ابراز نگرانی آلمان از پرتاب ماهواره ایران به فضا

وزارت امور خارجه آلمان با انتشار پیامی توئیتری به پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران به فضا واکنش نشان داد و از این موضوع ابراز نگرانی کرد.

اخبار سیاسی-وزارت امور خارجه آلمان در پیام خود نوشت: ما درباره گزارش‌های ایران مبنی بر پرتاب ظاهراً موفقیت‌آمیز یک ماهواره نظامی نگران هستیم. رویکرد ما مشخص است: برنامه موشکی ایران، تأثیر منفی بر منطقه دارد و از نظر منافع امنیت اروپا غیرقابل پذیرش است.

پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور» ایران به فضا آلمانی‌ها را نگران کرد!

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شب گذشته در کنفرانس خبری در کاخ سفید در واکنش به پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران به فضا مدعی شد واشنگتن ایران را از نزدیک زیر نظر دارد.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «ما بیشتر از خود ایرانی‌ها درباره آن‌ها می‌دانیم.»

پیش از این وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد ایران برای نخستین بار توانست یک ماهواره نظامی را در مدار زمین قرار دهد.

بر این اساس، دو مقام آگاه در پنتاگون که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که ایران توانسته است ماهواره نظامی نور را با موفقیت در مدار زمین قرار دهد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور گفت: «سپاه پاسداران ایران یک موشک شلیک کرد و شورای امنیت باید تعیین کند که آیا این اقدام برخلاف قطعنامه‌ها بوده است یا خیر.»

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «ایران باید به خاطر این اقدام خود پاسخگو باشد.»

پمپئو در ادامه اظهارات بی‌اساس خود مدعی شد: «به فشار‌های خود علیه ایران ادامه می‌دهیم تا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود که آخرین مورد آن راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی نادرست علیه ما بوده را متوقف کند.»

امروز همچنین «کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیسیون امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد، ادعا‌های آمریکا مبنی بر اقدام ایران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی پرتاب ماهواره «نور» بی مورد است.

کنستانتین کاساچوف گفت: هیچ قطعنامه‌ای وجود ندارد که ایران را ملزم به منع پرتاب ماهواره کند و اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر اینکه پرتاب ماهواره نور نقض قطعنامه شورای امنیت نیست، عین واقعیت و این ماهواره فاقد تجهیزات هسته‌ای است.

ماهواره نور به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه از ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.