به یاد سرباز مقاومت

محمّد ناظمی اردکانی دبیرکل جامعه اسلامی مدیران به مناسبت درگذشت حسین شیخ الاسلام دیپلمات کشورمان، یادداشتی را به رشته تحریر درآورده که متن آن را در ادامه می خوانید: این روزها همه آن هایی که دل در گروی جبهه مقاومت دارند، در سوگ از دست دادن سربازی فداکار و کم نظیر در این وادی نشسته اند. برادری عزیز و انقلابی که در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی، نماد مقاومت بود و بدون اغراق می توان او را قهرمان دیپلماسی مقاومت نامید.

اخبار سیاسی - سال هاست که از دور و نزدیک او را در جلسات گروه راهبردی یاس، در شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، توسط دوستان مشترک در وزارت امور خارجه و در سال های اخیر به عنوان همکار در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می شناسم.

او در هر جلسه و نشستی جهت گیری ها را به سوی مقاومت می کشاند و زمانی که از مقاومت صحبت می کرد، با همه وجود و توانش به میدان می آمد. در دو سال اخیر که مسئولیت برگزاری کنفرانس بین المللی وحدت در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را عهده دار بود شعار و محوریت مباحث گفتمانی کنفرانس را به موضوع آزادی قدس شریف سوق داد و به نحوی این گفتمان را پیش برد که امروز «مقاومت» می تواند عامل وحدت در جهان اسلام باشد. در نگاه راهبردی او نجات اسلام و مسلمین در رهایی فلسطین عزیز خلاصه می شد و این نگاه در جوهره وجودی اش تنیده شده بود.

سال ها در جلسات گروه راهبردی یاس که صبح های خیلی زود دوشنبه های هر هفته که با حضور افراد صاحب نظر تشکیل می شد تا راهی برای برون رفت تنگناهای اقتصادی کشور اندیشیده شود. در انتهای جلسه همه اعضا بی صبرانه منتظر شنیدن آخرین تحلیل های مباحث سیاست خارجی و مقاومت از سوی وی بودند. آن قدر در این زمینه عمیق بود و مطالعه داشت و با اعتقاد و ایمان صحبت می کرد که بر دل می نشست و می خواستی ساعت ها این هم صحبتی ادامه پیدا کند چرا که در کلام او بالاتر از حلاوت مقاومت، حلاوتی وجود نداشت و این را به مخاطب منتقل می کرد.

برادر عزیز و خدوم، مرحوم شیخ الاسلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین و آخرین سنگر خدمتی خود را فتح لانه جاسوسی آمریکا تشخیص داد و هیچ گاه از این سنگر خارج نشد.و با حضورش در وزارت امور خارجه، در سفارت سوریه، در مجلس شورای اسلامی، در تشکل های مردم نهاد مختلف و در معاونت بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همواره و تا آخرین لحظه حیات، این سنگر را حفظ کرد.

او در هر جایگاهی که قرار داشت، ساده و بی ریا بود. تواضع، اخلاص، دانایی، شجاعت و بی تکلف برخورد کردنش همه را مجذوب خود می ساخت. شاید در عرصه سیاست خارجی کمتر چهره ای انقلابی نظیر او را بتوان تجربه کرد، چرا که چنین چهره تابناکی در چهل سال فراز و فرودهای انقلاب اسلامی و مبارزه با آمریکا صیقل خورد و آبدیده شد، همان طور که شهید حاج قاسم سلیمانی در جنگ سخت با جبهه کفر و آمریکا صیقل خورد و آبدیده و ناب شد و به سوی پروردگارش پر کشید.

خداوند او را با اولیای خودش محشور بگرداند.