واکنش سی ان ان آمریکا به تحریم های تسلیحاتی ایران

سی‌ان‌ان در گزارشی در خصوص طرح آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اکتبر آتی، به نقل از «پیتر استانو»، سخنگوی امور خارجی و سیاست امنیتی کمیسیون اروپا نوشت که این موضع ایالات متحده منجر به تعجب شده است.

وی در بیانیه‌ای که در اختیار سی‌ان‌ان قرار داده تصریح کرده است که آمریکا از زمان خروج از برجام در هیچ جلسه‌ای در چارچوب این توافق مشارکت نکرده است. او با این حال گفت در خصوص مواضعی که ممکن است آمریکا یا دیگر کشورها در قبال برجام اتخاذ کنند، نظری نمی‌دهد.

سی‌ان‌ان همچنین به نقل از یک منبع اروپایی که نامی از او نبرده نوشت که پایان تحریم تسلیحاتی باعث نگرانی است اما کشورهایی که هنوز در توافق هستند نمی‌توانند از پیشنهاد آمریکا حمایت کنند چرا که پایان این تحریم‌ها بخشی رسمی و قانونی از توافق است.

این منبع اروپایی همچنین تصریح کرد: «شما سه کشور اروپایی امضاکننده برجام را نخواهید دید که پیشنهاد آمریکا را تایید کنند چرا که پایان تحریم تسلیحاتی بخشی مشروع از توافق است.»

یک مقام ایرانی نیز به سی‌ان‌ان گفته است: «هرگونه ادعای آمریکا در خصوص اینکه عضو برجام است از اساس از جانب جامعه بین‌الملل مردود است. حتی یک دانشجوی تازه‌کار حقوق یا روابط بین‌الملل هم موضع ادعایی آمریکا را نمی‌پذیرد.»

به‌نوشته سی‌ان‌ان، سایر طرف‌های برجام از جمله روسیه و چین در این خصوص نظری ندادند اما بسیاری از دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود نیز نظرشان مخالفت با موضع آمریکا بود. یک دیپلمات اروپایی اظهار داشت: «آمریکا از برجام خارج شده است. شما یا داخل توافق هستید یا خارج از آن. نمی‌توانید به دلخواه انتخاب کنید. یا آن را اجرا می‌کنید یا اجرا نمی‌کنید.»

یک منبع آشنا با مباحث مربوط به ایران در دولت آمریکا به سی‌ان‌ان گفته است که وکلای وزارت امور خارجه آمریکا یک استدلال حقوقی را آماده کرده‌اند که برمبنای آن، ادبیات توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که توافق را تایید کرده، این فضا را برای آمریکایی‌ها باز گذاشته که بگویند با آنکه از آن خارج شده‌اند، طرف توافق هستند.

این تفسیر به آمریکا اجازه می‌دهد که بگوید اگر تحریم‌ها تمدید نشوند، واشنگتن هنوز می‌تواند از تمهیدی در توافق هسته‌ای که بازگشت خودکار تحریم‌ها را منجر می‌شود، استفاده کند.

دیپلمات اروپایی مزبور اما این ایده را رد کرده و می‌گوید: «شما همواره می‌توانید وکیلی را بیابید که آنچه می‌خواهید بشنوید را بگوید.»

ادعای آمریکایی‌ها در حالی مطرح می‌شود که «جرت بلانک»، که در دولت «باراک اوباما» مسوولیت نظارت بر اجرای برجام را برعهده داشته می‌گوید اگر آمریکا دست به چنین اقدامی بزند، اقدامی از جنس بازی قدرت خواهد بود.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر لغو خواهد شد و واشنگتن تلاش می‌کند مانع از لغو این تحریم‌ها گردد.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری روز چهارشنبه با بیان اینکه آمریکا با شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ارتباط است گفت واشنگتن اجازه نخواهد داد تحریم‌های فروش تسلیحات به ایران برداشته شود.