سوگند منتخبان ملت/ حواشی امروز در مجلس/از ترک زودهنگام روحانی تا زمان انتخاب رئیس+عکس و فیلم

مجلس یازدهم امروز در حالی رسما افتتاح شد که شخصیت های سیاسی کشور حضور داشتند و حواشی جالبی نیز داشت.

اخبار سیاسی- در افتتاحیه جلسه امروز مجلس  حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، دکتر علی لاریجانی و جمعی از مسئولان لشگری و کشوری و نواختن ارکستر سمفونیک سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

به گزارش افکارنیوز، بر اساس مواد ۱۰ و ۱۱ قانون آیین نامه داخلی مجلس پس از گزارش معاونت قوانین، هیات رئیسه سنی در جایگاه مستقر می‌شود. سپس پیام مقام معظم رهبری به مجلس یازدهم قرائت خواهد شد و نمایندگان سوگند یاد می‌کنند.

 

مجلس

حواشی مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم

خبرنگاران و عکاسان داخلی بسیار زیادی برای پوشش خبری مراسم افتتاحیه مجلس ساعت ۷ صبح خود را به خانه ملت رسانده بودند و پس از دریافت کارت‌های ویژه خود، در انتظار باز شدن درب صحن علنی مجلس بودند درحالی‌که تمام راهروهای مجلس مزین به فرش قرمز بود.

از نکات قابل توجه در مراسم افتتاحیه این دوره مجلس شورای اسلامی آن بود که به دلیل بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تعداد خبرنگاران و عکاسان خارجی بسیار کمی برای پوشش خبری این مراسم در صحن علنی مجلس حضور یافته‌اند.

از دیگر نکات قابل توجه آن بود که فاصله‌هایی بین صندلی منتخبان مجلس برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در نظر گرفته شده بود و یکی از مسئولان اداره جلسه افتتاحیه مجلس، مدام از پشت تریبون اعلام می‌کرد که منتخبان حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنند و فاصله اجتماعی را مد نظر قرار دهند.

از تصاویر جالب توجهی که در مراسم افتتاحیه مورد توجه قرار گرفت، عکس نمایندگان شهید مجلس بود که در جایگاه هیئت رئیسه قرار داده شده بود و همچنین روی میز هر یک از منتخبان جدید ملت، یک جلد قرآن کریم و متن سوگندنامه آنها گذاشته بود و جایگاه هیئت رئیسه هم با رنگ‌های سبز، سفید و قرمز گل‌آرایی شده بود.

 زمانی که سیدرضا تقوی به عنوان رئیس سنی مجلس یازدهم در سخنانی به تحریم‌های ظالمانه دشمنان و آمریکا اشاره کرد، گفت: «ما امان نامه کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم» در این لحظه نمایندگان ندای «الله اکبر» و مرگ بر آمریکا سر دادند.

بر اساس این گزارش، رئیس سنی مجلس قرار بود نطق پیش از دستور داشته باشد که بر اساس قانون نطق پیش از دستور قبل از آغاز دستور جلسه قرائت می‌شود اما نطق رئیس سنی مجلس پس از قرائت گزارش معاونت اجرایی مجلس درباره سازوکار مجلس یازدهم قرائت شد.

در ادامه جلسه علنی امروز زمان قرائت پیام رهبر معظم انقلاب همه نمایندگان در حالی که بر صندلی‌های خود نشسته بودند سکوت پیشه کرده و به نشانه احترام به این سخنان گوش فرا دادند.

همچنین جایگاه هیأت رئیسه با عکس‌های شهدای مجالس گذشته مزین شده بود و البته در جلسه امروز حضور خانواده شهدا نیز به چشم می‌خورد.

در این بین در حالی که عکس امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در مانیتورهای مجلس به نمایش در آمده بود عکس شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در کنار آنها دیده می‌شد و چندین بار در نخستین جلسه مجلس یازدهم از این شهید والامقام یاد شد.

تذکر برای رعایت موارد بهداشتی توسط تعدادی از کارکنان مجلس به نمایندگان و زدن ماسک از دیگر حواشی جلسه علنی امروز مجلس بود.

این گزارش حاکی است گعده‌ها و دور همی‌هایی بین نمایندگان به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسید در خصوص انتخابات رئیس و هیأت رئیسه مجلس باشد.

در ادامه سیدرضا تقوی رئیس سنی مجلس یازدهم اعلام کرد که در دوره‌های مختلف مجلس نمایندگان پس از برگزاری آئین افتتاحیه مجلس به مرقد امام (ره) رفته و با امام راحل تجدید پیمان می‌کردند اما به علت شیوع ویروس کرونا در کشور، ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد که در حال حاضر به دلیل بسته بودن حرم مطهر امام (ره) حضور نمایندگان مجلس در حرم به صلاح نیست، بنابراین نمایندگان پس از جلسه امروز به شهدای مجلس شورای اسلامی واقع در خانه ملت ادای احترام خواهند کرد.

از دیگر حواشی جلسه علنی امروز مجلس صندلی خالی آیت الله آملی لاریجانی و آیت‌الله جنتی بود.


کدام شخصیت‌های سیاسی در مراسم تحلیف مجلس یازدهم حضور دارند؟

مسئولان عالی رتبه نظام جمهوری اسلامی ایران و چهره‌های شاخص سیاسی و امنیتی در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم شورای اسلامی حضور پیدا کردند.

مسئولان لشکری و کشوری که در این مراسم حضور یافتند به شرح زیر است: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس دهم، سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار سرلشگر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشور، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، رحمانی فضلی وزیر کشور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش، سید محمد علوی وزیر اطلاعات، محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، عبدالعلی علی‌عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس دهم در امور بین‌الملل، اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ غلامعلی حدادعادل،‌ سیدحسن خمینی، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات، صلاح زواوی سفیر فلسطین در تهران.

معرفی رییس و نایب رییس سنی مجلس یازدهم

پس از آغاز به کار فعالیت مجلس یازدهم، سیدرضا تقوی به عنوان رییس سنی، مصطفی میرسلیم به عنوان نایب رییس، روح الله نجابت به عنوان دبیر اول و محسن فتحی به عنوان  دبیر دوم معرفی شدند.

هیئت‌رئیسه سِنی مجلس یازدهم در جایگاه

هیئت‌رئیسه سِنی مجلس یازدهم به ریاست حجت الاسلام سیدرضا تقوی در جایگاه مستقر شدند.

 

 دستور کار نخستین جلسه علنی مجلس یازدهم

دستور نخستین جلسه علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷ خردادماه ۱۳۹۹ توسط نجابت اعلام شد.

پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

 پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح امروز از سوی حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم قرائت شد. 

تصویر متن پیام رهبری در مجلس یازدهم

 


مجلس یازدهم پاسدار خون شهدای مقاومت خواهد بود

سیدرضا تقوی نماینده منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم که رئیس سنی این مجلس در مراسم افتتاحیه بود تصریح کرد که ما به دنبال حاشیه‌سازی نمی‌رویم و به حاشیه‌سازان متذکر می‌شویم تلاش نکنند ما را به حاشیه ببرند، ما می‌خواهیم در زندگی مردم تأثیرگذار باشیم، اجازه دهید مجلس با همین ترکیب در رأس امور باشد.

تقوی تاکید کرد: ما وکیل‌الدوله نیستیم، معاندالدوله هم نیستیم، بلکه می‌خواهیم برای حل مشکلات مردم با وحدت و همدلی پشت سر رهبر فرزانه، دست در دست هم دهیم و مشکلات مردم را حل کنیم. 

قالیباف مجلس یازدهم

 

گزارش انتخابات مجلس یازدهم از زبان وزیر کشور

وزیر کشور گفت: بر اساس مولفه‌های اجرایی و مدیریتی برگزاری انتخابات در دوم اسفند ۹۸ برگ زرینی از کارنامه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را رقم زده است.

 

رحمانی فضلی در مجلس یازدهم

حسن روحانی: ما از مجلس اخوت را می خواهیم
 

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در آیین افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند. ما از مجلس اخوت را می‌خواهیم همانطور که همه ما از رهبری ابوت را می‌خواهیم و مطمئن هستیم با همکاری همدیگر در این سال بسیار سخت به مردم امید بیشتر می‌دهیم و یأس بیشتر را برای دشمنان نظام و دشمنان ملت بزرگ ایران و پیشرفت و توسعه کشور را ادامه خواهیم داد.

وی همچنین بیان داشت: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می‌دانیم. آنچنان که قانون اساسی این را می‌گوید. همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه ترجیح بدهیم.

 

حاشیه دیگر امروز مجلس این بود که  پس از پایان سخنرانی نیم ساعته روحانی بلافاصله صحن مجلس را در ساعت ۱۰.۱۵ دقیقه ترک کرد این در حالی بود که رئیس سنی مجلس از وی درخواست کرد اجازه دهد مراسم تحلیف نمایندگان انجام شود و سپس مجلس را ترک کند که روحانی به این مساله توجهی نکرد و از مجلس خارج شد.

1مجلس یازدهم

قرائت سوگندنامه نمایندگی مجلس توسط منتخبان دوره یازدهم

منتخبان مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صورت هماهنگ متن سوگند نمایندگی را طبق اصل ۶۷ قانون اساسی در صحن پارلمان قرائت کردند.

شعب ۱۵ گانه مجلس یازدهم تشکیل شد

در ادامه نشست علنی امروز (چهارشنبه) مجلس یازدهم شورای اسلامی، ۲۷۶ نفر از منتخبان مجلس یازدهم پس از انجام مراسم تحلیف در اولین جلسه علنی خود، به حکم قرعه به طور مساوی به ۱۵ شعبه تقسیم شدند و افراد باقیمانده به ترتیب از شعبه اول به بعد، یک به یک به شعب افزوده شدند.

ادای احترام نمایندگان مجلس یازدهم به شهدای گمنام

نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل پس از برگزاری مراسم افتتاحیه مجلس به شهدای گمنام خانه ملت ادای احترام کردند.

مجلس فردا جلسه علنی دارد/ انتخاب رئیس و هیات رئیسه مجلس یازدهم

بر اساس رای‌گیری که به صورت قیام و قعود که در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) پارلمان برگزار شد مقرر شد فردا پنجشنبه، مجلس جلسه علنی داشته باشد.

افتتاحیه مجلس یازدهم/گزارش تصویری

مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی   به پایان رسید.