کمک مالی فیفا به کشورهای عضو /آیا این کمک شامل حال ایران هم می شود؟

ضربه‌های اقتصادی ویروس کرونا به بخش‌های مختلف فوتبال و ضرر و زیان هنگفت فدراسیون‌ها، موجب برنامه‌ریزی فیفا برای پرداخت مبلغی در حدود نیم میلیون دلار به کشورهای عضو شده است. در همین زمینه دبیرکل فدراسیون فوتبال کویت نیز از واریز بخش نخست این کمک مالی به فدراسیون‌ها به مبلغ ۱۵۰ هزار دلار خبر داده است.

اخبار ورزشی- علاوه بر این، اخبار دیگری مبنی بر زمینه‌سازی فیفا برای کمک به کشورهای در قالب پروژه فوروارد دارد که بر این اساس ساخت و سازها و توسعه امکان ورزشی کشورها با حمایت این نهاد بین المللی انجام خواهد شد.

* مشکل قدیمی ایران و فیفا

در این بین، فدراسیون فوتبال ایران نیز به دلایل مختلفی، از نظر اقتصادی در شرایط بحرانی به سر می‌برد. مشکلات مالی این مجموعه، اکنون با بحران کرونا همراه شده و اندک درآمدزایی این فدراسیون هم به حد بسیار زیادی کاهش یافته و امیدی به رفع این بحران وجود ندارد اما کمک مالی فیفا به فدراسیون‌های عضو از جمله ایران می‌تواند یک نقطه عطف در شرایط کنونی به شمار برود.

هر چند در سال‌های گذشته فیفا به علت تحریم‌های بانکی آمریکا اقدامی در جهت پرداخت کمک هزینه خود در قالب پروژه فوروارد نداشته است اما مسئولان فدراسیون فوتبال طبق محاسبات خود در انتظار تعلق مبلغی در حدود 5 میلیون دلار برای ساخت امکانی مانند زمین تمرین شماره دو و ساختمان PEC و ... در آکادمی ملی فوتبال دارند.

* واکنش فدراسیون به کمک مالی فیفا

با وجود برنامه‌ریزی فیفا برای کمک به کشورها، همچنان ابهاماتی در زمینه کمک به فدراسیون فوتبال ایران وجود دارد چرا که تحریم‌های بانکی آمریکا برای انتقال پول به ایران هنوز به قوت خود باقی است و هنوز مشخص نیست که بانک‌های سوئیسی در این برنامه با ایران همکاری خواهند کرد یا خیر؟

علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال درباره کمک فیفا به کشورها گفت: در شرایط کنونی تحریم‌ها پابرجاست و هنوز فیفا راه‌حل امنی برای پرداخت پاداش ‌ و مطالبات فوتبال ایران پیدا نکرده است. در این زمینه تلاش‌های زیادی شده اما به راهکار مناسبی دست نیافته‌ایم.

وی درباره اینکه آیا کمک ۱۵۰ هزار دلاری به ایران هم تعلق می‌گیرد، گفت: هنوز مکاتباتی در این زمینه صورت نگرفته و ما در جریان این مسائل نیستیم اما اگر کمکی به کشورها شود، مطالبات ایران در حسابش بلوکه خواهد شد.

با توجه به اظهارات مسئولان فدراسیون ، به نظر می‌رسد فعلا خبری از پول فیفا در حساب ایران نخواهد بود و باید چشم انتظار زمان دیگری باشند تا از این پول برای پرداخت بدهی‌ها و مطالبات مربیان استفاده کنند. با این وجود باید در انتظار مکاتبات فیفا با فدراسیون فوتبال در روزهای آینده ماند تا سرنوشت این کمک مالی و سهم ایران مشخص شود.