چه کشورهایی به ایران برای مقابله با کرونا محموله ارسال کردند+جزئیات

در پی شیوع ویروس کرونا در ایران ٬ برخی کشورها از جمله چین و چندین کشور شامل همسایگان و دیگر کشورها اقدام به ارسال کمک‌های پزشکی و بهداشتی به ایران برای مقابله با این ویروس کردند.

اخبار سیاسی- در همین خصوص محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در تشریح کمک‌های مردمی و دولت چین به ایران در پی شیوع ویروس کرونا عنوان کرد که تاکنون ۳۰ محموله کمک بهداشتی و درمانی از چین به ایران ارسال شده است.

 

 

از جمله کشورهای همسایه که در پی شیوع این بیماری اقدام به ارسال کمک به ایران کردند٬ چند کشور حوزه جنوبی خلیج فارس بودند، قطر، امارات متحده عربی، کویت و اخیرا نیز عمان.

قطر

براساس این گزارش، سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه ۲۶ اسفند از ارسال نخستین محموله کمک‌های بهداشتی کشور قطر به میزان بیش از پنج و نیم تن اقلام بهداشتی و درمانی به ایران خبر داد.

 

 

صندوق توسعه قطر (QFFD) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که قطر به‌ منظور حمایت از مقابله ایران با ویروس جدید کرونا «کووید-۱۹» به این کشور حدود ۶ تن بسته حاوی تجهیزات و لوازم پزشکی ارسال و تأکید کرد که قطر به حمایت از تلاش‌های بین‌المللی به منظور مقابله با کرونا ادامه خواهد داد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه همچنین اول فروردین ماه از ارسال دومین محموله کمک‌های قطر خبر داد و اعلام کرد: هواپیمای حامل کمک‌های دولت قطر شامل هفت تن تجهیزات پزشکی و بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا از دوحه به تهران خبر داد.

امارات متحده عربی

سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی نیز ۱۲ اسفند ماه اعلام کرد: با همکاری وزارت امور خارجه امارات عربی متحده، وزارت امور خارجه ایران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوظبی، یک تیم از سازمان جهانی بهداشت با ۷.۵ تن تجهیزات پزشکی شامل کیت‌های تشخیص ویروس کرونا، ماسک و دستگاه‌های تنفسی و تجهیزاتی به ارزش ۳۰۰ هزار دلار با یک هواپیمای نظامی اماراتی راهی ایران شد.

 

 

خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی نیز روز دوشنبه ۲۶ اسفند ماه گزارش داد که این کشور دومین محموله کمک‌های پزشکی و امدادی را به ایران ارسال کرده است.بر همین اساس هم اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز همان روز (دوشنبه) ۲۶ اسفند ماه اعلام کرد: بعدازظهر امروز (دوشنبه) کمک‌های انساندوستانه امارات عربی متحده شامل ۳۲ تن تجهیزات پزشکی و بهداشتی به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا توسط دو فروند هواپیمای اماراتی از مبدا ابوظبی به ایران ارسال و تحویل کشورمان شد.

همچنین روز گذشته «شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه و همکاری بین‌المللی امارات متحده عربی در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر همبستگی با دولت و ملت ایران در مبارزه با شیوع کرونا تاکید کرد.

*کویت

 «شیخ احمد ناصر الجابر الصباح» وزیر امور خارجه کویت نیز سه‌شنبه ۲۷ اسفند ماه در گفتگوی تلفنی با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام همبستگی با دولت و ملت ایران در مبارزه با شیوع کرونا از کمک انسان دوستانه ۱۰ میلیون دلاری کویت به ایران برای مقابله با کرونا خبر داد.

 

 

*و اما عمان

عمان نیز در روزهای اخیر اقدام به ارسال کمک به ایران کرد. در همین خصوص محسن اسدی لاری مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت با اشاره به ارسال اولین محموله کمک‌های  اهدایی از کشور عمان به ایران، اظهار داشت: اولین محموله اهدایی کشور عمان چهارشنبه شب ۲۰ فروردین وارد ایران و تحویل انبار جمعیت هلال احمر شده است و پس از شمارش و نظارت کمیته نظارت بر کمک‌های بین المللی، تحویل دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی کشور خواهد شد.

در همین خصوص «محمد توتونچی» معاون سفیر جمهوری ایران در مسقط اعلام کرد که اولین محموله کمک‌های دولت عمان با یک پرواز کارگوی اختصاصی شامل ملزومات پزشکی بهداشتی به وزن ۳۰ تن برای مبارزه با ویروس کرونا تحویل مقامات وزارت بهداشت ایران شد.

گفتنی است پس از شیوع ویروس کرونا٬ تعدادی از کشورهای دیگر اعم از همسایه و غیر همسایه از جمله ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان،گرجستان، روسیه، ژاپن،کره جنوبی، اتریش، انگلیس، فرانسه، آلمان و... اقدام به ارسال کمک‌هایی به ایران کرده یا اعلام کرده‌اند که این کمک‌ها به ایران ارسال خواهد شد.

در همین خصوص نیز سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در اظهاراتی عنوان کرد که حدود ۳۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های مردم نهاد و حتی ایرانیان مقیم خارج از کشور در این مدت اقدام به ارسال کمک به ایران کرده‌اند.