دوگانگی مهار کرونا/دولت یارانه 6 ماهه بدهد

اخبار سیاسی- مهمترین عامل در مهار شیوع کرونا در خانه ماندن است. این توصیه اکید تمامی پزشکان و حتی سیاستمداران در جهان است. در ایران نیز از ابتدای اسفند که کرونا شیوع پیدا کرد مسئولان مرحله به مرحله مردم را توصیه به ماندن در خانه کرده اند تا جلوی زنجیره شیوع کرونا گرفته شود.

حتی دولت طرح فاصله گذاری اجتماعی را اجرا کرد و سفر های بین شهری قطع شد و در طول نوروز 99 مردم در خانه ماندند و کمک شایانی به  مبارزه با کرونا شد.

اما بسیاری از مخاطبان افکار نیوز طی پیام هایی که داده اند عنوان می کنند که اگر در خانه بمانند مایحتاج زندگی خود را چگونه به دست آورند.

بسیاری از مشاغل آزاد این روزها تعطیل هستند و درآمدی ندارند، از سوی دیگر افرادی هستند که به شکل روزمزد کسب درآمد می کنند و با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی که در کشور وجود داشته برای امرار معاش مردم با مشکل مواجه هستند.

از سوی دیگر نمی توان به مردم گفت روال عادی زندگی را با وجود ویروس منحوس کرونا شروع کنند. زیرا در صورتی که مردم به حالت عادی و قبل از بحران کرونا برسند و همانگونه در خیابان ها و مشاغل شروع به کار کنند مجددا با پیک دوم شیوع کرونا مواجه خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

زمان واریز مرحله دوم بسته حمایتی دولت

ثبت نام وام کرونا+جزئیات

پرداخت وام به آسیب دیدگان کرونا

پیگیری یارانه حمایت معیشتی / حداقل درآمد خانوارها از یارانه حمایتی

وام دانشگاه آزاد برای دانشجویان شاغل

وام مسکن 250 میلیون تومانی

تعویق سه ماه وام های قرض الحسنه/ بازگشت اقساط کسر شده به حساب هموطنان

در این میان به نظر می رسد دولت وظیفه خطیری دارد. دولت است که می تواند با هدایت و مدیریت این دوران کرونا را با موفقیت شکست داده و مردم نیز معیشتشان حل شود.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی از نمایندگان مجلس در خصوص مشکلات اقتصادی و حل آن پیشنهاد می کند که  ابتدا یارانه 6 ماهه دوم سال 99 با تقاضای پیامکی خانوارها، در فروردین و اردیبهشت سال جاری به حساب آن‌ها واریز شود، همچنین افراد روزکار -که هیچ نوع بیمه اجتماعی ندارند- تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گیرند.

باید به منظور عبور از پیامدهای اقتصادی بیماری کرونا هزینه درمان بیماران مبتلا شده به این ویروس تماما بر عهده بیمه‌ها و دولت باشد. از طرفی برای افرادی -که چک‌های‌شان سر موعد وصول شده است- تسهیلات در نظر گرفته شود.

وی عدم دریافت هزینه بابت برگشت چک‌ها توسط بانک‌های عامل را راهکار دیگری برای کمک به اقشار مختلف جامعه در شرایط سخت اقتصادی کنونی دانست و گفت: پرداخت بسته‌های ویژه معیشتی به مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) ضروری است در عین حال باید برای مصون ماندن کارگران و واحدهای تولیدی از رکود اقتصادی پیش آمده تصمیمی کاربردی اتخاذ شود.

به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس، ستاد تنظیم بازار نیز باید سریعا به موضوع افزایش قیمت‌ها ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

به نظر می رسد دولت با پرداخت 6 ماهه یارانه ها می تواند مردم را متقاعد به ماندن در خانه برای شکست کرونا کند زیرا همانطور که مشخص شد در تهران در اولین روز پس از تعطیلات نوروز 99 تا به امروز هر صبح با ترافیک مواجه بود.

از سوی دیگر روحانی خبر داده که کارمندان از 23 فروردین در سر کار خود حاضر شوند. چگونه ممکن است این حجم از افراد جامعه به خیابان ها و محل کار خود بروند و جلوی شیوع کرونا را گرفت.