خروج آمریکایی ها از افغانستان حاکی از شکست سیاست واشنگتن است

  حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در خصوص اعلام واشنگتن برای خروج 4 هزار نیروی نظامی از حدود 13 هزار نیرو از افغانستان گفت: با توجه به اینکه نظام این کشور سرمایه داری است، همه  رفتارهای سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکایی ها با محاسبه سود و زیان بوده و ترامپ نیز نماد آشکار این نظام در دنیا است.

از بین رفتن زیرساخت های توسعه افغانستان با مداخلات خارجی

اخبار سیاسیوی افزود: مداخلات خارجی، زیرساخت های توسعه، امنیت و فرهنگ افغانستان را از بین برده است. 153 میلیارد دلار مجموع وام هایی است که از سال 2003 از طرف کشورهای مختلف به افغانستان داده شده که نه تنها نتوانسته این وام ها را پس دهد بلکه هیچ اقدام مثبتی در شاخص ها و معرفه های امنیتی صورت نگرفته و روز به روز نیز در حال افول است.

خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان، اقدام بشر دوستانه نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افغان ها به دلیل تعریف خط اعتباری سیاست همکاری منطقه ای، فقط در مرزهای ایران توانستند پیشرفت کنند عنوان کرد: خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان، اقدام بشردوستانه نبوده و نشان دهنده ورشکستگی  یک سیاست است.

وی تاکید کرد: مطمئنا خروج آمریکایی ها از این کشور اثر مثبتی خواهد داشت حتی اگر طالبان، گروه های سیاسی و قومی با هم ائتلاف کنند خیلی بهتر از این است که ساز و کار آمریکایی ها توسط «زلمی خلیل زاد» فرستاده ویژه ایالات متحده به افغانستان صورت گیرد که این ساز و کارها به فقط سبب ناامنی این کشور شده است.

با نبود آمریکایی ها، ایران با همه افغان ها و حتی با   طالبان نیز می تواند برای امنیت این کشور به توافق برسند. 

فلاحت پیشه ادامه داد: افغانستان تنها کشور همسایه است که ایران یک خط اعتباری برای توسعه مناسبات مرزی با این کشور تعریف کرده است. اگر گشایش و توسعه مناسبات مرزی را پیش بگیریم به سود هر دو کشور خواهد بود. با نبود آمریکایی ها، ایران با همه افغان ها و حتی با  طالبان نیز می تواند برای امنیت این کشور به توافق برسند.