به "جمهوری اسلامی ایران" گفته ایم آری به هرچه غیرِ جمهوریِ اسلامیِ ایران ، نه !

اخبار سیاسی- قرنها بود که دیانت را از سیاست جدا کرده بودند و کشورها و مردمان آن زیر سیطره و تسلط افرادی زندگی میکردند که یا مخالف دین بودند یا لائیک، یکی با دیکتاتوری و پادشاهی حکومت میکرد، دیگری با تفکر سوسیالیستی و کمونیستی ، و بعضی هم با استبداد نظامی و اغلب برای مردم پشیزی ارزش قائل نبودند و تمامی انتخابهایشان فرمایشی بود و تصنعی .

به گزارش افکارنیوز، در این میان مردم ایران با روشنگری علما به محوریت امام خمینی (ره) ، پس از ۲۵۰۰ سال به حکومت سلطنتی و طاغوتی پایان دادند و با مبارزات فراوان و ریخته شدن خون شهدای عزیز و گرانقدر ، خواستار آن شدند که اسلام را مبنای حکومت کشور خود قرار دهند .

با پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷ و پایه ریزی اولیه نهادها و شوراهای اصلی سیاست گذاری ، امام خمینی در تاریخ ۱۰ و ۱۱ فروردین سال ۵۸ مردم را به همه پرسی دعوت کردند تا به برقراری حکومت جمهوری اسلامی رای بدهند و با ۹۸/۲% واجدین شرایط به این حکومت رای "آری" دادند .

روز "۱۲ فروردین" ماه پس از این انتخاب مبارک، "روز جمهوری اسلامی ایران" نام گرفت ، تا ایران در عرصه اجتماعی و سیاسی، الگویی شود از ظهور و بروز قوانین و تعالیم نجات بخش اسلام به طور عملی و فراهم شدن نیازهای مادی و معنوی انسان و جامعه به صورت ملموس و عینی .

آن روزها مخالفان این تئوری کم نبودند ، افرادی که یا خواهان "جمهوریت" و دموکراسی مردم بر مردم بودند و یا خواهان "اسلامیت" منهای مردم ، ولی امام خمینی (ره) از همان ابتدا تاکید کردند که جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر !

استاد شهید مطهری واژه "جمهوری اسلامی"را چنین تفسیر کردند : "مسأله جمهوری مربوط است به شکل حکومت؛ یعنی این که مردم حق دارند سرنوشت خود را خودشان در دست بگیرند و کلمه "اسلامی" محتوای این حکومت را بیان می کند. به این ترتیب، جمهوری اسلامی؛ یعنی حکومتی که شکل انتخاب رئیس حکومت در آن ، از سوی عامه مردم است و محتوای آن هم اسلامی است و با اصول و مقررات اسلام اداره می شود."

مقام معظم رهبری نیز (دام ظله العالی) در تبیین واژه جمهوری اسلامی چنین فرمودند: "جمهوری اسلامی، از لحاظ معنای تحت اللفظی بر دو پایه استوار است: یکی جمهور مردم؛ یعنی آحاد مردم و جمعیت کشور، این ها هستند که امر اداره کشور و تشکیلات دولتی و مدیریت کشور را تعیین می کنند، و دیگری اسلامی؛ یعنی این حرکت مردم، بر پایه تفکر اسلام و شریعت اسلامی است. این یک امر طبیعی است. در کشوری که اکثریت قریب به تمام آن مسلمان هستند، آن هم مسلمان مؤمن و معتقد و عامل، که در طول زمان، ایمان عمیق خودشان را به اسلام ثابت کرده اند و نشان داده اند، در چنین کشوری، اگر حکومتی مردمی است، پس اسلامی هم هست."

و اینچنین شد که مردم با رای " آری " خود ، به تمامی منافقان و بدخواهان و دشمنان جمهوری اسلامی ایران " نه " گفتند و جرقه های مبارزه طلبی را در دیگر کشورها و مردمانی که زیر سایه سرد و شوم استکبار و استعمار و استثمار ، رنج میدیدند ، روشن کردند . ایران در آن روز بارقه امید و تلنگری شد برای آنها که از ظلم و ستم به ستوه آمده بودند ولی جرات و جسارت و شجاعت بیان کردنش را نداشتند .

2020-03-30 09_12_00+00_00 (1)


بخشی از پیام امام خمینی (ره) پس از این پیروزی بزرگ چنین بود :
"من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی ، که با استکبار خود آنان را خفیف شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک می‌گویم. خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت مستضعفین است در هم پیچید و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملتهای مستضعف نمود، و با برقراری جمهوری اسلامی، وراثت حقه را بدانان ارزانی داشت. من در این روز مبارک، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی ایران را اعلام می‌کنم. به دنیا اعلام می‌کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندمی سابقه ندارد، که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوقها هجوم آورده و رأی مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله‌دان تاریخ دفن کنند."

البته در این مسیر قطعا به ایده آلهای یک جامعه اسلامی نرسیده ایم ولی در مسیر هستیم ! سنگ اندازیهای متعدد دشمنان خارجی و خائنین داخلی و گاهی انتخابات غلط مردم در جهت رسیدن افراد نامناسب به مناصب مهم حکومتی ، نگذاشته این مهم محقق شود .

اشکالاتی هم در بخش جمهوریت وجود دارد که ربطی به بعد اسلامیت نظام ندارد . ولی با همین وضعیت باز هم باید قدردان وضعیت بود و شاکر . از یاد نبریم بسیاری از افرادی که بیرون از کشور ما هستند ، حسرت داشتن این خودباوری و استقلال که برکات مشهود و فراوانی برای کشور داشته است، اتحاد و وحدت بین مردم و رهبری دلسوز، و جاری بودن قوانین الهی و اسلامی هرچند بعضا ناقص را میخورند .

ما نیز باید مطالبه گری خود را تا تحقق واقعی اسلام در جامعه و قوانین آن داشته باشیم و در انتخابات خود دقت کنیم و از منتخبین خود هم بخواهیم که هم به وظایف خود عمل کنند و هم گزارش دهند که چقدر به وظایف خود عمل کرده اند .

با وجود ۴۱ سال پس از پیروزی انقلاب ما ، اینک روز به روز بر حقانیت اسلام و ابهت ایران اسلامی در برابر ابرقدرتهای شرق و غرب افزوده میشود ؛ کشورهای زیادی در گوشه و کنار دنیا فریاد استقلال سر میدهند و از ظالمان و فاسدان حاکم بر خود، اعلام برائت میکنند . طولی نمیکشد که این جرقه های ریز و درشت به یکباره آتشی بر دلها می افکند و همه را متوجه منجی موعود بشریت میکند و دستها برای ظهور و بروز او و ایجاد حکومت عدل الهی به استغاثه بالا میرود . او می آید و جهان لبریز میشود از عطر ناب انسانیت و قسط و عدل .
آن روز دیر نیست .

صفورا ترقی