دستور روحانی به همتی برای تامین ارز واردات ماسک

حسین مدرس خیابانی قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از دستور صریح رئیس جمهور به بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز واردات ماسک و لباس پزشکی خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور در دستوری صریح، بانک مرکزی را مکلف کرده تا بدون قید و شرط، ارز مورد نیاز واردات ماسک و لباس پزشکی را تأمین نماید که بر این اساس، فراخوانی از سوی وزارت صنعت به واردکنندگان ارسال شده تا از تمام توان خود برای تأمین این دو قلم کالای ضروری مورد نیاز شبکه درمانی کشور، استفاده نمایند.ماسک

اخبار سیاسی- به گفته قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، با دستور صریح رئیس جمهور به بانک مرکزی، اولویت اول تخصیص ارز کشور هم اکنون به تأمین ارز مورد نیاز واردات ماسک و لباس پزشکی تغییر یافته است.

تائید ثبت سفارش واردکنندگان ماسک و لباس پزشکی در کمتر از یک روز کاری

مدرس خیابانی از کاهش زمان تائید ثبت سفارش برخی اقلام پزشکی دارای اولویت از طریق اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و گفت: واردکنندگان نگران تائید پرونده‌های خود برای واردات اقلام پزشکی مورد نیاز وزارت بهداشت نباشند؛ چراکه این کار در کمتر از یک روز کاری به ثمر خواهد رسید.

حمایت از تولید داخلی ماسک و لباس پزشکی، اولویت اول وزارت صنعت

مدرس خیابانی افزود: حمایت از تولید داخلی ماسک و لباس پزشکی، یکی از دستورکارهای جدی دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ اما در عین حال به منظور تأمین کسری نیاز داخلی، واردات ماسک و لباس پزشکی با اولویت یک کالایی، در اولویت تأمین ارز قرار دارد.

وی تصریح کرد: فعال کردن تولیدات کارگاهی ماسک و لباس پزشکی در کنار واردات، یکی از برنامه‌های جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که بر این اساس، در قالب هماهنگی‌های انجام شده با اتحادیه پوشاک کشور، سازمان فنی و حرفه‌ای، بسیج اصناف و تمامی تولیدکنندگانی که امکان و ظرفیت تولید ماسک را دارند، ظرفیت‌های تولیدی ماسک و لباس پزشکی در کشور فعال شده و نحوه تأمین مواد اولیه مورد نیاز آنها با استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه بخشی از پارچه مورد نیاز تولیدکنندگان ماسک و لباس پزشکی، با تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأمین شده و مابقی نیز از طریق خود تولیدکنندگان فراهم خواهد شد، افزود: شبکه توزیع این ماسک‌های تولیدی که کاملاً منطبق بر استانداردهای وزارت بهداشت است، با سه شرکت پخش بزرگ مورد تائید است که بر این اساس قرار است توزیع از طریق این شرکتها، در داروخانه‌های کشور صورت گیرد.

وی اظهار داشت: تمامی ماسک‌های تولیدی این کارگاه‌ها، در اختیار شبکه توزیع داروخانه‌ای قرار می‌گیرد تا میان مردم توزیع شوند؛ این در حالی است که این ماسک‌ها چندبار مصرف و قابل شستشو بوده و قرار است در کنار کارگاه‌های تولیدی، آموزش‌های تولید ماسک در منازل نیز، از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، به مردم ارایه شود تا ظرفیت‌های تولیدی خانگی نیز، با استانداردهای ارایه شده از سوی این وزارتخانه؛ در این بخش فعال گردند.

مدرس خیابانی با بیان اینکه بخشی از تولیدات کارگاهی به خصوص تولیدات سازمان بسیچ اصناف، در واحدهای صنعتی، صنفی و نانوایی‌های کشور توزیع خواهد شد، گفت: بسیج اصناف پای کار است و به موازات تولیدکنندگان و اتحادیه پوشاک، اقدام به تولید و توزیع ماسک و لباس پزشکی کرده است.

وی از انجام فراخوانی از سوی معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به تولیدکنندگان پارچه و کارخانجات نساجی برای تأمین پارچه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی ماسک و لباس پزشکی خبر داد.

مدرس خیابانی گفت: اتحادیه پوشاک کشور آمادگی تولید و توزیع روزانه دو میلیون ماسک را دارد که باید ظرفیت تولیدی بسیج اصناف و ظرفیت‌های کارگاهی فنی و حرفه‌ای را نیز به آن اضافه کرد که تولیدات آنها به مرور روانه بازار خواهند شد.

قیمت ماسک‌های کارگاهی ۲,۲۰۰ تومان تعیین شد

مدرس خیابانی با بیان اینکه بر اساس توافقات صورت گرفته میان وزارتخانه‌های بهداشت و صمت، قیمت ماسک‌های قابل شستشو و چندبار مصرف کارگاهی برای مصرف‌کنندگان، ۲,۲۰۰ تومان تعیین شده است، خاطرنشان کرد: ماسک‌هایی که با هدایت و راهبری هیأت امنای ارزی وزارت بهداشت، وارد کشور می‌شوند، تنها در اختیار کادر درمانی و بیمارستانی کشور قرار خواهند گرفت؛ این در حالی است که شیوه واردات و تأمین و توزیع این ماسک‌ها کاملاً در اختیار هیأت امنای ارزی خواهد بود.

وی ادامه داد: در عین حال، با تاکید بر حمایت از تولید داخلی و به منظور تأمین کسری ماسک و لباس پزشکی، واردکنندگان توانمند در عرصه واردات این دو قلم کالا، شناسایی شده و اعلام آمادگی برای واردات این کالاها را صورت داده‌اند، به نحوی که هم اکنون مطابق با تصمیمات روز گذشته دولت، واردکنندگان بدون ثبت سفارش و طی تشریفات گمرکی، صرفاً بر اساس «ثبت آماری» واردات را در گمرکات انجام داده و کالاهای وارداتی آنها تحت کلید دولت خواهد بود.

موجودی انبارهای کشف شده ماسک و لباس پزشکی به کجا می‌روند؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موجودی انبارهای کشف شده ماسک، لباس پزشکی و دستکش چه سرنوشتی پیدا کرده و در کجا توزیع خواهند شد، گفت: موجودی انبارهای کشف شده به صورت کامل، صورتجلسه شده و در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرند.

مدرس خیابانی تاکید کرد: هیچیک از انبارهای نگهداری اقلام پزشکی در حاشیه امن قرار ندارند و امروز، بزرگترین تمرکز و کار نظارتی دستگاه‌های ناظر و اطلاعاتی کشور، شناسایی مراکز نگهداری و احتکار ماسک و اقلام پزشکی است.

توزیع الکل از طریق شرکت‌های پخشِ مورد تائید وزارت بهداشت

وی ادامه داد: توزیع الکل از طریق شبکه‌های توزیع و شرکت‌های پخش مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است.

مدرس خیابانی گفت: استانداران نیز به موازات مرکز، جلسات ویژه‌ای را با تولیدکنندگان استانی خود از قبیل کارگاه‌های تولیدی و واحدهای صنعتی پوشاک برگزار خواهند کرد تا از تمامی ظرفیت‌های کشور بتوان برای تأمین مایحتاج این روزهای مردم و کادر درمانی کشور استفاده کرد.