لاریجانی: به خانه اصلیم یعنی دانشگاه بازمی‌گردم

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آستانه پایان دهمین دوره مجلس، از شبکه دو سیما آغاز شد.

اخبار سیاسی- لاریجانی در ابتدای سخنانش در خصوص عملکرد مجلس دهم، اظهار داشت: البته زمان مجلس دهم تا هفتم خردادماه است و هنوز دو روز کاری داریم و پس از آن هم مجلس هست و اگر هم کاری پیش آمد در خدمت مردم خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این گفتگو با اشاره به همزمانی مسئله گام دوم انقلاب با مجلس دهم و با بیان اینکه مجلس در این زمینه تلاش خوبی داشته است، اظهار داشت: یکی از نکات مهم این است که مجلس پایگاه اصلی مردم سالاری و دموکراسی است و هرچه پشتوانه مردمی آن قوی تر باشد، نماینده واقعی مردم است.

وی افزود: مجلس دهم ۶۲ درصد آراء مردم را داشت؛ ما پس از انقلاب فقط یک مجلس را داشته‌ایم که پشتوانه رأی آن از این دوره مجلس بیشتر بود.

** ۸۰ درصد نمایندگان مجلس دهم سابقه اجرایی دارند

لاریجانی بر همین اساس اضافه کرد: از نظر سابقه اجرایی نیز جالب است که بدانید ۸۰ درصد مجلس فعلی، سابقه اجرایی دارند و این به فهم مشکلات مردم کمک می‌کند چراکه هرچه سابقه اجرایی بیشتر باشد مشکلات مردم را بیشتر می‌شناسند. در مجلسی که ۲۹۰ نماینده دارد، ۱۰۳ نفر ایثارگر با سابقه جبهه و برخی از آنها جانباز و بیش از یک سوم آنها آزاده هستند همچنین ۱۶ نفر آنها فرزند شهیدند که نشان می دهد پیوند مجلس با انقلاب بسیار قوی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چهار نفر از نمایندگان فعلی سابقه وزارت، و چهار نفر سابقه استانداری، پنج نفر سابقه معاون وزیر، ۱۱ نفر سابقه فرمانداری و تعداد زیادی سابقه شهرداری داشتند یعنی ترکیبی بود که افراد مختلف در آن سابقه اجرایی داشتند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: در این مجلس ۱۶۷ نفر دکترا و فوق دکترا دارند و این کارآمدی افراد را می‌رساند که می‌توانند خوب تصمیم بگیرند و ۸۰ نفر هم تدریس دانشگاهی داشتند یعنی بخش مهمی از نخبگان را تشکیل می‌دادند؛ بنابراین ظرفیت خوبی بود. حال گاهی مطالبی گفته می‌شود، واقعا باید دید که این مجلس در چه فضا و شرایطی کار کرد. از یک طرف رهبر معظم انقلاب گام دوم را مطرح کردند و از طرفی هم به مشکلات تحریم ها خوردیم که هر دو را باید در نظر گرفت.

 

** راه‌های نفوذ قانون منع به کارگیری بازنشستگان را بستیم

لاریجانی با بیان اینکه در گام دوم محوری که رهبر معظم انقلاب مشخص کردند باید زمینه حضور جوانان به خصوص متخصصین را فراهم کنیم، عنوان کرد: در مجلس خیلی به این مسأله توجه شد به عنوان مثال قانونی را وضع کردیم که بازنشستگان نتوانند ادامه دهند یعنی قانون قبلی را اصلاح کردیم و راه‌های نفوذ آن را بستیم. چرا که درصدد بودیم این تفکر تحقق پیدا کند و بخش‌های اجرایی مجبور شوند از جوانان استفاده کنند.

** هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم به دانش‌بنیان‌ها توجه نکرد

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه به نظر من هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه نکرد، گفت: در همین چهار سال جزو لایحه‌های دولت نبود اما مجلس از صندوق توسعه ملی، مبلغ قابل توجهی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفت که غالباً جوانان در این شرکت‌ها حضور دارند؛ اینکه امروز شما می‌بینید مقدار زیادی از دانشگاه در شرکت‌های دانش‌بنیان کار می‌کنند برای این است که مطلبی را رهبری فرمودند را مجلس کارسازی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد:‌ اگر می بینید در بحث کرونا تعداد زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند و کار انجام می‌دهند برای این است که از قبل برای آن فکر شده بود و از آنان حمایت  و صندوقی برای آنها در نظر گرفته شد.

لاریجانی در همین رابطه اضافه کرد: همین امسال ما در بودجه در سال ۹۹ مبالغ قابل توجهی از صندوق توسعه استفاده در نظر گرفتیم، معمولا ما برای این مواقع از صندوق توسعه منطقه در نظر نمی‌گیریم اما چون می‌دانیم این‌ها جوان هستند و تازه مشغول به کار شده اند تلاش کردیم و مثلا ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای این بخش تخصیص یافت چون می‌خواستیم موتورشان به راه بیفتد.

** سرمایه‌گذاران برای رفت و آمد میان وزارتخانه‌ها باید کفش آهنی بپوشند!

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از مسائل مهم ایجاد فضای کسب و کار مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان را رفع موانع تولید دانشت و بیان کرد: کشور ما از نظر مقررات دیوانی خیلی مشکل دارد مثلا کسی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند با هفت بند نادر مواجه می‌شود و باید کفش آهنی پوشیده و از این وزارتخانه به آن وزارتخانه برود. این طرح که مجلس ارائه کرد برای اینکه پنجره واحد در وزارت خانه ها به وجود آید تا اگر فردی می‌خواهد کاری در صنعت انجام دهد به وزارت صنایع مراجعه کند و این وزارتخانه مجبور است اجازه ها را بگیرد البته این به خوبی اجرا نشده اما تئوری ها درست پیش می‌رود.

وی با اشاره به برخی عملکرد مجلس دهم، عنوان کرد: قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدمات کشور و حمایت از کالای ایران نیز از مواردی بود که مجلس آن را تصویب و اصلاح کرد، بنابراین شرایط را برای ورود هر کالای خارجی سخت کردیم.

لاریجانی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را از دیگر عملکردهای مجلس دهم خواند و بیان کرد: این مصوبه به این معنا بود که هر تعداد افرادی که منابع محدود دارند بتوانند در بخش نفت سرمایه‌گذاری کنند یعنی این را از انحصار دراوردیم. یا در بخش های دیگر هم قوانین مختلف وضع کردیم مثلا قانون تاسیس و اداره مدارس و آموزش و پرورش غیردولتی چرا که جوان‌ها هستند که وقتی فارغ‌التحصیلان می‌شوند می‌توانند با دوستان‌شان یک مدرسه اداره کنند حال باید چه حمایت هایی در آموزش و پرورش به شود تا موتور این بخش راه بیفتد؟

** جوانان برای ماندن در روستا‌ها امکانات جدید می‌خواهند

رئیس مجلس شورای اسلامی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را یکی از قانون های به شدت جذاب مجلس دهم برشمرد و گفت:  یکی از مشکلاتی که وجود داشت مسئله مهاجرت و حاشیه نشینی در اطراف شهر هاست، در روستاها امکانی برای حضور جوانان وجود ندارد و وقتی جمعیت روستا زیاد می شود باید امکان های مختلف برای آنها فراهم کرد بنابراین اجازه دادیم یک میلیارد از صندوق توسعه برای این بخش اختصاص دهند و وام ۴ درصد به افراد بدهند تا در حاشیه روستا سرمایه گذاری کنند. که این امر خوب پیش رفته است. جوانان امکان جدید می خواهند تا بتوانند در روستا بمانند بنابراین این قانون کمک کننده بود.

وی افزود: قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد هم از جمله دستاوردهای مجلس بود؛ یکی از مشکلات موجود این بود که محصولی که تولید می‌شد، از استاندارد لازم برخوردار نبود، لذا در مجلس قانون کردیم که جلوی کار هایی که ظرفیت کافی از لحاظ بهره وری ندارند را بگیرند یا قانون نظام جامع آموزش و تربیت آموزش مهارتی نیز از دیگر دستاوردها بود؛ هرم تخصصی در کشور ما هر متخصصی خوبی نیست یعنی به ازای ۶۰ تکنسین باید یک مهندس داشته باشیم که این هزم واژگون شده یعنی تعداد زیادی مهندس داریم اما تکنسین کم است بنابراین این قانون کمک می‌کند تا بخش خصوصی به کمک این بخش بیاید.

لاریجانی عنوان کرد: موضوع اصلاح قانون موانع تولید نیز دارای اشکالاتی بود که در این مجلس قانونی برای اصلاح آن وضع کردیم. همچنین برای پسماندها نیز قانونی به تصویب رساندیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون ارزش افزوده قانون بسیار مهمی است، خاطرنشان کرد:  این قانون مشکلاتی داشت و برای بخشی از صنوف مسئله داشت که تجدید نظر کردیم. قانون صندوق مکانیزه نیز از جمله دستاوردهای مجلس دهم بود.

وی در همین خصوص ادامه داد: در ایام کرونا خریدهای رو در رو باید تغییر می‌کرد و این قانون به کمک آمد. قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قبل از وجود داشت اما مشکلاتی داشت که بازنگری کلی شد و اخیراً هم در مجلس به تصویب رسید.

** اصرار مجلس برای تصویب قانون بخشودگی جرائم تسهیلات بانکی

لاریجانی با تاکید بر اینکه به نظر من این قوانین خوب و جهت دار بود، افزود: در خصوص قانون بخشودگی جرائم، برای چندین میلیون نفر از افرادی که وام های خرد دارند اما نتوانستند به موقع پرداخت کنند، جرایم سنگین برای آنها لحاظ شده و توان پرداخت آن را ندارند و این مجلس قانونی برای آن تصویب کرد که شورای نگهبان چندین بار آن را رد کرد و نهایتاً ما به آن اصرار کردیم و به مجمع تشخیص رفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هچنین قانون حمایت از هنرمندان استادکاران و کسانی که در صنایع دستی کار می‌کنند را مورد حمایت قرار دادیم چرا که بخش مهمی از تولید کشور هستند و تولید معنادار و فرهنگی کشور هستند. هچنین قانون اصلاح چک از دیگر موارد بود؛ چند میلیون مردم به خاطر چک‌ها به زندان رفتند و آن را اصلاح و ساده کردیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات موجود موسسات اعتباری بود و چندین میلیون مردم گرفتار مسائل مالی شدند، گفت: مجلس بود که ورود کرد و جلسه غیر علنی و علنی برای آن برگزار کردیم و آن را مهار کردیم. این موسسات با حساب و کتاب تاسیس نشده بود و مشکلات چند میلیون نفر حل شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس یازدهم باید قانون برنامه ششم توسعه را به روز کند، گفت: ادبیات نظارتی مجلس دهم محترمانه بود.

وی در خصوص مقصد بعدی خود پس از اتمام دوره مجلس دهم نیز، اظهار داشت: به خانه اصلیم یعنی دانشگاه باز می گردم.