مرزبانی ایران دخالتی در حادثه هریررود نداشته است

«محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، درباره سفر چندی پیش هیأت عالی‌رتبه ایران به افغانستان به ریاست او گفت: استراتژی ایران درباره افغانستان کمک به صلح و ثبات و دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی برای دستیابی به صلح و ثبات است. ایران همسایه افغانستان است و براساس همین همسایگی، سیاست حسن همجواری و روابط برادرانه با کابل از سوی تهران دنبال می‌شود.

اخبار سیاسی- معاون وزیر خارجه با بیان اینکه افغانستان کشور مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: ایران حدود هزار کیلومتر مرزهای مشترک با افغانستان دارد و می‌دانیم هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی در افغانستان موجب تسری به ایران هم می‌شود.

*اتفاق هریرود حاصل ترددهای غیرقانونی است/افغانستان پاسگاه‌های مرزی را برچیده

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه اتفاق افتاده در هریرود، متاسفانه نتیجه ترددهای غیرقانونی در مرزهای مشترک دو کشور است، گفت: به دلیل مبارزه نیروهای مسلح افغانستان با تروریسم، افغانستان پاسگاه‌های مرزی خود را برچیده و همین مسئله موجب شده کنترلی بر مرزها از سوی افغانستان وجود نداشته باشد. همین امر باعث می شود افراد گرفتار قاچاقچیان شوند و مشکلات زیادی ایجاد شود.

بهاروند در تشریح وضعیت هریرود خاطرنشان کرد: هریرود در فصل بهار طغیان می‌کند.  از سوی دیگر، گروه‌های قاچاقچی به ویژه قاچاقیان انسان فعال هستند و برای انتقال افراد به ایران، آنها را از راه‌های سخت و صعب‌العبور انتقال می‌دهند که بخشی از این راه‌ها، انتقال از هریرود است و ممکن است اتفاقات این چنینی رخ دهد.

*سالانه ۵۰۰ هزار تردد غیرقانونی از مرزهای افغانستان به ایران انجام می‌شود/مدرکی پیدا نکردیم که این اتفاق در سوی ایران باشد

وی با بیان اینکه تحقیقات ایران نشان نمی‌دهد که اتفاق رخ داده در هریرود، حاصل مداخله نیروهای مرزبانی ایران باشد، اظهار داشت: ما مدرکی پیدا نکردیم که این اتفاق در سوی ایران باشد. از سویی، سالانه ۵۰۰ هزار تردد غیرقانونی از مرزهای افغانستان به ایران انجام می‌شود و نیروهای مرزبانی ایران در یک رویه مشخص با متخلفان برخورد می‌کند، برخوردها مرتب، براساس نظم و رفتارها براساس قانون است؛ ضمن آنکه اصل روابط مبتنی بر برادری است.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: نیروهای مرزبانی ایران در سخت‌ترین شرایط، در سرما و گرما، مقابل قاچاقچیان انسان و مواد مخدر، تروریست‌ها و ترددهای غیرقانونی و بسیاری از جرایم دیگر، از مرزهای کشور دفاع می‌کنند بنابراین نیروهای مرزبانی مورد احترام ما هستند با این حال، اعلام کرده‌ایم فارغ از بررسی‌های ایران، اگر مدارکی در این باره وجود دارد، در اختیار ما قرار دهید تا مورد بررسی قرار دهیم.

*توافق ایران و افغانستان برای تشکیل کمیسیون مشترک مرزی

بهاروند با بیان اینکه در سفر اخیر هیات ایرانی به کابل، مدارکی مبتنی بر تعدادی عکس و مصاحبه به ما تحویل داده شد، عنوان کرد: ما این اسناد را مهم تحویل تلقی کرده و آنها را مورد رسیدگی قرار می‌دهیم. در این چارچوب، این اسناد در اختیار مراجع ذی‌صلاح قرار گرفته تا مورد بررسی قرار گیرد که از نظر حقوقی این اسناد تا چه اندازه اثبات‌کننده قصور یا تقصیری است.

وی به توافقات انجام شده با طرف افغانستانی در سفر اخیر اشاره کرد و یادآور شد: توافق شد کمیسیون مشترک مرزی دو کشور - که وزارت‌های امور خارجه دو کشور، مسئولیت آن را برعهده دارند - تشکیل شود تا مشکلات مربوط به مسائل مرزی و ترددها براساس توافقنامه دوجانبه ۱۳۳۵ مورد بررسی قرار گیرد.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه افزود: مبارزه با قاچاق انسان و مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و جلوگیری از ترددهای غیرقانونی موضوعاتی بود که از سوی دو طرف مورد تاکید قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه اتباع افغانستانی مورد احترام ما هستند اما هرگونه رفت و آمد باید قاعده‌مند باشند. در این چارچوب، دو طرف در خصوص مسائل مرزی و فراتر از آن، یعنی تمامی ابعاد به صورت روزمره در ارتباط با یکدیگر هستند.