پشت پرده سفر بورل به ایران/ تلاش اروپا برای نجات برجام با مکانسیم ماشه!

اخبار سیاسی برجام هنوز هم بهانه ای برای اروپایی ها درباره مذاکره با ایران است، توافقی که از همان ابتدا فقط یک طرف یعنی ایران به تعهداتش عمل کرد و اروپا و آمریکا نه تنها به بد عهدی خود ادامه و به دنیا نشان دادند حاکمان آمریکا و اروپا بد عهدترین حاکمان در جهان هستند.

به گزارش افکارنیوز،  غربی ها همچنان بر اساس همان استراتژی قبلی خود یعنی سیاست چماق و هویج در مقابل ایران پیش می روند، از سوی به مکانیسم ماشه تهدید می کنند و از سویی به دنبال حفظ برجام هستند.

رضایی از نمایندگان مجلس درباره سفر بورل به ایران می گوید: سفر بورل به ایران برای آشنایی بیشتر با شرایط کشور و بیان دیدگاه و نظرات خود است.در مدت پیگیری مباحث برچام،  اروپایی ها فعالیت خاصی از خود نشان ندادند و تا امروز نشان دادند به عنوان عنصری بی اختیار تابع دستورات  آمریکا هستند و از خود رای و نظری ندارند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: رفت و آمد مقامات اورپایی شرایط را تغییر نمی دهد، چرا که آنها استقلالی ندارند، اما از آنجایی که بورل جدیدا روی کار آمده است حتما برنامه فریب جدیدی را طراحی کرده و به منظور پیاده سازی آن قصد حضور در ایران را دارد.

وی افزود: به هر حال بنده به این سفر خوش بین نیستم و تصور نمی کنم هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا بتواند در جهت مثبت قدمی بردارد.

رضایی با اشاره به تلاش اروپا برای فعال کردن مکانیزم ماشه در برجام علیه ایران، تصریح کرد: تا امروز اگر اروپایی ها می توانستند مکانیزم ماشه را فعال می کردند، اما از آنجایی که ایران تمام برنامه ها و فعالیت های هسته ای خود را در چارچوب و قوانین انجام می دهد و بی تعهدی ها از جانب غربی ها است نمی توانند این مکانیزم را فعال کنند بنابراین در این زمینه نگرانی نداریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  به نظر می رسد سفر هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران صرف برای بیان نطقه نظرات باشد و روندی در برجام تغییر نخواهد کرد.

بروجردی از دیگر نمایندگان مجلس نیز معتقد است که اروپایی ها اخیرا موضوع مکانیزم ماشه را مطرح کرده اند، آنها می خواهند از این حربه علیه جمهوری اسلامی استفاده کنند که اقدام غیر منطقی است هر چند که ایران از هیچ اقدامی واهمه ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه اروپا باید به وظیفه خود در قبال برجام عمل کند، اظهار داشت: اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام و نقض این پیمان مهم بین المللی در واقع نشان داد با وجوداینکه مجموعه 28 کشوری است اما در سیاست در نهایت ضعف قرار دارد و تابع آمریکا است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: اروپا در مقابل فشارهای آمریکا توان ایستادگی ندارد و اگر جانشین موگرینی می خواهد در این سفر حرف هایی خارج از اجرای دقیق مصوبات برجام عنوان کند به نظر می رسد بهتر است این سفر انجام نشود.

این نماینده مجلس بیان داشت: ایران به هیچ چیز کمتر از اجرای تعهدات اروپا در برجام قانع نمی شود و این تنها راهی است که در مقابل اروپایی ها قرار دارد و اگر بخواهند موجودیت سیاسی خود را به اثبات برساند باید به تعهدات خود در برجام عمل کند.

وی گفت: در این صورت اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند ما که نشان دادیم متعهد هستیم به تعهدات خود عمل می کنیم.

بروجردی با اشاره به تلاش اروپا برای طرح توان موشکی ایران در مذاکرات، تاکید کرد: توان موشکی ایران در هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست، به عنوان مجلس حامی جدی سیاست های نیروی ها مسلح دراین زمینه هستیم و معتقدیم این توان باید افزایش بیشتری پیدا کند.

نقوی حسینی نیز درباره سفر بورل به ایران اظهار داشت: این سفر از اهمیت خاص خود برخوردار است، با توجه به روند اجرای برجام و عدم انجام تعهدات غربی ها به ویژه عدم پایبندی اروپایی ها به تعهداتشان و همراهی اروپایی ها با آمریکا، آنها باید پاسخگوی جمهوری اسلامی ایران باشند و دلایل خود را در این زمینه ارائه کنند.

نماینده مردم ورامین، پیشوا در مجلس ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان مطالبه گر، طرفی که مستحق انجام تعهدات از طرف مقابل بوده و این تعهدات روی زمین مانده با اتحادیه اروپا برخورد کند که قطعا چنین برخوردی صورت می گیرد.

وی با تاکید براینکه زمینه گفت‌وگوی دیگری وجو ندارد، بیان داشت: زمینه گفت‌وگوی دیگری نداریم جز اینکه برجام به سرانجامی برسد، اگر اروپایی ها به تعهدات خودعمل کنند بنابراین تصور می کنم در همین چارچوب گفت‌وگو ها انجام می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینک ممکن است غربی ها به دنبال طرح موضوعات جدید در مذاکرات باشند، بیان داشت: خط و مشی جمهوری اسلامی در این زمینه کاملا روشن است اروپایی ها بارها تلاش کردند که موضوعات جدیدی را در مذاکرات وارد کنند اما قبلا خط قرمزهای مذاکرات را کاملا  شفاف کردیم.

نقوی حسینی اظهار داشت: فعالیت هسته ای ایران کاملا در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی و NPT است و به طور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا می کنیم بنابراین هیچ احدی نمی تواند به جمهوری اسلامی ایران اتهام فعالیت غیرقانونی هسته ای بزند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی در مجلس با بیان اینکه حوزه موشکی و دفاعی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره با هیچ احدی نیست، گفت: هیچ کشوری مسئله دفاعی خود را پای میز مذاکره نمی برد،چرا که دفاع امر حیاتی برای امنیت هر کشوری است و کشورها می توانند هرکاری برای دفاع از خود انجام دهد، بنابراین حوزه موشکی و دفاعی خط قرمز است و اجازه نمی دهیم هیچ کس دراین زمینه مذاکره کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آنچه که جمهوری اسلامی به دنبال آن است اجرای برجام بوده و اجرای آن به انجام تعهدات طرف مقابل بستگی دارد.