ادعای مضحک و خنده دار پامپئو درباره ایران و برجام

پامپئو در صفحه توئیتر خود، با اشاره به سالروز خروج آمریکا از برجام ، نوشت: «دو سال پیش، دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) تصمیم جسورانه خروج از توافق [هسته‌ای] ایران را اعلام کرد تا جهان را از خشونت‌ها و تهدیدات هسته‌ای ایران حفظ کند».

اخبار سیاسیپامپئو در ادامه ادعاهای خود و بر خلاف گفته تحلیلگران و نتایج نظرسنجی‌های مختلف در آمریکا، گفت: «امروز، آمریکایی‌ها و خاورمیانه در مقایسه با زمانی که اگر ما در برجام می‌ماندیم، در صلح بیشتری هستند».

این در حالی است که نظرسنجی‌های بسیاری در آمریکا نشان می‌دهد از نظر مردم این کشور، خروج واشنگتن از برجام و احیای تحریم‌ها یک‌جانبه علیه ایران، این کشور را نا‌امن‌تر کرده است.

دولت آمریکا در روزهای گذشته قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید این تحریم‌ها علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است. 

دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

ممنوعیت‌های مربوط به فروش سلاح به ایران به موجب مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) برداشته خواهد شد. پامپئو طی روزهای اخیر رهبری تلاش‌هایی را برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها به عهده گرفته، اما رویترز گزارش داده احتمالاً این تلاش به بن‌بست خواهد خورد.