فرانسه آماده توسعه مراودات دوجانبه پارلمانی

فیلیپ تیه ­­بو سفیر فرانسه در تهران با امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل بین­ الملل دیدار و گفتگو کرد.

اخبار سیاسیحسین امیرعبداللهیان در این دیدار به سابقه طولانی مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فرانسه اشاره کرد و افزود: توسعه ارتباطات دو کشور بویژه در عرصه پارلمانی نقش مؤثری در افزایش سطح تعاملات فیمابین دارد.

وی در همین رابطه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از فرانسه انتظار دارد که نگذارند دشمنان روابط تاریخی دو کشور ، مناسبات دیرینه فیمابین را در جهت منافع نامشروع خویش مدیریت کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین­ الملل در ادامه این دیدار با انتقاد از رفتار کشورهای اروپایی در قبال اقدامات یکجانبه آمریکا و سایر رفتارهای نابهنجار این کشور در جامعه جهانی تاکید کرد: کشورهای اروپایی  می­بایست با ایستادگی در برابر تصمیمات خودسرانه و یکجانبه آمریکا، ضمن نشان دادن استقلال خود ، مانع از یکه­تازی های ناقض حقوق بشر ، صلح و امنیت در جهان گردند.

امیرعبداللهیان با اشاره به شیوع کروناویروس در جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم­های ظالمانه و غیر انسانی آمریکا، در حال مبارزه موفق با این بیماری است.»

وی همچنین ضمن ابراز همدردی با مردم فرانسه و خانواده قربانیان کرونا گفت: بخش­های بهداشتی و درمانی دو کشور می­توانند برای کنترل این پاندمی مرگبار با یکدیگر  همکاری کنند.

امیرعبداللهیان در پایان این دیدار گفت: رایزنی و همکاری جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در عرصه‌­های دوجانبه و منطقه­ای نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی و کمک به حل مشکلات منطقه دارد و مجلس شورای اسلامی آماده توسعه روابط فعال و موثر پارلمانی فیمابین است.

فیلیپ تیه ­­بو، سفیر فرانسه در تهران نیز در همین دیدار ضمن تبریک به رییس و نمایندگان مجلس یازدهم گفت: جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به تامین ثبات و امنیت در منطقه حائز اهمیت است. وی افزود: فرانسه از توسعه مناسبات دوستانه با ایران در عرصه­های مختلف بویژه ارتباطات پارلمانی استقبال می­ کند.

سفیر فرانسه در تهران در ادامه این دیدار با تشریح سیاست­های کشور متبوعش در عرصه بین­المللی گفت: ابتکار امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه­ در چارچوب احترام به توافق هسته ای بوده است.

تیه ­بو همچنین با استقبال از رایزنی و همکاری فرانسه و ایران در کمک به حل مسائل منطقه از جمله مبارزه با تروریسم گفت: افزایش تعاملات پارلمانی در تقویت و تحکیم مناسبات فیمابین مؤثر است.

امیرعبداللهیان در پایان این دیدار از وعده های بی عمل سه کشور اروپایی در قبال تعهداتشان به ملت ایران به تفصیل انتقاد کرد.