انتقام دوباره مقام روس به آمریکا به خاطر ایران

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گفت سیاست ایالات متحده در قبال ایران حساب شده نیست.

اخبار سیاسی- اولیانوف در صفحه توئیتر خود نوشت: «قویاً اینطور برداشت می‌شود که سیاست آمریکا درباره ایران، چندان هم حساب شده نیست. اگر واشنگتن بتواند برجام را از مسیر منحرف کند، پروتکل الحاقی هم دیگر [در ایران] اجرا نخواهد شد».

وی سپس با هشدار درباره فروپاشی توافق هسته‌ای ایران، گفت: «در نتیجه [لغو پروتکل الحاقی]، برنامه هسته‌ای ایران کمتر شفاف خواهد شد. آیا این چیزی است که آمریکا می‌خواهد به دست بیاورد؟ در ازای چه چیزی؟»

 

 

این دیپلمات روس پیشتر هم با طعنه به به ادعای برخی از سیاسیون آمریکایی درباره دلیل حمایت مسکو از توافق هسته‌ای ایران، برای حال و روز کنونی واشنگتن تأسف خورد.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل طی روزهای گذشته قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است. 

تحلیلگران بر این باورند که دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

اولیانوف چندی با بیان اینکه برجام یک شاهکار دیپلماتیک و کمک بزرگی به تقویت رژیم عدم اشاعه در جهان بود، تاکید کرد: «آمریکا به‌صورت ویژه در موضوع [برجام] در شورای حکام، در انزوای کامل قرار دارد».