خانه ملت را جوان کنید؛ در تراز گام دوم انقلاب

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

اخبار سیاسی - این در حالی است که روحیه و انگیزه جدی بین بعضی اقشار جامعه برای مشارکت حداکثری و مؤثر در انتخابات دیده نمی‌شود.

علت اصلی را هم می‌توان گرانی‌ها و تورم چندباره قیمت‌ها در سالیان اخیر و مسأله افزایش قیمت بنزین و نارضایتی معیشتی و اقتصادی مردم عزیز دانست که عوارض آن در برخی مناطق کشور با صحنه‌گردانی عناصر ضدانقلاب و آشوبگر به اغتشاش و درگیری خیابانی منجر شد.

اهمیت این دوره از انتخابات بر کسی پوشیده نیست؛ اما آنچه این دوره را مهم‌تر از قبل می‌کند، نگاه راهبردی، بلندمدت و آینده‌نگرانه به انتخابات اسفند 98 است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس از زاویه‌ای دیگر، اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی بعد از چهل سالگی و ورود به گام دوم انقلاب اسلامی است؛ عرصه جدیدی که رهبر معظم انقلاب با صراحت و تأکید تمام از آن به‌عنوان دوره جوانان و ورود نیروهای جوان و انقلابی به عرصه تصمیم‌سازی و مدیریت اجرایی کشور یاد کرده‌اند.

نیروها و کاندیداهای جوان در این دوره با اطلاع از سختی‌های مسیر، به ندای رهبری لبیک گفته، در صحنه حاضر شده و اکنون منتظر حمایت مردم و جریان‌های اصیل انقلابی هستند.

به‌نظر نگارنده، یکی از علل بی‌انگیزگی اقشاری از مردم و به‌خصوص نسل جوان، حضور تکراری و ملال‌آور چهره‌های مسن در همه انتخابات‌ها و چسبندگی آن‌ها به مناصب کشور است.

حال آنکه در این دوره می‌توان با نگاه ویژه به کاندیداهای جوان و پشتیبانی از آنان، خون تازه‌ای به رگ‌های سیستم حاکمیتی تزریق کرد و زمینه‌ساز رشد و بالندگی مملکت شد.

معمولا در انتخابات مجالس، تعداد زیادی از نامزدهای جدی ورود به بهارستان را نمایندگان اسبق، سابق و فعلی مجلس تشکیل می‌دهند.

این افراد در انتخابات جاری باید پاسخگوی سؤالات صریح مردم و رهبری در مورد علت نام‌نویسی و انگیزه خود برای حضور مجدد در قوه قانون‌گذار باشند:

یکم) با توجه به لزوم عقلی جوان‌گرایی، وجود خیل عظیم نیروهای متخصص و جوان در همه حوزه‌ها، مطالبه مردم و جوانان برای تغییر نسل مدیریتی کشور و همچنین رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد میدان دادن به جوانان، چرا شما مجددا کاندیدا شده‌اید؟

دوم) چه ایده، نوآوری، خلاقیت و ابتکاری برای ارتقای معیشت مردم و مناسبات فرهنگی ـ اجتماعی جامعه در دوره جدید دارید که تاکنون به‌کار نبسته‌اید؟

سوم) با وجود شماها کی به جوانان و نسل‌های بعدی کشور برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف نوبت خواهد رسید؟

چهارم) وضعیت کنونی و موج نارضایتی فعلی، حاصل عملکرد شما در چندسال گذشته است. چرا فکر می‌کنید مردم با دیدن اسامی تکراری شما برای مشارکت در انتخابات ترغیب می‌شوند؟

پنجم) چرا با حضور خود و بهره‌برداری از مناسبات رانت‌گونه سیاسی و اقتصادی، عرصه را بر جوانان بدون رانت و فاقد لابی‌های پیداوپنهان در این انتخابات تنگ‌تر و کوچک‌تر می‌کنید؟

نظر به گفتمان غالب این روزها، بدون شک برنامه‌‌ریزی کاندیداهای جوان در مجلس آینده مبتنی است بر: پررنگ کردن نقش نظارتی خانه ملت، کنار نهادن مصلحت‌سنجی‌های نادرست و فسادستیزی بی‌پرده علیه مافیای قدرت و ثروت در کلیه سطوح؛ جوانانی که بدهکار و وام‌دار هیچ‌یک از جناح‌های سیاسی و مراکز رانتی اقتصادی نخواهند بود و برای تصمیم‌گیری، فقط مصلحت مردمی که به آنان اعتماد کرده‌اند را در نظر خواهند گرفت.

تنها نوسازی و چابک‌سازی قوانین فرسوده و تاریخ‌مصرف‌گذشته، به‌روز کردن و تدوین علمی قوانین نظارتی، شفاف‌سازی واقعی، جوان فکر کردن و جوان عمل کردن می‌تواند مجالی برای تنفس دوباره مردم فراهم سازد و وجه تمایزی آشکار برای مجلسی در تراز گام دوم انقلاب باشد.

 

* ابوذر نصراللهی