سرداری از جانش گذشت و سرداری از آبرو

بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح سپاه درباره علت سقوط هواپیمای اوکراینی ، برای مدتی نفسها را در سینه حبس کرد .

اخبار سیاسی - بل بشویی در شبکه ها و کانالها و گروههای مجازی به پا شد و همه را به جان هم انداخت .

هر کسی قضاوتی کرد و حرفی زد و تهمتی زد و فحشی نثار کرد . همه شدند کارشناس سیاسی و بین المللی و هواپیمایی و موشکی !

این وسط البته حرف مشترکی هم بود و آن هم بحث اطلاع رسانی دیرهنگام مسئولین مربوطه بود که باعث جو بی اعتمادی مردم نسبت به اصحاب رسانه و خبرگزاریها می شد .

در شرایطی که هیچ کس بابت اشتباهاتش عذرخواهی نمیکند و صداقت ندارد ، صحبتها و دفاعیات سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه درباره علت شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی ، با صداقت و شجاعت ، بسیاری از شبهات پیرامون قضیه را پاسخ داد . او آمد و از خطای اپراتور پدافند تا تاخیر ستاد کل در اعلام خبر را بر عهده گرفت و البته قصور و کوتاهی را از هر سازمان و ارگان دیگری سلب نموده و تمامی مسئولیت کار را به جان خریده و میگوید گردن ما از مو هم باریکتر است ، هرچه که امر کنند ما مطیعیم . سرباز ما بوده و همه قصور آن ناشی از نیروهای مسلح است . علت تاخیر، بررسی تحقیقات و کارشناسی های لازم در این زمینه و قرنطینه بودن آنها از لحاظ اطلاع رسانی بوده است ؛ و قصد پنهان کاری نداشته اند.

الان فضای "ای کاش"ها و سوالات مختلف در قبال این حادثه تاسف بار سرریز شده است . ای کاش به علت اعلام شرایط جنگی ، فضای هوایی کلیر میشد ، ای کاش ، اپراتور شرایط را کروز نمیدید ، ای کاش شستی موشک را فشار نمیداد ، ای کاش همان روز اول که فهمیدند اعتراف میکردند که هواپیمای خودی را زدیم ولی بعدا مفصل پس از کارشناسی قضیه جزئیات را میگفتند .

در این میان احتمال نفوذ و توطئه را نیز نباید نادیده گرفت و سوالات بسیاری وجود دارند که باید توسط کارشناسان امر پاسخ داده شود. به عنوان مثال یادمان باشد هواپیما، بوئینگ آمریکایی است. آیا این کشور نمی‌توانسته با هک کردن سیستم هواپیما و تغییر کد شناسایی آن، رادار پدافند را گمراه کرده و آن را به عنوان موشک کروز جا بزند؟ چرا باید دقیقا همان لحظه که اپراتور برای گرفته تاییدی می‌بایست با مافوق خود تماس بگیرد، سیستم ارتباطی مختل شود؟ چرا در فیلمهایی که پخش شده، شخصی قبل از آنکه حتی هواپیما آتش بگیرد و موشکی شلیک شود، در حال فیلمبرداری بدون علت از آسمان بوده است، آنهم دقیقا در همان زاویه انفجار؟ چه کسانی برای خالی نکردن راهرو هوایی همکاری نداشته اند ؟ و ...

اما بدانیم در تاریخ حمل و نقل هوایی ، از این دست حوادث سقوط هواپیمایی بر اثر اشتباه پدافندها کم نبوده است . فکر کنیم خودمان اگر جای آن اپراتور پدافندی بودیم چه میکردیم ؟ یک شیء پرنده در حال نزدیکی به شهر است ، امکان کسب تکلیف هم نیست ، ممکن است موشک دشمن باشد با هزاران کشته ، و احتمال دارد هواپیمای مسافربری باشد با دهها کشته ؟ چه میکنید ؟

این وسط یادمان نرود که جلاد کیست ؟ که هنوز در شرایط جنگی انتقام سخت هستیم . یادمان نرود خون شهید سپهبد سلیمانی نباید پایمال گردد ! یادمان نرود آمریکایی ها در حقمان چه کردند ! و در میان اینهمه کشور ، تنها ما بودیم که با تکیه به سیستم نظامی و هوا فضای خودمان جرات و شهامت این را داشتیم که به یک پایگاه نظامی آمریکایی حمله کنیم ! این وحدتی را که به خاطر سردار دلها بینمان به وجود آمد ، از دست ندهیم . دستهایی پنهان در داخل و خارج در حال حذف فیزیکی و شخصیتی افرادی هستند که امنیت خود را وامدار وجود آنها هستیم ، هزاران بار از خاک ما دفاع کرده اند و حالا یک خطا و حالا به بهانه استعفا و ترور رسانه ای میخواهند آنها را نابود کنند . قطعا این دستها برای برهم زدن اتحاد و آرامش و بدنام کردن خوبان در چشم مردم نیز برنامه هایی دارند و بیکار ننشسته اند و باید مراقب باشیم . یادمان نرفته است که تنها در بین گله ای گرگ که هرکدام قصد دریدن ما را دارند نشسته ایم و میجنگیم .

در پایان به خانواده های داغدار این حادثه تسلیت میگوییم و همدردی خود را با آنان اعلام میکنیم .

صفورا ترقی