اقدامات منتخبان تهران در مجلس یازدهم در روزهای کرونایی

در روزهایی که ابتلا به ویروس کرونا در کشور اوج گرفته و بر اساس آخرین آمار شمار مبتلایان در ایران به ۵۸۲۲۶ نفر رسیده است، منتخبان تهران در انتخابات مجلس یازدهم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بازدید از بعضی محله‌ها و ارتباط با اقشار محروم حوزه انتخابیه خود اقدام کردند. 

اخبار سیاسی- این بازدیدها با هدف آگاهی از وضعیت معیشتی مناطق محرومی صورت گرفته که در این روزها بیش از سایرین از وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا آسیب دیده‌اند.

منتخبان تهران در مجلس یازدهم برنامه‌های بازدید خود از مناطق محروم را از پنجم اسفند ماه آغاز کرده‌اند و در هر هفته یک یا دو برنامه حضور در محله‌ها و حواشی محروم حوزه انتخابیه خود داشته‌اند و این برنامه‌های بازدید همچنان ادامه دارد.

مجتبی توانگر، نماینده منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در گفت‌وگو با فارس، درباره این بازدید‌ها می‌گوید: با تعدادی از نمایندگان منتخب مردم تهران تصمیم گرفتیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از فرصت استفاده کنیم و اقداماتی برای ارتباط با اقشار محروم حوزه انتخابیه خود داشته باشیم بر همین اساس اقداماتی را تدارک دیدیم از جمله اینکه با قرارگاه امام رضا زیرنظر آقای دکتر قالیباف هماهنگی به عمل آمد و برای ضد عفونی محله محروم «امامزاده یحیی» رفتیم؛ ضمن اینکه اقلامی هم از جمله برنج و روغن و.. تهیه شده بود که به برخی خانوارهای محروم تقدیم شد.

وی ادامه می‌دهد: یک برنامه شبانه هم به مدرسه صبح رویش که ویژه «بچه های کار» در «دروازه غار» بود رفتیم یا روز دیگری با گروه جهادی «حنیفا» قرار گذاشتیم و به «آجرپزخانه»های حاشیه شهر تهران رفتیم با خانواده های محروم صحبت کردیم و اقلام بهداشتی که برای دوران کرونا لازم بود بین خانواده ها توضیح شد. این بازدیدها اما صرفا به گفت‌وگو و توزیع اقلام محدود نشده بلکه بحث‌های کارشناسی برای ریشه یابی مشکلات این مناطقه حاشیه‌ای و محروم بخش دیگری است که منتخبان تهران به آن پرداخته‌اند. 

توانگر می‌گوید: در این نوع بازدید در مورد سازوکار ارتباط با اقشار محروم، قوانین دست و پاگیر این حوزه، خلاء قانونی توانمندسازی ساکنین این محلات، آسیب شناسی علت مهاجرت از برخی شهرهای کشور به این محلات و حواشی تهران، نوع کمک های مردم به این اقشار از زاویه گداپروری یا توانمند سازی، چگونگی توانمندسازی بچه‌های کار و.. بحث های جدی داشتیم.

یکی از این برنامه‌های بازدید مربوط به محله امام زاده یحیی تهران بوده است؛ توانگر درباره جزئیات این بازدید می‌گوید: در بازدیدی که همراه با بچه های قرارگاه امام رضا (ع)  از این محله داشتیم، به اذعان نهادهای نظارتی، از ۶ اسفند تا آن روز که ما رفتیم در آن محله، رکورد دوخت ماسک بهداشتی و تهیه الکل و ضدعفونی محلات محروم توسط این قرارگاه ثبت شده بود. 


«برای ضدعفونی به محله امامزاده یحیی رفتیم و لبخند تعدادی از خانواده ها را با اهداء ارزاق تهیه شده، چشم در چشم دیدیم» این جمله توصیفی دیگر از بازدید منتخبان تهران از محله‌های محروم تهران است، این منتخب تهران ادامه می‌دهد: « به خانه های معروف به قمر خانم رفتیم که در یکی از خانه ها ۲۷ خانوار حدود ۷۰ نفر در اتاقهای کوچک از 3.5 متر تا ۹ متر زندگی می‌کردند و تاسف بر انگیزتر آنکه از حمام نیز محروم و صرفا یک سرویس بهداشتی برای استفاده ی همه داشتند و صاحبخانه اجازه ساخت حمام و سرویس بهداشتی بیشتر نمی داد و قرارگاه امام رضا(ع) تنها قادر بود مایحتاج حیاتی آنان را تامین کند.

* مدرسه‌ای که در روزهای کرونایی تعطیل نیست

بخش دیگری از بازدید نمایندگان منتخب تهران در مجلس یازدهم به مدرسه کودکان کار اختصاص داشت. توانگر درباره این بازدید با یادآوری اینکه این بازدید در نیمه‌های شب انجام شده، می‌گوید: بعد از ضد عفونی محلات بود که به مدرسه کودکان کار صبح رویش در دروازه غار رسیدیم اما با وجود شب و ایام تعطیل و ماجرای کرونا مدرسه تعطیل نبود به دلیل اینکه بچه‌های کار دغدغه معیشت دارند که هیچ چیز این مهم را برای شان تعطیل نمی‌کرد و در حال حاضر کرونا هم که بیشترین مسئله مردم دنیاست به هزار مسئله بچه‌های کار اضافه شده است.


وی ادامه می‌دهد: بخشی از این مدرسه دهکده نام دارد؛ در این قسمت، بچه‌ها علاوه بر آموزش‌های مرسوم تحصیلی، با مرغ‌داری، ماست‌بندی و کشاورزی نیز آشنا می‌شوند. جالب است در اینجا عزت نفس خیلی مهم است. کودکان کاری که همواره دستشان به سمت مردم در کارگاه‌ها و خیابان دراز است اینجا یاد می‌گیرند توانمند شوند که هم نان از بازوی خود بخورند هم اینکه به هم نوعان خود کمک کنند مثلا همین‌ها داوطلبانه به کمک نیازمندان در سیل و زلزله و حتی دروازه غار می روند.

 

این نماینده منتخب مجلس آینده می‌گوید: جالب است این مدرسه بدون کمک هیچ نهاد حکومتی و دولتی اداره می شود و تنها با مبالغ حمایتی مردمی تامین می‌شود. حتی آموزش و پرورش از محل اجاره ساختمان مقطع متوسطه پسرانه مدرسه سالانه بیش از 150 میلیون تومان درآمد دارد.  پس همه ما هم باید کنارشان باشیم تا با آموزش و توانمند کردن این بچه ها آینده شان را تغییر بدهیم. صبح رویش امسال میخواهد هزار کودک کار را تحت پوشش قرار دهد.

* کودکان آجرپزخانه کتاب و مداد رنگی میخواستند 

بخش دیگری از بازدید منتخبان جوان حوزه انتخابیه تهران در مجلس سازدهم به آجرپزخانه های اطراف تهران اختصاص داشت که همراه با اعضای گروه جهادی حنیفا انجام شد. آنطور که بازدیدکننده‌ها روایت می‌کنند در مراجعه به این مناطق هیچ‌کدام از بچه‌های کوره‌های‌آجرپزی حاشیه‌تهران از اعضای این گروه جهادی وسایل بازی، پوشاک و حتی غذا نمی خواستند این‌جا بچه‌ها از مسوول گروه‌جهادی حنیفا فقط کتاب، مدادرنگی، پازل و... چیزهایی را مطالبه می‌کردند که بیشتر رشدفکری و جسمی را می‌شد از آن برداشت کرد.


نسترن دانه‌کار و ناهید باقری از مسئولان این گروه جهادی می‌گویند: رویه کسانی که دنبال کمک به ساکنین این منطقه هستند باید از گداپروری به توانمندسازی ساکنین تغییر کند چرا که تعدادی دست از اشتغال و فعالیت کشیده و صرفا دست‌شان به سوی غیر دراز می‌شود و برای دریافت کمک حتی به کودکان‌شان دروغگویی و رفتارغلط برای دریافت بیشتر کمک را یاد داده‌اند.در این بازدید مسئول گروه جهادی حنیفا ازفرصت تعطیلات، قرنطینه‌های کرونایی و بازدید منتخبان‌جوان مجلس‌یازدهم استفاده کرده و مشکلات ساکنین آجرپزخانه را برای‌ آنها تشریح کرد. علاوه بر این با همکاری این بازدیدکنندگان اقلام‌بهداشتی تهیه شده(مایع ضدعفونی کننده، ماسک و..) را بین اهالی این منطقه توزیع کردند. 


آنچنان که توانگر، منتخب مردم تهران روایت می‌کند، این دو جهادگر بر همین مبنا اتاق‌های کوچکی در مناطق آجرپزخانه اجاره کرده‌ بودند و با کتاب، فیلم، بازی های فکری و.. بچه‌ها را از قبل از دبستان تا دبیرستان از نظر فکری و.. پشتیبانی می‌کردند تا نه تنها دست نیاز به سمت کسی دراز نکنند بلکه به تدریج از این محیط فاصله گرفته و برعکس به یاری بخش‌های ناتوان جامعه بروند؛ البته حتما در دوره‌هایی از زمان پوشاک و غذا و... را هم دنبال می‌کنند.

این نماینده منتخب مجلس روایت می‌کند: از خانم جهادگر پرسیدم ترسی ندارید از اینکه در این مناطق پر از جرم‌های خشن تردد می کنید. سری به جلو آورد و گفت: نه اینجا بچه ها مراقب‌ام هستند! او گفت: «روزهای اول با چاقو به سراغ ما می‌آمدند تا اموال‌مان را بگیرند اما تحمل کردیم و به تدریج متوجه شدند برای چه کاری اینجا آمده‌ایم الان همان‌ها ماشین‌مان را هم اسکورت می‌کنند.» او ایده هایی هم درخصوص اشتغالزایی دراین مناطق و مناطق مبدا ساکنین داشت که بخشی از آن را نیازمند بسترسازی مجلس ذکر می‌کرد.وی ادامه می‌دهد: اما بنا به سلیقه صاحبان کوره و مشکلات اجاره و...مجبورند اتاقهایشان را چند وقت به چند وقت جابه جا کنند، همین بود که به طور نوبه‌ای متخصصین حوزه‌های مختلف را برای استعدادیابی به میان این بچه‌ها می‌آورند.

 

این بازدید‌ها اما به همین روزهایی کرونایی محدود نخواهد شد؛ آنطور که این نماینده منتخب می‌گوید قرار است بخشی دیگر از گفت‌وگوها در بازدیدهای نوبه‌ای نمایندگان در زمان فعالیتشان در مجلس یازدهم ادامه یابد. 

نماینده منتخب مجلس یادآوری می‌کند: این جهادگران گلایه داشتند که بجز آقای قالیباف، هیچ مسئول ارشد دولتی و مجلسی را در این مناطق‌ حاشیه‌ای تهران ندیده است و برای ما دعا می‌کرد که هضم درساختارهای پیچیده مجلس نشده و از مردم محروم حاشیه تهران غافل نشویم.

او در پایان یادآوری می‌کند: همه قول داده بودیم تا در مجلس انقلابی در کنار مردم و هم درد آنها باشیم، در این روزهای سخت ترجیح دادیم در کنار ضعیف‌ترین و کم برخوردارترین افراد جامعه باشیم، تا در کنار خانواده، بقیه‌ی راه هم همین خواهد بود.