لفاظی جدید وزیر خارجه آمریکا درباره ایران

در شرایطی که بسیاری از دیپلمات‌ها و رسانه‌های غربی تأکید دارند که واشنگتن در جلب حمایت اعضای شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران موفق نخواهد شد، «مایک پامپئو » وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) با لحنی تهدیدآمیز گفت که بعد از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹)،، آمریکا اجازه خرید سلاح را به ایران نخواهد داد.

اخبار سیاسی- بنا به گزارش پایگاه تحلیلی «میدل ایست آی»، وزیر امور خارجه آمریکا قبل از آنکه اصرار ورزد که ایالات متحده آمریکا علیرغم تصیمیم 2018 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج یکجانبه از برجام همچنان یکی از اعضای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) است، به لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران اشاره کرد و گفت که واشنگتن «اجازه وقوع چنین چیزی را نمی‌دهد».

این دیپلمات ارشد آمریکا با تکرار اتهام‌زنی‌های گذشته علیه ایران گفت: «آیا کسی وجود دارد که فکر کند کشوری که از طریق حزب‌الله لبنان یا جنبش‌های شیعه عراق مبارزات تروریستی انجام می‌دهد یا اینکه موشک‌های نظامی به فضا پرتاب می‌کند باید ظرف چند ماه آینده اجازه خرید سامانه‌های تسلیحات متعارف داشته باشد. من فکر می‌کنم جهان درک کرده است که این یک اشتباه است».

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از ماه اکتبر لغو خواهد شد و واشنگتن تلاش می‌کند مانع از لغو این تحریم‌ها گردد.

آمریکا حدود دو سال پیش از برجام خارج شده و دیگر از اعضای این توافق به‌حساب نمی‌آید اما اصرار دارد که همچنان می‌تواند مدعی نقض برجام توسط ایران شود!

پامپئو گفته است که واشنگتن با شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران همکاری خواهد کرد اما اگر موفق نشود، «هر احتمالی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود مدعی شد که واشنگتن همچنان عضو برجام است و گفت: «آمریکا یکی از شرکا است و در متن هم وجود دارد و چیز عجیب و غریب و جادویی نیست». مشارکت آمریکا در برجام «بدون ابهام» است.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا در شرایطی مطرح شده است که دیگر اعضای امضاکننده برجام با آمریکا در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران همسو نیستند و روز گذشته (چهارشنبه) نیز، یک دیپلمات اروپایی به شبکه «سی ان ان» گفت که سه کشور اروپایی امضاکننده برجام پیشنهاد آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را امضا نمی‌کنند زیرا پایان تحریم تسلیحاتی بخشی مشروع از توافق است. 

وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خود با متهم کردن شرکت هواپیمایی ماهان به تحویل محموله‌های نامعلوم به دولت ونزوئلا از کشورها خواست حریم هوایی خود را به روی پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان ببندند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «طی روزهای گذشته، چندین هواپیمای متعلق به ماهان‌ایر کمک‌های نامعلومی برای دولت [نیکلاس] مادورو (رئیس‌جمهور ونزوئلا) ارسال کرده‌اند.»

پامپئو گفت: «این پروازها باید متوقف شوند.» او همچنین گفت کشورها باید همان‌طور که پروازهای این شرکت را از حق فرود منع کرده‌اند باید آسمان خود را نیز به روی آن ببندند.

دولت آمریکا از چند ماه پیش کارزاری اقتصادی و دیپلماتیک را برای سرنگونی دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا به راه انداخته است. این کارزار یکی از شکستهای سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ محسوب می‌شود.