امینی: شیوه اداره کشور آزمون و خطاست

 اقتصاد ایران راه پیموده شده و مسیر پیش رو امشب ۱۳ بهمن ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور مجید شاکری کارشناس مسائل اقتصادی، سید جواد امینی عضو هیات علمی دانشگاه و علی مروی مدیر اندیشکده حکمرانی شریف بررسی شد.

اخبار سیاسیسید جواد امینی کارشناس اقتصادی در ابتدا با اشاره به اینکه باید بتوانیم اقتصاد را مردمی کنیم گفت: برای واگذاری امور به مردم نیاز به اعتماد داریم لذا باید در برخی از امور سطح تصدی‌گری دولت کاهش پیدا کند و در سطح بالاتری باید ذهنیت‌ها و رهیافت‌ها را اصلاح کنیم.

او خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های راهبردی جامعه و تجربیاتی که در طول۴۰ سال گذشته به دست آورده ایم مشخص شده است که هر کجا کار را به مردم سپرده ایم نتایج آن را به خوبی ملا حظه کرده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران افزود: متاسفانه با یکسری از مشکلات به لحاظ ساختاری، درونی و مدیریتی مواجه هستیم لذا باید در صدد اصلاح آن‌ها برایم تا بتوانیم به نتایج درستی دست پیدا کنیم.

امینی مدیر اندیشکده حکمرانی شریف با اشاره به اینکه نیاز به خودسازی در سطح الگو‌های حکمرانی داریم گفت: تزریق نفت به اقتصاد ایران مسکن است و آثار درد را از طریق تزریق نفت می‌توان از بین برد، درد مریضی را نشان می‌دهد لذا باید به فکر معالجه آن از ریشه باشیم.

او با اشاره به اینکه ما از اشتباهات گذشته درس نمی‌گیریم ادامه داد: شیوه اداره کشور آزمون و خطاست و متاسفانه از اشتباهات درس نمی‌گیریم، تا بتوایم به نتیجه درستی برسیم.

مدیر اندیشکده حکمرانی شریف با اشاره به اینکه باید از واقعیت‌ها بازخورد بگیریم و الگوی حکمرانی فعلی را پوست اندازی کنیم افزود: تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که کنترل درونی و اتکا بر تقوا و سلیم النفس بودن افراد تصمیم‌گیر دیگر در مسائل پاسخگو نیست لذا باید از حکمرانی مبتنی بر تقوای افراد و اعتماد فردی به سمت حکمرانی اعتمادساز حرکت کنیم.

امینی با اشاره به اینکه از زمان پیروزی انقلاب، مردم مطابق آرمان‌های انقلاب به خوبی نشان دادند که می‌توانند در اداره حاکمیت شرکت کنند عنوان کرد: در الگوی حکمرانی فعلی نتوانستیم ساز و کار‌های ریسک تصمیمات کلیدی را میان بازیگران مختلف توزیع کنیم به طوری که منافع حاصل از آن را بتوانند همه بازیگران مختلف مشاهده کنند.

او با اشاره به اینکه تصمیمات کلیدی باید با چابکی هرچه بیشتر گرفته شود گفت: متاسفانه تصمیمات کلیدی به سرعت اتخاذ نمی‌شود.

او ادامه داد: اولین ویژگی الگوی حکمرانی فعلی مبتنی بر کنترل درونی افراد است در صورتی که باید اعتمادسازی در اجتماع صورت بگیرد، ویژگی دوم مربوط به این موضوع می‌شود که در این الگوی حکمرانی با بحران تصمیم گیری مواجه هستیم به طوری که تصمیمات کلیدی گرفته نمی‌شود و تصمیمات به قدری به تعویق می‌افتد که دیگر بایستی کاری شود، اقتصاد سیاسی و ملاحظات بازیگران مهم، بدنه حاکمیت را به جایی می‌برند که یکی از بدترین گزینه‌های روی میز را مانند طرح افزایش قیمت بنزین انتخاب می‌کنند.

مدیر اندیشکده حکمرانی شریف با اشاره به اینکه در طرح افزایش قیمت بنزین چند راهکار بر روی میز بود که هم وضع مردم را خیلی بهتر می‌کرد و هم کسری بودجه دولت را جبران می‌کرد گفت: این طرح به لحاظ اجتماعی برای جامعه هزینه داشت و هم اهداف اقتصادی در آن محقق نشد، این اصلاح را در سالیان مختلف نگرفتیم تا این که به یکباره این تصمیم گرفته شد و به جامعه شک وارد شد.

مروی با اشاره به اینکه متاسفانه در الگوی حکمرانی فعلی، ساز و کار‌ها و نهاد‌هایی را طراحی نکردیم که ریسک تصمیمات کلیدی را بین بازیگران مختلف توزیع کنند افزود: اجزای مختلف حاکمیت در جا‌هایی که قرار است تصمیمات کلیدی گرفته شود باید با هم همکاری داشته باشند اینگونه نباشد که در مورد تصمیم حامل‌های انرژی دولت توپ را به زمین مجلس و مجلس هم نیز توپ را به زمین دولت بیندازد.

او با اشاره به عملکرد اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه با ازدحام شدید قوانین در اقتصاد مواجه هستیم که زمینه را برای تفسیر و امضا‌های طلایی باز می‌کند، چرا در مجلس قانون گذاری خوبی را مشاهده نمی‌کنیم، مجلس ما دو کارکرد دارد، برخی از نمایندگان دوست دارند تا در دوره‌های بعدی هم رای بیاورند لذا تا جایی که ممکن است برای مناطق خود امتیاز می‌گیرند و نفع شان در این است که برای حضور دوباره در صحنه نمایندگی امتیازاتی را برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند، آن‌ها از طرف دیگر اختیار قانون گذاری را در سطح ملی دارند، قوانین ملی برسرنوشت ۸۰ میلیون انسان اثر گذار است، از سوی دیگر اختیارات نظارتی بر عهده این نهاد گذاشته شده است مانند نظارت بر وزرا، نظارتی که قرار است تسهیل‌کننده عملکرد قوه مجریه باشد.

مروی با اشاره به اینکه دو کارکرد متعارض را به یک مجلس سپرده ایم گفت:دنبال کردن کارکرد قانونگذاری در سطح ملی و نظارت برای نفع عمومی با منافع فردی نمایندگای در تعارض است لذا از این مجلس نباید انتظاری بیشتر از این را داشته باشیم.

او تاکید کرد: تا وقتی الگوی حکمرانی تغییر نکند وضع اقتصاد بهتر نخواهد شد.

مدیر اندیشکده حکمرانی شریف با اشاره به اینکه در دنیای واقعی تصمیم بدون اشتباه نداریم گفت: بحث بر سر این است که کدام تصمیم آسیب‌های کمتر و منافع بیشتری دارد، هر موقع تصمیمی گرفته می‌شود بایستی نهاد متولی از دنیای واقعی بازخورد بگیرند، همواره رابطه حاکمیت با مردم کلیدی است که باید دولت همراهی مردم را با خود داشته باشد.

مجید شاکری کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تاریخ ثابت کرده است که هرچقدر فروش نفت بیشتر شود مشکلات نه تنها کمتر نشد بلکه بیشترهم شد افزود: نداشتن مدیران تصمیم ساز و قبول نکردن اشتباهات اقتصاد ما را فلج کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه امروزه حتی برای تراز کردن بودجه جاری نیازمند نفت هستیم گفت: از سال ۹۲ رکود تورمی را از دولت احمدی نژاد تحویل گرفتیم و لذا توانستیم نرخ تورم را کاهش دهیم، دولت باید بتواند از دارایی خود خلق ثروت کند؛  اگر این خلق ثروت صورت نگیرد دولت مفهوم کاسبی را متوجه نشده است، دارایی‌های غیر منقول ایران ۱۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان است لذا دولت باید به سمتی می‌رفت که از این دارایی‌ها بتواند بهترین بهره را ببرد.

او تصریح کرد: اساسا سیستم اجازه نمی‌دهد از گذشته درس بگیریم، متاسفانه سیاست گذار بر روی اشتباهات خود به هر قیمتی پافشاری می‌کند.