جلالی: انتقام موشکی مطابق با منشور ملل متحد و دفاع از خود بود

 «کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، امروز (پنجشنبه) گفت انتقام موشکی ایران از تروریست‌های آمریکایی به دلیل به شهادت رساندن سردار « قاسم سلیمانی » فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، مطابق با منشور سازمان ملل و دفاع از خود بود.

اخبار سیاسی- جلالی در مصاحبه با خبرگزاری «تاس»،‌ ضمن تاکید بر اینکه ایران به دنبال جنگ نیست، توضیح داد: «ایران طبق ماده 51 منشور سازمان ملل متحد، اقدامات مناسبی برای دفاع از خود انجام داده و یک پایگاه را که از آن حمله مسلحانه بزدلانه علیه شهروندان ما و مقامات عالی‌رتبه انجام شد، هدف قرار داد».

وی با اشاره به اینکه آمریکا مسئول عواقب گام‌های غیرقانونی خود در منطقه غرب آسیا است، تصریح کرد: «ما خواستار تنش‌زایی یا جنگ نیستیم، اما از خودمان در برابر هرگونه ستیزه‌جویی دفاع می‌کنیم».

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: «اقدامات مجرمانه دولت آمریکا، نقض فاحش اصول بنیادین و متناقض با هنجارها و قوانین بین‌المللی است، مخصوصا اصولی که در منشور ملل متحد آمده است؛ و دولت آمریکا مسئول نقض این هنجارها و قوانین و به تبع آن عواقبش است».

جلالی با بیان اینکه آمریکا با اقدامات خود در عراق، حاکمیت این کشور را نقض کرده، اظهار داشت: «ایران قطعا این اقدام تروریستی رژیم آمریکا را از طریق سازمان ملل مورد نظارت قرار می‌دهد. در همین مورد، آقای [محمد جواد] ظریف وزیر خارجه [ایران] با آقای [آنتونیو] گوترش دبیر کل سازمان ملل تماس تلفنی برقرار و صحبت کرد».

وی قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان بخشی از نیروهای مسلح ایران ، در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا را اقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی دانسته و اضافه کرد: «این به هیچ وجه نمی‌تواند دلیلی بهانه‌ای برای تهدید یا استفاده از زور علیه آنها باشد، مخصوصا اینکه در قلمرو یک کشور دیگر انجام شود».

سفیر ایران همچنین افزود: «سیاست ریاکارانه آمریکا، بر خلاف تعهدات ضد تروریستی بین‌المللی این کشور است که شامل قطعنامه‌های شورای امنیت هم می‌شود، و [این سیاست‌ها] به شدت تلاش‌های منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه بین‌المللی با تروریسم را تضعیف می‌کند. با این اقدام، آمریکا در واقع به کسانی که در حال مبارزه با تروریسم هستند، اعلان جنگ کردند».

جلالی ضمن اشاره به اقدامات ایران طی سال‌های گذشته در مبارزه با تروریسم، بر نقش سردار شهید سپهبد سلیمانی در ارائه کمک به کشورهای منطقه در از بین بردن خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی از جمله داعش، تاکید کرد.

بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش انجام شد.

پایگاه هوایی عین الاسد یک فرودگاه نیروی نظامی در استان الانبار در غرب عراق است و در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» مرکز استان الانبار قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

این در حالی است که «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل طی نامه‌ای به شورای امنیت مدعی شد که ترور سردار سلیمانی طبق ماده 51 منشور سازمان ملل، «دفاع از خود و موجه» بود.