بورل در قبال بدعهدی اروپایی ها تاسف خورد

 حسین حسین زاده کارشناس مسائل اروپا درباره آینده برجام با توجه به سفر جوزپ بورل به تهران و این اظهار نظر او که پرونده ایران را به شورای امینت ارجاع نخواهیم داد، گفت: بورل پس از اینکه به سمت هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا منصوب شد، اعلام کرد که پرونده ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: بورل رویکرد مثبتی در قبال ایران و برجام دارد، اما باید این نکته را مد نظر قرار داد که او سخنگو و مسئول سیاست‌گذاری اتحادیه‌ای است که باید منافع آن را در پرونده‌های بین‌المللی مد نظر قرار دهد.

حسین زاده تاکید کرد: هماهنگ کننده سیاست خارجی در سفر خود به تهران و ملاقاتی مختلفی که  با مقامات کشورمان داشت حرفی جز تأسف نداشت و زمانی که روحانی از او درباره بی تعهدی اروپا در قبال توافق برجام طی این مدت و اینکه شاهد هیچگونه اقدام مثبتی از آنها  نبودیم   سوال کرد، او تنها تأسف خورد.بدین ترتیب باید واقع بینانه به  قضیه پرونده برجام نگاه کرد.

او افزود: اروپایی‌ها ثابت کردند که در توافقات بین‌المللی به اصطلاح هیچ کاره‌اند و تنها منافع ایالات متحده آمریکا را در نظر می‌گیرند که قاعدتا  این رویه هیچگونه سودی برای کشورمان نخواهد داشت.

 کارشناس سیاست خارجی گفت:  نباید به اینکه اروپا اعلام کرد عملیات مکانیزم ماشه را به صورت نامحدود تمدید می‌کند، دلخوش کرد. به نظر می رسد اروپا غیر از این راه دیگری ندارد. آنها بحث اسنپ بک را اعلام کردند  که در اصل همان مراجعه به بند ۳۶ و ۳۷ برجام بود٬ در این بخش گفته شده اختلافاتی که میان طرفین ایجاد می‌شود باید در کمیته حل اختلاف بررسی شود و اجرای مکانیزم ماشه مرحله آخر است.

کارشناس مسائل اروپا یاد آور شد: اگر اتحادیه اروپا به همین رویه ادامه دهد هیچ افق روشنی را در انجام تعهدات برجامی از سوی اتحادیه اروپا و به خصوص EU یعنی سه کشور اروپایی فرانسه آلمان و انگلیس شاهد نخواهیم بود و از همه مهمتر این که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده است و از این به بعد باید شاهد پیروی این کشور در سیاست خارجی از ایالات متحده آمریکا باشیم. به نظر می رسد که باید شاهد اعمال سیاست‌های واشنگتن در پرونده‌های بین‌المللی از سوی لندن باشیم. به تازگی بوریس جانسون نیز به صراحت اعلام کرد ما می‌توانیم تعهدی که ترامپ ارائه کرده است را بجای برجام مد نظر قرار دهیم این اظهار نظر به روشنی پیروی انگلیس از سیاست‌های آمریکا را  نشان می‌دهد.

او در پایان خاطر نشان کرد: تصور نمی‌کنم این اظهار نظر‌ها  و وعده ها از سوی اروپا جنبه مثبتی داشته باشد آنها اگر خواستار عمل به تعهدات خود در قبال برجام بودند،  یکسال فرصت داشتند.  اینکه اروپایی ها صرفا در حرف از برجام حمایت می‌کنند قابل قبول نیست٬ در حقیقت تاکنون اقدام جدی انجام نداده اند. سفر بورل  به تهران٬ نتایج دلخواه جمهوری اسلامی ایران را به صورت کامل به همراه نداشت و بعید می‌دانم با توجه به تجربیات گذشته اتفاق خاصی  پس از این دیدار ها رخ بدهد.

 جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز سه شنبه در تهران گفته بودکه این بلوک محدوده زمانی برای رفع اختلافات بر سر توافق اتمی با ایران را تا آینده نامعلوم تمدید خواهد کرد تا سازوکار رفع اختلاف به شورای امنیت سازمان ملل کشیده نشود.فرانسه، انگلیس و آلمان که از اعضای توافق هسته‌ای با ایران هستند روز ۱۴ ژانویه در بیانیه‌ای رسما از فعال شدن سازوکار رفع اختلاف در توافق برجام خبر دادند. بورل که به تهران سفر کرده بود سه شنبه به خبرنگاران گفت: "ما توافق کرده ایم که مستقیما به سمت یک محدود زمانی سفت و سخت که ما را متعهد خواهد کرد نرویم.