موافقان و مخالفان حذف چهار صفر از پول ملی در مجلس چه گفتند؟

در جریان بررسی کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی سه نماینده به عنوان موافق و سه نماینده مخالف کلیات این لایحه صحبت کردند.

اخبار سیاسی- سید تقی کبیری نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالفت کلیات این لایحه اظهار کرد: موضوع حذف چند صفر از واحد پول ملی از دهه ۷۰ در دولت‌های مختلف مطرح شده ولی به مرحله‌ی عمل نرسیده است. این موضوع فوریتی هم ندارد و در مقدمه این لایحه اشاره‌ای به فوریت و دلایل آن نشده است. اصل بر عادی بودن رسیدگی به طرح‌ها و لوایح است.

وی ادامه داد: ما امروز ضرورت‌هایی فراتر از این داریم و باید به مشکلات کارگران و تورم کمرشکن رسیدگی کنیم.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این میان متذکر شد که کلیات این لایحه در دستور کار مجلس قرار دارد و نه فوریت آن .

محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان موافق کلیات این طرح گفت: اگر بخواهیم به دولت نمره خوب بدهیم یکی از کارهای خوب‌اش همین لایحه چهار صفر است.

وی اضافه کرد که این لایحه و حذف صفر از پول ملی می‌تواند گره از مشکلات مردم باز کند.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان مخالف کلیات این لایحه گفت: آیا این لایحه به ما کمک می‌کند یا این‌که شرایط را بدتر خواهد کرد؟ چه اتفاقی در زندگی مردم می‌افتد؟

وی افزود: البته حذف چهار صفر اطلاعات را روان‌تر می‌کند اما واقعیت این است که ارزش پول ملی را حفظ کنیم وقتی در شرایط متزلزل تورم هستیم.

علی بختیار نماینده گلپایگان نیز به عنوان موافق کلیات لایحه اظهار کرد: ما باید اسکناس‌های زیادی را جمع‌آوری کنیم در حال حاضر هزینه‌های چاپ اسکناس بالا رفته و یکی از دلایل موافقت با کلیات هم همین است که از چاپ اسکناس به این شکل جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما باید در مبادلات خارجی حجمی پول مصرف کنیم که این در کشورهای توسعه یافته منسوخ است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مجلس قطعا باید به اصلاحات پولی و اصلاح نظام بانکداری اسلامی که دغدغه رهبری و مراجع است می‌پرداخت که این موضوع یکی از همین موارد است.

نادر قاضی‌پور به عنوان مخالف کلیات این لایحه اظهار کرد: با حذف چهار صفر هیچ اتفاق جدیدی نمی‌افتاد آیا دولت می‌تواند قول دهد تورم را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد نگه دارد. در سالهای دولت قبلی تورم ما ۴۵ درصد بود در حالی که همان دولت اولین‌بار حذف صفر را مطرح کرد. در دولت آقای روحانی هم که وعده تورمی یک رقمی داده بود اکنون تورم به ۴۱ درصد رسیده است.

وی تصویب حذف چهار صفر را در مجلس شورای اسلامی را یک بدنامی تاریخی برای مجلس شورای اسلامی عنوان کرد .

صدیف بدری نماینده اردبیل نیز به عنوان موافق کلیات این لایحه گفت: نظام‌های پرداخت هر کشور در وهله اول متکی به نظام اسکناس و مسکوک است و حتی اقتصادهای پیشرفته نقش این ابزار را نادیده نگرفتند.

وی با بیان این‌که به دلیل تورم ۵۰ سال اخیر پول ملی ارزش خود را از دست داده، گفت: در حال حاضر پرداخت وجه نقد به سختی انجام می‌شود و چاپ و امحاء نیز هزینه‌ بالایی دارد.