تظاهرات مردم انگلیس علیه اقدامات آمریکا

عصر روز شنبه، صدها شهروند انگلیسی به‌منظور اعلام مخالفت با افزایش تنش‌ها علیه ایران در پی ترور سردار « قاسم سلیمانی » توسط آمریکایی‌ها، به تظاهرات پرداختند.

اخبار سیاسی - به نوشته نشریه «ایونینگ استاندارد»، «جام مک‌دانل» وزیر خزانه داری دولت در سایه انگلیس، ضمن سخنرانی در جمع تظاهرکنندگان گفت: «ما پیش‌تر نیز اینجا بودیم، ما ۱۷ سال پیش در همین مکان بودیم (اشاره به اعتراض به حمله آمریکا به عراق) و اکنون درسی که از آن اتفاقات می‌گیریم این است که خشونت، خشونت به همراه دارد».

وی افزود: «[درگیری] می‌تواند خیلی ساده و در نتیجه سیاست خارجی امپریالیستی خشونت‌بار آمریکا ایجاد شود، آنچه آمریکای تحت رهبری ترامپ در حال بازیایی آن است».

مک‌دانل در ادامه گفت: «این برای انگلیس کافی نیست که فقط خواستار کاهش تنش شود، آنچه ما انتظار داریم این است که دولت انگلیس چنین اقدام خشونت‌آمیزی را تماماً محکوم کند. کشیده شدن مجدد کشورمان به اقدامات نظامی خشونت‌آمیز را تحمل نخواهیم کرد».

برگزار کننده این تظاهرات، گروه «توقف جنگ» است که فعالیت خود را به جلوگیری و خاتمه دادن به جنگ‌های خاورمیانه و سایر نقاط جهان اختصاص داده است.

«لیندسی ژرمن» مدیر این گروه ضد جنگ گفت: «با توجه به پاره کردن برجام و اعمال تحریم‌ علیه ایران از سوی ترامپ، گزینه جنگ مدت‌ها است که روی میز است».

وی افزود: «ممکن است بر سر این موضوع بحث کنید که آیا این اقدام مقدمه‌ای بر شروع یک جنگ است یا خیر اما این [ترور] خود یک اقدام جنگی است، نمی‌توانید فرمانده ارشدی را ترور کنید و ندانید که عواقبی جدی دارد. امیدوارم آنچه برخی در توئیتر قرار می‌دهند، یعنی جنگ جهانی سوم را شاهد نباشیم».

ژرمن گفت: «مراسم تشییع [پیکر شهدای این حمله] امروز شاهد جمعیت عظیمی بود و این روز در یادها خواهد ماند».

بامداد جمعه سیزدهم دی ماه (سوم ژانویه) ساعاتی پس از انتشار اخباری از انفجار و اصابت موشک به دو خودرو در نزدیکی فرودگاه بغداد، الحشد الشعبی عراق از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان الحشد الشعبی عراق در حمله هوایی آمریکا خبر داد؛ خبری که ساعتی بعد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را تأیید کرد.

در پی این خبر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مسئولیت ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اذعان کرد که این ترور به دستور رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.

این اقدام تروریستی در حالی انجام شد که شب گذشته «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گفته بود ممکن است واشنگتن حتی بدون هیچ بهانه‌ای هم عراقی‌ها را هدف قرار دهد. او چنین حملاتی را «پیش‌دستانه» توصیف کرد. اسپر گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، علیه این شبه نظامیان حملات پیش‌دستانه انجام می‌دهد. روشن است که این حملات به دستور رژیم ایران در حال انجام است».