تاکید نماینده مجلس یازدهم بر شفافیت در آرا و اموال نمایندگان

 اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در سلسله گفت‌وگوهای تخصصی با نمایندگان مجلس یازدهم که با عنوان « مجلس قوی می‌خواهیم» و به همت معاونت مطالبه‌گری و گفتمان سازی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد برگزار شد، در پاسخ به سوالات دانشجویان در رابطه با بحث شفافیت آرا واموال نمایندگان و مشکلات دیوان محاسبات گفت: ما بحث شفافیت آرا و بحث مدیریت امور نمایندگان را با جدیت دنبال خواهیم کرد و این موضوع هم مورد تایید همگان هست.

اخبار سیاسی- وی گفت: نه تنها شفافیت در آرا و اموال نمایندگان منظور است بلکه باید شفافیت در تمام دستگاه هایی که با بودجه عمومی کشور مرتبط اند برقرار شود که شامل حقوق دستمزد قراردادها وهزینه های جاری وسرمایه ای نیز می شود و قطعا این را در کمیسیون‌های تخصصی دنبال خواهیم کرد و درخواست ایجاد کمیسیون مدیریت اطلاعات و فضای مجازی هم داده شده و زمینه سامانه جامع اطلاعات بررسی خواهد شد.

شاکری تصریح کرد: یکی از چیزهایی که به اصلاحات اساسی نیاز دارد دیوان محاسبات است که ان شاءالله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این نماینده مجلس درپاسخ به سوالی درباره مشکلات آموزشی از جمله نبود صنایع و مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی وتئوری بودن دروس هم اظهار داشت: قطعا عارضه دانشگاه‌ها باید حل شود و آموزش عالی در ریل گذاری صحیح خود قرار بگیرد که این مورد را در انتصاب وزرای مربوطه حتما در آینده در نظر می‌گیریم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با مشکلات سربازی از جمله طولانی بودن مدت زمان آن و عدم دریافت حقوق مناسب توسط سربازان افزود: در این زمینه مراجعات مختلفی به بنده شده است البته کیفیت تا حدودی اصلاح شده است که ان شاءالله این موضوع را نیز دنبال خواهیم کرد.

شاکری درباره سوالات دانشجویان در مورد مشکلات تمایل به مهاجرت به خارج از کشور دانشجویان و عدم تمایل به بازگشت آنها  و همچنین بحث اسلامی سازی علوم انسانی و مسائل فرهنگی دانشجویان افزود: باید بتوانیم با همکاری اساتید در دانشگاهها در رابطه ارتباط با صنعت به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد چه از طریق ردیف های پژوهشی یا ردیف های دیگر اختصاصی در دانشگاه ها پروژه هایی را برای دانشجویان اختصاص دهیم، به گونه ای که دریافت هایی هم داشته باشند.

این نماینده مجلس گفت: نباید اینگونه باشد که دانشجویان تنها به صورت کارآموزی در صنعت وارد شوند، اگر این اصلاح شود مانع از مهاجرت نخبگان و اصطلاح فرار مغزها می شود.

وی افزود: در رابطه با جذب نخبگان اخیرا کارهایی صورت گرفته است مثلا با تعریف پروژه های مشترک و تحصیلات مشترک از راه دور که در ارتقای اساتید هم موثر است همچنین ارتقای اساتید نباید صرفا به دروس ومقاله های آن ها برگردد بلکه موضوعاتی مانند دانشجو پروری و پروژه های آن هم مرتبط باشد و نه فقط مقاله های ISI، باید همه زمینه های فعالیت یک استاد مورد نظر قرار گیرد. اگر روی موضوعات تمرکز کنیم و دیگران را نیز همراه خود بیاوریم به خصوص افرادی که در آموزش عالی هستند این کار انجام پذیر است.

این نماینده مجلس همچنین در رابطه با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان مطالبه جدی مقام معظم رهبری و الگویی برای جای گزینی آن افزود: مجلس بعد نظارتی دارد و باید در این زمینه ها مطالبه گری شود و کمیسون های فرهنگی اجتماعی مجلس باید این موضوعات را مطالبه گری کند و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد دقت قرار گیرد. همچنین موسسات و پژوهشگاه های مرتبط نیز باید در این کار ورود کنند.

شاکری در پایان گفت: باید در موضوعات مختلف ارتباط پژوهشگاه ها و کمیسیون های مجلس با موضوع مورد نظر برقرار شود و در مرکز پژوهش‌های مجلس تحولی عظیم رخ دهد.