تحلیل کارشناس پاکستانی در مورد ترور سردار سلیمانی

«اعزاز احمد چودری» مدیرکل موسسه مطالعات راهبردی پاکستان عصر امروز (سه شنبه) در مجمع گفتگوی تهران  با موضوع «گشایش افق های جدید: موضوعات جاری و سناریوهای آینده»  ضمن قدردانی از برگزاری این نشست گفت:  قدرت های جهانی، عرصه جهانی را تعریف می کنند.

اخبار سیاسی - وی اسلام هراسی، تغییرات اقلیمی و امنیت غذایی و ... را چالش های خواند که جهان امروز با آن روبرو است و گفت: شرایط در منطقه پیچیده است.

این تحلیلگر پاکستانی با اشاره به اوضاع کنونی در افغانستان و جنگ 18 ساله ای که آمریکا در این کشور به پا کرد، به حضور آمریکایی ها در عراق نیز پرداخت و افزود: در سوریه نیز میلیون ها سوری از کشورشان فرار کردند و از سوی دیگر شاهد وضعیت یمن هستیم که فاجعه ای انسانی است و متاسفانه دورنمایی از پایان جنگ در این کشور نمی بینیم.

چودری بیان کرد: بهار عربی به زمستان عربی تبدیل شده است و در فلسطین نیز شاهد اتفاقاتی هستیم. در خلیج فارس تنش ها در چند سال گذشته رو به افزایش بوده، ولی از سپتامبر پارسال این تنش ها شدت گرفته است. در آسیای جنوب شرقی و در کشمیر حصر جمعی رخ داد و هفت روز ارتباطات قطع شد و منطقه در حصر قرار گرفت.

وی با طرح این سوال که علل این تنش ها چیست؟ گفت: یکی از عوامل این تنش ها، نقش و حضور نیروهای فرامنطقه ای است. بحث دیگر تنش بین ایران و عربستان است که موضوعی پیچیده و عمیق است و از 14 سپتامبر پارسال وقتی تاسیسات آرامکو مورد هدف پهپادها قرار گرفت، باعث اختلال در صادرات نفت عربستان شد و پنج درصد عرضه نفت جهانی متوقف شد.

مدیرکل موسسه مطالعات راهبردی پاکستان افزود: اکنون ارزیابی شخصی من است که بازیگران در منطقه به درک صحیح تری می رسند که جنگ برای همه تاثیرات مخرب به همراه دارد.

وی اضافه کرد: به ابتکارات بیشتری نیاز داریم مثل طرح صلح هرمز و باید احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عدم تجاوز و دخالت در امور کشورها مورد توجه قرار گیرد.

چودری همچنین گفت که امنیت انرژی و آزادی دریانوردی برای همه حائز اهمیت است.

این کارشناس پاکستانی خاطرنشان کرد: ابتکاراتی مثل پویش صلح هرمز می تواند این جریان حرکتی لازم را برای حل و فصل اختلافات ایجاد کنند. اگر صلح نباشد همه ضرر می کنند و اگر باشد همه منتفع می شوند.

وی عنوان کرد که کشورهای خارج منطقه می توانند به طرح صلح هرمز بپیوندند.