تخصیص ۷۰ درصد تخت‌‌های بیمارستانی نیروهای مسلح به بیماران کرونا

سردار نصرالله فتحیان در گفتگوی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران با بیان اینکه ملت ما همزمان با تهدید کرونا و تحریم‌‌ها می‌‌جنگند، اظهار کرد: چند هزار کادر پزشکی و بیش از 100 هزار پرستار در کشور کار بزرگی در این مبارزه کردند. بیش از 100 شهید تقدیم این مسیر کردند و برای نجات و سربلندی ایران و در مجموع بیش از 150 هزار نیروی بهداشتی این کار بزرگ را در 64 دانشگاه علوم پزشکی این خدمات را مدیریت کردند.

اخبار سیاسی- وی افزود: نیروهای مسلح، سپاه پاسداران و بسیج مستضعفین با اشاره رهبر پای کار آمدند و تمام خدمات علمی و تحقیقاتی‌‌شان را در اختیار ملت قرار دادند. ستاد اجرای فرمان امام (ره) در تولید ماسک، تهیه مواد ضد عفونی و تأمین داروها تلاش بسیاری کردند. هلال احمر، خیرین و سازمان‌‌های مردم نهاد خوش درخشیدند و 500 میلیارد تومان برای تهیه تجهیزات پزشکی و اقلام حفاظتی اهدا شد. سازمان بهزیستی، شهرداری تهران، کمیته امداد حضرت امام کمک‌‌های بسیاری کردند.

فتحیان یادآور شد: یکی از کمک‌‌های مهم نیروهای مسلح این بود که فضاهای پسابیمارستانی را طراحی کردند و بیش از 27 هزار تخت نقاهتگاهی در بیش از 300 مکان فراهم شده است و بیش از 3000 نیروی پرستاری و 2000 مددکار داوطلب در این مراکز نقاهتگاهی حاضر شدند.

وی افزود: 20 هزار تخت نقاهتگاهی را نیروهای مسلح و 7000 تخت را دانشگاه‌‌های علوم پزشکی، هلال احمر و سازمان‌‌های مردم نهاد تهیه کردند.

استفاده از 50 مرکز نقاهتگاهی برای بیماران کرونا

فتحیان با بیان اینکه این بیماری هنوز برای دنیا ناشناخته است، گفت: یکی از تجربیات بسیار مهمی که از مقابله با این بیماری داریم این است که باید تخت‌‌های بیمارستانی خود را افزایش دهیم. 27 هزار تخت نقاهتگاهی را به بیمارستان‌‌ها متصل کردیم و پیشنهاد کردیم تمام بیمارستان‌‌های کشور از الان برنامه‌‌ریزی کنند که اگر با پیک دیگری از بیماری مواجه بودیم همه بیمارستان‌‌های بزرگ کشور بتوانند 100 تا 200 تخت نقاهتگاهی را به عنوان تخت‌‌های یدک در کنار بیمارستان‌‌های خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه نقاهتگاه‌‌ها در اختیار بیمارستان‌‌های سراسر کشور قرار گرفته است، گفت: در هیچ یک از بیمارستان‌‌ها به آن حد نیاز نرسیدیم که مجبور به استفاده از تخت‌‌های نقاهتگاهی برای بیماران کرونا شویم؛ بیش از 50 نقاهتگاه مورد استفاده قرار گرفت و بیش از 2000 بیمار در این نقاهتگاه‌‌ها ماندند و کسانی از این نقاهتگاه‌‌ها استفاده کردند که منازل بیماران محل مناسبی برای ایزولاسیون نداشت؛ در چند شهر از این تخت‌‌ها در همین راستا استفاده شد.

وی با بیان اینکه الان 60 بیمارستان نیروی مسلح داریم، تصریح کرد: بیش از هزار پزشک و پرستار و نیروهای بهداشتی از پرسنل نیروهای مسلح بودند و 70 درصد تخت‌‌های بیمارستانی نیروهای مسلح در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت. بیمارستان بقیه‌‌الله بیشترین بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش کرده و به آنها ارائه خدمت کرده است.

وی با اشاره به غربالگری کرونا در کشور یادآور شد: یکی از کمک‌‌های بزرگی که صورت گرفت این بود که بیش از 62 هزار تیم بسیجی در کنار تیم‌‌های بهداشتی وزارت بهداشت حضور داشتند. درمانگاه‌‌های 16 ساعته که ایستگاه‌‌های اول بیماران مشکوک محسوب می‌‌شدند 500 مرکز را بسیج و نیروهای مسلح آماده کردند.

احتمال حمله بیولوژیک وجود دارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال حمله بیولوژیک بودن ویروس کرونا بیان کرد: این مسئله به عنوان یک احتمال وجود دارد و اوین کسی که این پیش بینی را اعلام کردند رهبر معظم انقلاب بودند که در حکمی که به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دادند فرمودند که با توجه به احتمال حمله بیوتروریستی، رزمایش‌‌های لازم انجام شود. اولین متهم آمریکایی‌‌ها بودند و چینی‌‌ها آمریکایی‌‌ها را و سپس آمریکایی‌‌ها چینی‌‌ها را متهم کردند اما ما هنوز به یک شاخص قطعی برای اثبات قطعی بیولوژیک بودن ویروس نداریم.

فتحیان با بیان اینکه یکی از راه‌‌های مقابله با کرونا خلوت‌‌سازی بود، گفت: از آنجا که مردم به خوبی تمکین و رعایت کردند، ستاد ملی مقابله با کرونا به طور گسترده آن خلوت‌‌سازی را مدنظر قرار نداد.

آمادگی برای تولید انبوه کیت‌‌های تشخیصی

وی در خصوص کیت‌‌های تولید داخل تصریح کرد: بخش زیادی از کیت‌‌ها توسط شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان‌‌ داخلی در حال تهیه است و قرار بود محموله‌‌ای از کیت‌‌ها از کره جنوبی وارد کشور شود که شیطنت‌‌هایی در این مسیر انجام شد و با اینکه از نظر قیمتی پایین‌‌ترین قیمت را برای آن در نظر گرفته بودند اما متأسفانه به دلیل شیطنت‌‌های صورت گرفته (از سوی شبه‌‌رسانه‌‌های خارجی) این کیت‌‌ها وارد کشور نشد.

وی افزود: در روزهای ابتدایی در زمینه کیت‌‌های تولید داخل وزارت دفاع اعلام کرد که آمادگی تولید را دارد و این امر با تعامل با وزارت بهداشت شکل گرفت و تاکنون نواقص رفع شده است و این کیت‌‌ها می‌‌توانند به تولید انبوه برسند. بسیاری از کشورها تقاضای خرید کیت‌‌های تشخیص کرونا را دارند. در زمینه اقلام حفاظت فردی به خودکفایی رسیده‌‌ایم و حتی می‌‌توانیم آن‌‌ها را صادر کنیم.

وضعیت پادگان‌‌ها و زندان‌‌ها در زمان شیوع کرونا

وی در خصوص وضعیت پادگان‌‌ها اظهار کرد: طرح امام رضا (ع) که طرح توسعه بهداشت و سلامتی در مجموعه نیروهای مسلح بود از سال‌‌ها پیش اجرا می‌‌شد و با اپیدمی گسترده‌‌ای در پادگان‌‌ها مواجه نبودیم؛ رعایت دستورالعمل‌‌های بهداشتی در پادگان‌‌ها انجام می‌‌شود و ناظرین بهداشت در پادگان‌‌ها بر این مسئله نظارت دارند.

وی اضافه کرد: خلوت‌‌سازی زندان‌‌ها نیز در دستور کار قوه قضائیه بوده است و بخشی از زندانیان را به مرخصی فرستادند؛ بخشی از زندانیانی که امکان مرخصی دادن به آن‌‌ها نبود نیز امکانات بهداشتی متعددی برایشان فراهم شده است و ابتلای وسیعی تاکنون در میان زندانیان گزارش نشده است.

وی در خصوص وضعیت معتادان متجاهر بیان کرد: جلساتی در ستاد مقابله با اعتیاد برگزار و تصمیماتی اخذ شده است قرار است برای معتادانی که علائم دارند و تست آنها مثبت شده است فضاهای نقاهتگاهی پیش‌‌بینی شود و فضاهایی را نیز مجموعه امور زندان‌‌ها برای آنها پیش‌‌بینی کرده‌‌اند.

مردم نجابت خود را در بحران کرونا ثابت کردند

فتحیان با بیان اینکه ما امن‌‌ترین کشور را در حادثه کرونا در سراسر دنیا داریم، خاطرنشان کرد: مردم یکبار دیگر نجابت خود را در این بحران نشان دادند؛ تصاویری از کشورهایی که ادعای پیشرفته بودن می‌‌کنند، می‌‌بینیم که وضعیت مردم در فروشگاه‌‌ها چگونه است اما این وضعیت در کشور ما ایجاد نشد و البته دستگاه‌‌های اقتصادی نیز برنامه‌‌ریزی‌‌های خوبی انجام دادند و دگرخواهی مردم باعث شد شاهد اتفاقات مشابه در کشور نباشیم.

بازگشایی مراکز آموزشی و اماکن مذهبی در شهرهای با وضعیت سفید

فتحیان متذکر شد: اماکن مذهبی همچنان تعطیل است و برای بازگشایی مراکز آموزشی نیز هنوز تصمیمی گرفته نشده است. البته در جلسه روز یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا قرار شد که شهرها به سه دسته سفید و زرد و قرمز دسته بندی شوند تا بر اساس بررسی‌‌های وزارت بهداشت شهرهای سفید مشخص شوند و در این شهرها مراکز آموزشی ومساجد با رعایت پروتکل‌‌ها بازگشایی شوند که هنوز هیچ شهری سفید اعلام نشده است و تا نیمه ماه مبارک رمضان فرصت دارند که این بررسی‌‌ها را انجام دهند.

وی ادامه داد: بعد بازگشایی بخش‌‌های اقتصادی، تردد در جامعه بیشتر شده است اما ما همزمان با بحران کرونا گرفتاری تحریم‌‌ها را نیز داریم و تنگناهای اقتصادی داریم و کرونا فقط وجه سلامت مردم را مورد هدف قرار نداده است.