قماربازی رویترز با انتشار دروغ پراکنی علیه ایران

اخبار سیاسی- خبرگزاری رویترز طی روزهای اخیر در گزارشی مجهول به نقل از ۳ مسئول در وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران، ادعا کرده که طی آشوب‌های آبان ماه، حدود ۱۵۰۰ نفر در کشورمان کشته‌ شده‌اند.

به گزارش افکار نیوز، خبرگزاری رویترز (Reuters) یک خبرگزاری بین‌المللی بریتانیایی است که زیرمجموعه شرکت تامسون رویترز است. دفتر مرکزی رویترز در لندن قرار دارد و به 20 زبان در 94 کشور با چندهزار خبرنگار از سراسر دنیا در حال فعالیت است.

اگرچه رویترز جزو رسانه‌های بزرگ دنیا محسوب می‌شود اما سیاست خبری آن در ارتباط با کشورهایی مانند ایران درست نظیر سیاست دیگر رسانه‌های غربی همچون بی بی سی فارسی است.

جعل اخبار در خبرگزاری های خارجی با منابع خیالی

نگاهی به سابقه رویترز نشان می‌دهد در گذشته نیز اخبار کذبی را منتشر کرده که حتی از سوی خود خارجی‌ها تکذیب شده است.

مهرماه سال 96 خبرگزاری رویترز در گزارشی با استناد به منابع دیپلماتیک ایرانی و غربی که هویتشان عنوان نشده، مدعی شد که ایران آماده مذاکره درباره بخش‌هایی از برنامه موشک‌های بالستیک خود است.

بهمن‌ماه سال 93 خبرگزاری «رویترز» در گزارشی اختصاصی نوشت که محمد جواد ظریف به آمریکا هشدار داده است که عدم موفقیت در رسیدن به توافق جامع هسته‌ای احتمالاً حکایت از مرگ سیاسی حسن روحانی خواهد داشت و این خطر را به همراه دارد که بن‌بست یک دهه‌ای برنامه هسته‌ای ایران به پایان راه خود برسد. 

خردادماه امسال نیز رویترز در خبری دروغ به نقل از مقامات ایرانی مدعی شده بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از طریق دولت عمان پیامی به ایران فرستاده که در این پیام با اشاره به حمله قریب الوقوع به این کشور گفته که خواهان جنگ نیست بلکه به دنبال مذاکره است.

همزمان با اعتراضات مردم عراق در ماه‌های گذشته، رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از دو منبع بی‌نام عراقی! مدعی شد «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، در جریان تظاهرات اخیر عراق، تک‌تیرانداز‌هایی را روی سقف خانه‌ها در بغداد مستقر کرده بودند تا به سمت معترضان شلیک کنند».

اول آگوست 2017 نیز رویترز در  گزارشی اختصاصی مدعی شد سپاه پاسداران ایران یک راه جدید برای پیوستن به شورشیان یمنی پیدا کرده است. مستند این گزارش یک نقشه از موقعیت جغرافیایی ایران و یمن بود و ادعا می‌شد که ایرانی‌ها از این طریق به شورشیان یمنی سلاح می‌رسانند اما روی نقشه هیچ راهی برای رسیدن از ایران به یمن نبود!

خبرگزاری رویترز با ایجاد اخبار دروغ میان مردمان جهان از جمله منطقه غرب آسیا تلاش دارد تا فضایی پر التهاب ایجاد کند.

14 سپتامبر 2019  پس از حمله پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو رویترز به نقل از منابع آمریکایی که "نخواست نام‌شان فاش شود" مدعی شد این حملات شامل موشک‌های کروز و پهپاد بود که از جنوب غربی ایران منشأ گرفته است!

این رسانه خبر از تشکیل جلسه‌ای با حضور برجسته‌ترین سران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شاخه‌ای از نخبگان ارتش ایران داد.

حدود سه ماه پیش نیز رویترز در گزارشی مدعی شد بیش از 20 فروند کشتی ترابری حامل مجموعاً یک میلیون تُن غلّات در آب‌های نزدیک به بنادر ایران لنگر انداخته‌اند اما به دلیل تحریم‌های آمریکا، تهران نمی‌تواند پول کالاهای اساسی خود را نیز پرداخت کند.

منبع خبر رویترز که بود؟

میزان در بررسی منبع خبری رویترز نوشت: "بر مبنای نوع خبرنویسی و ارجاع منبع رواج یافته در رویترز، خبرنگار ما نیز به نقل از ۶ منبع خود در رویترز مطلع شده است که گزارش کذب اخیر رویترز در مورد کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در اغتشاشات اخیر ایران در یک اتاق فکر غیررسانه‌ای و ضدامنیتی تدوین شده است.

اتاق فکری متشکل از عناصر «ام‌آی‌سیکس»، «سازمان سیا»، «سرکرده گروهک تروریستی منافقین» و برخی دیگر از عناصر معاند ضد ایرانی.

بیشتر بخوانید

 روایت سفیر ایران در لندن از دروغ پردازی اخیر رویترز

 همه دروغ‌های رویترز؛ همچنان استناد به منابع بی نام و نشان

طبق گزارش خبرنگار ما به نقل از منابعش در رویترز، دستور کار این اتاق فکر آن بوده است که چون دروغ بزرگ کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در اغتشاشات اخیر ایران که اولین بار توسط مریم رجوی سرکرده گروهک تروریستی منافقین مطرح شد، مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای دنیا قرار نگرفت، این بار این دروغ بزرگ بر روی خروجی یک خبرگزاری شناخته شده به اسم رویترز قرار گیرد تا مانور و هجمه‌های خبری و سیاسی روی آن صورت گیرد و پازل جنگ روانی علیه ایران و تهدید امنیت روانی مردم ایران تکمیل شود."

در این گزارش رویترز کپی‌برداری نعل به نعل از گزارش ۱۰ روز پیش تارنمای گروهک ‌تروریستی سازمان منافقین بود. این سازمان‌تروریستی که دستشان به خون ۱۷ هزار شهروند بیگناه ایرانی آغشته است، ۲۵ آذر ماه گذشته در گزارشی مدعی شد که «تعداد کشته شدگان در اعتراضات ماه نوامبر، از ۱۵۰۰ نفر فراتر رفت.» به عبارتی منبع اصلی «گزارش اختصاصی» رویترز ادعای مضحک‌ تروریستهای خونخوار سازمان منافقین بوده است.

تکذیب خبر دروغین رویترز

علیرضا ظریفیان‌یگانه رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ضمن تکذیب این ادعا گفت:" این نحو از خبر نوشتن و ادعا کردن اساساً کار خاصی ندارد؛ کافی است بر اساس یک برنامه از پیش تعیین‌شده عملیات روانی، یک سری ادعای واهی کنار هم چیده شود و وقتی از این رسانه درخواست منبع و سند شد، شما را به موجودات نامرئی ارجاع دهد که هیچ امکانی برای صحت‌سنجی آنها وجود ندارد؛ لذا ادعای خبرگزاری رویترز نه‌فقط از باب امنیتی و اطلاعاتی که از جنبه‌ خبری هم کاملاً فاقد ارزش، و لطمه‌‌ای شدید به اعتبار از پیش مخدوش‌شده این خبرگزاری است."

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن درباره خبرسازی دروغین جدید رویترز در صفحه توئیترش نوشت: «برخی رسانه ها براساس سیاستی قدیمی برای باورپذیر کردن یک دروغ، آن را خیلی بزرگ می سازند. خبر رویترز که کشته شدگان حوادث اخیر را ۱۵۰۰ نفر اعلام و دستور صدور خشونتها را به رهبری نظام مستند کرد، از همین نمونه است.این در حالی است که تدبیر رهبری همواره مدارا با تظاهرکنندگان بوده است.»

بعیدی نژاد

وی در توئیتی دیگر عنوان کرد: «حتی عفو بین الملل که بدنبال بالا بردن آمار غیرتایید شده بوده، تعداد کشته شدگان را حدود۳۰۰ نفر دانسته است. چنانچه خبرنگاران رسانه های غربی هم توجه کردند، رویترز در خبر جعلی خود به نمو عجیبی به کشته شدن چند صد خانم در حوادث اشاره دارد در حالی که حضور خانمها در تظاهرات پایین بوده است.»

سفیر ایران همچنین خاطرنشان کرد: «اصولا اینکه یک رسانه خارجی بدون داشتن خبرنگار و اطلاعات دست اول در محل، بتواند ادعای دستیابی به آماری از قربانیان حوادث اخیر در ایران داشته باشد محل سؤال است، بویژه از سوی خبرگزاری رویترز که دفتر آن دقیقا بدلیل همین سیاست جعل خبر و دروغ پردازی چند سال پیش در ایران بسته شد.»

واکنش کاربران فضای مجازی به دروغ پراکنی های رویترز

حسن خجسته، کارشناس رسانه در توئیتر خود درباره خبرسازی رویترز نوشت:

یک فعال رسانه ای در صفحه شخصی خود در توییتر درباره دروغ بزرگ رویترز نوشت:

پرهام فرهنگ وصال، کارشناس حقوق بین الملل، در خصوص خبرسازی رویترز و ارائه آمار دروغین از جان باختگان خوادث اخیر در صفحه توئیتر خود نوشت:

رویترز هر روز به دروغگویی درباره ایران مشغول است، رویکرد ضد ایرانی این خبرگزاری در ماه‌ها و سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت اما مهم اینجاست که مخاطبان این رسانه بین‌المللی (چه ایرانی و چه خارجی) با بصیرت و آگاهی با گزارش‌های آن برخورد کرده، فقط به پذیرش یک‌جانبه وقایع آنهم از زبان یک‌سری منابع بی‌نام و نشان و غیرقابل باور اکتفا نکرده و تمام جوانب یک خبر از جمله لایه‌های پنهان سیاست را در کلام مقام‌های مختلف جست‌وجو کنند.

حلما ناصری