شناور ویژه آمریکا در آب‌های ایران چه می‌کند؟/ تصاویر

روز گذشته چهارشنبه ۲۷ فروردین منطقه شمال خلیج فارس شاهد یک رویارویی جدید بین نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی آمریکا بود. تقابلی که از طرفی شاهد حضور حداقل ۱۱ شناور تندروی نیروی دریایی سپاه بوده و از طرف آمریکایی‌ها حداقل یک ناوشکن و یک شناور خاص با ماموریت ویژه در خلیج فارس بودیم.

اخبار سیاسی - حضور آن شناور خاص و عملیات‌ها و تمرین هایی که در چند مدت اخیر توسط این شناور انجام شده است آن را مورد توجه قرار داده و به نظر عملیات روز چهارشنبه نیروی دریایی سپاه هشداری به این شیطنت‌ها و در چارچوب اصل دفاع از حاکمیت ملی ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی بوده است.

 

پشت پرده جنجال جدید تروریست‌های چشم آبی در خلیج فارس / شناور ویژه آمریکا در آب‌های ایران چه می‌کند؟ + تصاویر

یکی از شناورهای گارد ساحلی آمریکا در محاصره قایق های تندروی سپاه

پشت پرده جنجال جدید تروریست‌های چشم آبی در خلیج فارس / شناور ویژه آمریکا در آب‌های ایران چه می‌کند؟ + تصاویر

یکی از شناورهای سبک آمریکا در محاصره قایق های تندروی سپاه

تروریست‌های سنتکام مثل همیشه طرف ایرانی را به رفتار غیرحرفه‌ای و خطرناک در نزدیکی شناورهای خود متهم کرده است، اما در ادامه این گزارش روشن خواهد شد دور جدید تنش توسط کدام طرف آغاز شده است.

قبل از پرداختن به بحث اصلی در خصوص دو شناور مهم باید به این نکته اشاره شود که شناورهای سبک گشتی   USS Firebolt  و USS Sirocco از نیروی دریایی و شناورهای سبک USCGC Maui  و USCGC Wrangell از گارد ساحلی آمریکا نیز در این ماجرا حضور داشتند. ناوهای Sirocco  و Firebolt  از شناورهای گشتی کلاس  Cyclone مجهز به توپ های ۲۵ میلی متری، موشک استینگر، مسلسل های کالیبر ۱۲.۷ و نارنجک انداز ۴۰ میلی متری به وزن حدودی ۳۱۰ تن و سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت و شناورهای  Maui  و Wrangell از گونه گشتی کلاس Island با وزن ۱۶۸ تن و مجهز به توپ ۲۵ میلی متری و مسلسل های کالیبر ۱۲.۷ است. سرعت این ناوها در حدود ۴۵ کیلومتر بر ساعت است.

ناوشکن USS Paul Hamilton، شناور جدا افتاده از ناو کرونازده

این روزها نام نیروی دریایی آمریکا با ویروس کرونا، ناوهواپیمابر تئودور روزولت با صدها مورد مثبت کرونا و البته اخراج فرمانده ناو به دلیل درخواست کمک از مقامات بالاتر و اخراج وزیر نیروی دریایی آمریکا به خاطر صحبتهایش درباره فرمانده اخراج شده تبدیل به یک سیرک مضحک در اذهان عمومی شده است. ناوشکن USS Paul Hamilton از کلاس آلری بورک در ناوگروه ناو روزولت حضور داشت که با ترک این ناوگروه که الان در گوام مستقر شده مدتی است که در خلیج فارس به سر برده و در حال انجام برخی تمرین های خاص است.

پشت پرده جنجال جدید تروریست‌های چشم آبی در خلیج فارس / شناور ویژه آمریکا در آب‌های ایران چه می‌کند؟ + تصاویر

ناوشکن USS Paul Hamilton

این ناوشکن آمریکایی حدود ۹ هزار تن در حالت بارگیری کامل وزن داشته و طول آن در حدود ۱۵۴ متر است. تعداد خدمه آن در حدود ۲۸۰ نفر بوده و می تواند با رسیدن به سرعت ۳۷ کیلومتر در ساعت مسافتی در حدود ۸۱۰۰ کیلومتر را طی کند. سرعت نهایی این ناوشکن ۵۶ کیلومتر بر ساعت است.

پشت پرده جنجال جدید تروریست‌های چشم آبی در خلیج فارس / شناور ویژه آمریکا در آب‌های ایران چه می‌کند؟ + تصاویر

شناورهای تندروی سپاه در نزدیکی ناوشکن USS Paul Hamilton

در بخش پیشران این ناوشکن از ۴ توربین گازی مدل LM۲۵۰۰-۳۰ بهره می برد که بر روی هم توانی در حدود ۷۵ مگاوات را برای این ناوشکن به ارمغان می آورد. در بخش سامانه‌های راداری و شناسایی سامانه معروف کنترل تسلیحاتی و راداری ایجیس در کنار رادارهای سری SPY، رادار کنترل آتش AN/SPG-۶۲ و سامانه سونار AN/SQS-۵۳C بهره می برد.

 در بخش تسلیحات با ترکیبی تقریبا مشخص و آشنا روی این ناوشکن طرف هستیم. پرتاب گرهای عمودی مارک ۴۱ در تعداد ۹۰ سلول برای پرتاب موشک های ضد هوایی استاندارد ۲، موشک های کروز حمله به اهداف زمینی سری تاماهاوک وموشک های ضد زیردریایی سری  RUM-۱۳۹ در این ناوشکن نصب شده است. ۸ تیر موشک ضد کشتی سری هارپون، پرتاب گرهای اژدر مارک ۳۲، توپ ۱۲۷ میلی متری در جلوی ناو، دو قبضه سامانه دفاع نزدیک فالانکس، توپ های ۲۵ میلی متری و مسلسل های کالیبر ۱۲.۷ از جمله تسلیحات دیگر این شناور به حساب می آید. این ناو ها توان پذیرش دو فروند بالگرد سی هاوک را نیز دارند.

شناور ویژه آمریکا در خلیج فارس چه می‌کند؟

اما شناور اصلی این ماجرا از بیش از یک ماه پیش تحرکات و تمرین های خاصی را در منطقه خلیج فارس آغاز کرده است. شناور USS Lewis B. Puller با کد اختصاری ESB-۳ دیگر شناوری بود که امروز شناورهای نیروی دریایی آمریکا به آن نزدیک شدند. نیروی ایالات متحده دو فروند از این شناورها را در اختیار داشته و به دنبال ساخت ۳ فروند دیگر از آنها است.

این شناورها در حقیقت نوعی پایگاه شناور خط مقدم هستند که بنا به ماموریت می توانند وظایف مختلفی را به انجام برسانند. این شناورها در کنار ناوگان های تهاجم آبی خاکی معمولا وارد کار شده و حمل بخش زیادی از نیروها، تجهیزات مثل انواع هاورکرافت ها و البته بالگردها را بر عهده می گیرند. شناور ESB-۳ اولین کشتی در این سری بوده و در سال ۲۰۱۷ میلادی وارد خدمت شده است.

پشت پرده جنجال جدید تروریست‌های چشم آبی در خلیج فارس / شناور ویژه آمریکا در آب‌های ایران چه می‌کند؟ + تصاویر

شناور ESB-۳

پشت پرده جنجال جدید تروریست‌های چشم آبی در خلیج فارس / شناور ویژه آمریکا در آب‌های ایران چه می‌کند؟ + تصاویر

این ناو ها ۸۷ هزار تن وزن، ۲۳۳ متر طول و ۱۴۵ نفر خدمه دارد. این شناور بزرگ توسط شرکت آمریکایی NASSCO از زیر مجموعه های جنرال دینامیکز ساخته شده است. در شناور ESB-۳ از سیستم پیشران دیزل الکترونیک نیرو گرفته و به ۱۲ قبضه مسلسل کالیبر ۱۲.۷ میلی متری نیز مجهز است.

پشت پرده جنجال جدید تروریست‌های چشم آبی در خلیج فارس / شناور ویژه آمریکا در آب‌های ایران چه می‌کند؟ + تصاویر

قایق های تندروی سپاه در نزدیکی شناور ESB-۳

اما همانطور که در ابتدای گزارش هم اشاره شد این بالگرد در مدت اخیر میزبان یک تمرین خاص و تحریک کننده در خلیج فارس بوده است. در اواخر ماه مارس، ماه گذشته میلادی این شناور میزبان بالگردهای تهاجمی AH-۶۴ آپاچی نیروی زمینی آمریکا بوده است. این بالگردهای تهاجمی در یک عملیات تمرینی با دیگر یگان های پروازی و شناوری در منطقه خلیج فارس به بحث شبیه سازی مقابله با حمله قایق های تندرو پرداختند و عملا جنگ با ایران و نیروی دریایی سپاه را شبیه سازی کردند. ناوشکن USS Paul Hamilton نیز از جمله دیگر شناورهای حاضر در این تمرین بوده است.

مشخص است این تحرکات و تمرین گسترده نیروهای بیگانه در منطقه خلیج فارس از چشم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دور نمانده و حرکت روز چهارشنبه نیروی دریایی سپاه را باید علاوه بر انجام ماموریت‌های ذاتی و قانونی در راستای تامین امنیت مرزهای آبی کشورمان، پیامی حداقلی و البته روشن به تروریست‌های سنتکام و فرمانده‌هان آنها دانست. این دور جدید از رویارویی شناورهای ایران و تروریست‌های آمریکایی مشخصا با حضور ایالات متحده آمریکا آغاز شده است و می‌تواند دلایلی مختلف منطقه‌ای داشته باشد.

ادامه استراتژی مرموز آمریکا در عراق برای احتمال درگیری با گروه‌های مقاومت، نوعی تحریک و واکنش‌سنجی از ایران خصوصا در فضای پس از ترور سردار سلیمانی و پاسخ موشکی ایران و حتی بحث شیوع عجیب کرونا در آمریکا و گشتن به دنبال بهانه‌ای هر چند کوتاه برای دور کردن اذهان عمومی مردم آمریکا از حقایق درون این کشور را می‌توان به عنوان دلایل این رشته تحرکات بر شمرد.  ‌به نظر می‌رسد سپاه پاسداران در روز چهارشنبه پیام روشنی مبنی بر زیر نظر داشتن و تاکید بر سیاست همیشگی ایران مبنی بر بازدارندگی را به تروریست‌های چشم آبی مخابره کرده است.