راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان از کشور

اقبال شاکری، نماینده مردم در تهران در مجلس شورای اسلامی، در نشست اولویت های مجلس یازدهم به همت معاونت مطالبه گری وگفتمان سازی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد تهران با عنوان «مجلس قوی میخواهیم» برگزار شد، در پاسخ به سوالات دانشجویان در رابطه با شفافیت آرا و اموال نمایندگان و مشکلات دیوان محاسبات، اظهار داشت: در مورد شفافیت آرا و مدیریت امور نمایندگان این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد. این مسئله مورد تایید همه نمایندگان است. نه تنها شفافیت در آرا و اموال نمایندگان بلکه باید شفافیت در تمام دستگاه‌هایی که با بودجه عمومی کشور مرتبط هستند، برقرار شود.

اخبار سیاسی- وی افزود: این مسئله شامل حقوق و دستمزد، قراردادها و هزینه های جاری و سرمایه‌ای نیز می‌شود. قطعا این مسئله را در کمیسیون‌های تخصصی دنبال خواهیم کرد. درخواست کمیسیون مدیریت اطلاعات و فضای مجازی هم داده شده است و زمینه ایجاد سامانه جامع اطلاعات بررسی خواهد شد.

شاکری ادامه داد: یکی از چیزهایی که به اصلاحات اساسی نیاز دارد دیوان محاسبات است که ان‌شاءالله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی  در پاسخ به سوالی در زمینه مشکلات اموزشی از جمله نبود صنایع و مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی و تئوری بودن دروس تصریح کرد: عارضه و مسئله دانشگاه‌ها باید حل شود. آموزش عالی در ریلگذاری صحیح خود قرار بگیرد که این مورد را در انتصاب وزرای مربوطه در آینده در نظر می‌گیریم.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوالی درباره  تمایل به مهاجرت به خارج از کشور دانشجویان و عدم تمایل به بازگشت و به اصلاح فرار مغزها افزود: باید بتوانیم با همکاری اساتید در دانشگاهها درباره ارتباط با صنعت به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد چه از طریق ردیف های پژوهشی یا ردیف های دیگر اختصاصی در دانشگاهها، پروژه‌هایی را به دانشجویان اختصاص دهیم به گونه‌ای که دریافت‌هایی هم داشته باشند.

وی افزود: در رابطه با جذب نخبگان اخیرا کارهایی صورت گرفته است. مثلا با تعریف پروژه‌های مشترک و تحصیلات مشترک از راه دور که در ارتقای اساتید هم موثر است. ارتقای اساتید نباید صرفا به دروس و مقاله‌های آنها برگردد بلکه با موضوعاتی مانند دانشجو پروری و پروژه‌های انجام شده، مرتبط باشد و نه فقط مقاله های ISI، باید همه زمینه‌های فعالیت یک استاد مورد نظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که مطالبه به جد مقام معظم رهبری نیز هست و الگویی برای جایگزینی آن افزود: مجلس بعد نظارتی دارد و باید در این زمینه ها مطالبه گری شود.کمیسون‌های فرهنگی اجتماعی مجلس باید این موضوعات را مطالبه گری کند و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مورد دقت قرار گیرد. همچنین موسسات و پژوهشگاه های مرتبط نیز باید در این کار ورود کنند.

وی در پایان نیز خاطر نشان کرد: باید در موضوعات مختلف ارتباط پژوهشگاه‌ها و کمیسیون‌های مجلس با موضوع مورد نظر برقرار شود و درمرکز پژوهش های مجلس تحولی عظیم رخ دهد.