لیست واحد به معنای در اولویت بودن حل مشکلات مردم است

اخبار سیاسی- فرهاد اخترشناس ،‌ فعال سیاسی و مدرس دانشگاه با اشاره به وحدت حاصل‌شده جریان انقلاب در شورای ائتلاف و ارائه لیست واحد ایران سربلند در گفت‌وگو با افکار نیوز افزود: «نگاهی که برخی از دوستان انقلابی به مقوله لیست‌ها داشتند، نگاهی مبتنی بر حاصل جمع جبری است. یعنی یک سبد رأی کلی که شامل کل رأی‌دهندگان حوزه انتخابیه تهران، شمیرانات، ری و اسلام‌شهر است را مفروض می‌گیرند و معتقدند که مردم بر اساس سلایق خود به لیست‌های مختلف جریان انقلابی رأی می‌دهند.»

وی ضمن تشریح نگاه مبتنی بر حاصل جمع جبری به لیست‌ انتخاباتی، ادامه داد: «این نگاه، انتخابات مجلس شورای اسلامی را بهترین فرصت برای وزن‌کشی سیاسی می‌داند و معتقد است که وزن و قدرت سیاسی هریک از گروه‌ها بر اساس نتیجه‌ای که از انتخابات کسب می‌کنند، تعیین خواهد شد.»

اخترشناس در ادامه تصریح کرد: «باید توجه کرد که این نگاه حداقل در شرایط فعلی جامعه و کشور، نادرست است. در شرایط فعلی و متأثر از عملکرد یک دولت پیر، خسته و عاشق مذاکره، جامعه و کشور با پدیده‌ای به‌نام «بحران ناکارآمدی» مواجه است که مشخصه بارز آن انباشت مطالبات مردم است. در چنین شرایطی اگر از اردوگاه جریان انقلابی که داعیه حل مشکلات و پاسخ‌گویی به مطالبات مردم را دارند، چندصدایی و چندلیستی شنیده و مشاهده شود، مردم به قابلیت، توانمندی و عزم جریان انقلابی برای حل مشکلات شک خواهند کرد.»

این فعال سیاسی تأکید کرد که بنابراین قاعده حاصل جمع جبری عمل نخواهد کرد و مردم چند لیستی جریان انقلابی را نوعی قدرت‌طلبی فرض می‌کنند و به‌کل این جریان ادبار خواهند کرد.

*چند لیستی، پیام خوبی را به جامعه منتقل نمی‌کرد

وی ضمن تشریح نگاه بزرگان نیروهای انقلاب در ارائه لیست واحد، گفت: «تدبیر و اقدام شایسته‌ای که از سوی بزرگان دو لیست اصلی نیروهای انقلابی در راستای وحدت کامل صورت گرفت، مبتنی بر این نتیجه‌گیری بود که در شرایط فعلی هرگونه چندلیستی پیام خوبی را به جامعه منتقل نمی‌کند و مردم نوعی جنگ قدرت را از آن برداشت می‌کنند. این‌طور بود که بزرگان هر دو لیست، اقدامی انقلابی انجام دادند و به جامعه این پیام را رساندند که نیت و عزم نیروهای انقلابی بر اصلاح وضع موجود و تغییر ماهوی شرایط بد مردم است و حاضرند در این راه از خواسته‌های حداکثری خود عدول کنند.»

این مدرس دانشگاه ضمن اشاره به مؤثر بودن لیست وحدت در مجلس آتی گفت: «اتحاد حاصل‌شده به‌طور حتم می‌تواند در مجلس آینده مؤثر باشد. مجلس آینده در شرایط بد اقتصادی، باید اقداماتی فوری به‌منظور احیای اقتصاد بیمار کشور را در دستور کار قرار دهد.»

وی وضعیت اقتصاد کشور را بیمارگونه دانست و افزود: «امروز اقتصاد کشور به‌مثابه فرد بیماری است که در علائم حیاتی آن اختلال ایجادشده است. بنابراین لازم است که در وهله اول، این بیمار را احیا و پس‌ازآن سایر موارد تقویتی را در دستور کار قرارداد. به‌عنوان‌مثال، به فردی که علائم حیاتی ندارد داروی تقویتی یا آب‌میوه نمی‌خورانند، بلکه ابتدا وی را احیا و پس‌ازآن تقویت می‌کنند. ازاین‌رو، لازم است که مجلس آینده به‌مثابه یک پزشک قوی، ابتدابه‌ساکن، بیمار خود (یعنی اقتصاد کشور) را احیا نماید و پس‌ازآن تلاش خود را معطوف به بهبود کلی متغیرها و پارامترهای اصلی اقتصاد کند.»

*امیدواری مردم به حل مشکلات و دوری از خواسته‌های حزبی با لیست واحد نیروهای انقلاب

اخترشناس تأکید کرد: «وحدت نیروهای انقلاب قبل از انتخابات، این خوبی را خواهد داشت که پس از اعلام نتایج و تشکیل مجلس یازدهم، اهتمام و تلاش نیروهای انقلاب به‌جای آن‌که متوجه محاسبات انتخاباتی شود، متوجه حل معضلات و مطالبات انباشت شده مردم می‌شوند. ضمن آن‌که هم‌دلی ایجادشده قبل از انتخابات، هم در موضوع انتخاب رئیس آتی مجلس و هم در موضوع ارائه طرح‌های اقتصادی فوری به‌منظور رفع مشکلات مردم، خود را نشان خواهد داد.»

این فعال سیاسی در خاتمه ضمن ابراز امیدواری از وحدت حاصل‌شده در جریان انقلابی و در دستور کار قرار دادن مشکلات مردم به‌جای تسویه‌حساب‌های پس از انتخابات، بیان کرد: «این امیدواری نیز در جامعه ایجاد خواهد شد که منتخبان مردم پس از ورود به مجلس، به‌جای تسویه‌حساب‌های انتخاباتی، حل مشکلات مردم را در اولویت قرار خواهند داد. بنابراین از هر زاویه‌ای که به موضوع وحدت نیروهای انقلاب نگریسته شود، خیروبرکت برای جامعه و کشور و حتی خود نیروهای انقلابی در بر خواهد داشت.»