بازتاب فوق‌العاده رزمایش مشترک دریایی ایران در رسانه‌های خارجی

رسانه‌های خارجی ضمن بازتاب رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین، آن را مهم ارزیابی کردند.

اخبار سیاسی - خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به موضوع برگزاری رزمایش مشترک بین ایران، چین و روسیه پرداخته و در این باره طی گزارشی نوشت: «برخی معتقدند که این رزمایش واکنشی به اقدامات آمریکا و عربستان در منطقه است».

این گزارش در ادامه می‌افزاید: «تهران تحت تحریم‌های سخت اقتصادی بی‌سابقه از سوی آمریکا قرار گرفته و به همین دلیل تمایل دارد تا همکاری‌های نظامی با پکن و مسکو را افزایش دهد».

این خبرگزاری از قول وزارت دفاع چین می‌نویسد: «این رزمایش، همکاری بین نیروهای دریایی سه کشور را افزایش می‌دهد».

«اسپوتنیک» نیز در گزارشی درباره این رزمایش نوشت: «این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که آمریکا در تدارک ایجاد ائتلافی در نزدیکی آب‌های ایران است».

این خبرگزاری در ادامه خاطرنشان کرده که این رزمایش با هدف ارتقای صلح، دوستی و امنیت در منطقه برگزار شده است.

«دیلی میل»، اما در گزارشی مشابه به نگرانی‌های احتمالی غرب و مخصوصا آمریکا از این رزمایش پرداخته و تاکید کرده که ایران، روسیه و چین رزمایش دریایی «بی‌سابقه‌ای» را در میان نارضایتی غربی‌ها برگزار کرده‌اند.

دیلی‌میل از اعزام سه فروند کشتی جنگی، شامل یک ناوچه، یک تانکر سوخت‌رسان و یک یدک‌کش نظامی به این رزمایش از سوی روسیه خبر داد.

این گزارش در بخش دیگری تصریح کرد: «رزمایش مذکور در حالی انجام می‌شود که واشنگتن با نادیده گرفتن توافق هسته‌ای ایران و فعال کردن مجدد تحریم‌ها علیه ایران، تنش‌ها در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران را افزایش داده است».

خبرگزاری «آناتولی» نیز به بازتاب تحلیل کارشناسان ژئوپلیتیکی پرداخته و در این‌باره نوشته: برگزاری این رزمایش یک نمایش قدرت علیه آمریکا و حاکی از افزایش مرز‌های دفاعی ایران در حوزه دریاست.

پیش از این نیز یک تحلیلگر آمریکایی طی مقاله‌ای برای یکی از روزنامه‌های پرطرفدار چین تاکید کرده بود که رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین تلاشی برای توازن قدرت در منطقه است و تهدیدی برای صلح منطقه‌ای به شمار نمی‌آید.