واکنش عربستان به قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران

عبدالله بن خالد بن سلطان، نماینده دائم عربستان از قطعنامه روز جمعه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که ایران را به همکاری کامل و فوری با آژانس و دسترسی به مکان‌های مشخص شده، فرا می‌خواند، استقبال کرد.

اخبار سیاسی- نماینده عربستان در وین اعلام کرد ریاض از قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران و تصویب آن در شورای حکام آژانس استقبال می‌کند. بن سلطان با تقدیر از آنچه به ادعای او تلاش‌های حرفه‌ای و شفاف آژانس است، گفت: پادشاهی عربستان از این تصمیم استقبال می‌کند، زیرا گامی مهم و جدی در تلاش برای مقابله با زیاده خواهی‌های ایران و نقض توافق نامه‌ها و معاهدات بین المللی مربوط به برنامه هسته‌ای به شمار می‌آید.

نماینده عربستان در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اتهام‌زنی به کشورمان افزود: این قطعنامه در تطابق با خواسته‌های عربستان از جامعه بین المللی در خصوص تعهداتش در قبال جلوگیری از دستیابی ایران به قابلیت توسعه فناوری هسته‌ای برای اهداف غیر صلح‌آمیز و در جهت حفظ امنیت و صلح بین المللی است.

شورای حکام آژانس روز جمعه قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر مبنای آن از ایران خواسته می‌شود تا با همکاری کامل با بازرسان آژانس، مانع دسترسی آن‌ها به دو سایت در این کشور نشود. در متن قطعنامه ارائه شده از سوی تروئیکای اروپایی آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد به طور کامل با آژانس همکاری کند و به درخواست‌های آژانس از جمله برای دسترسی به مکان‌های مشخص شده از سوی آژانس، بدون تاخیر پاسخ دهد.

کشور‌های انگلیس، فرانسه و آلمان روز سه‌شنبه بیانیه‌ای با موضوع آنچه «راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خوانده شده، منتشر کردند. در این بیانیه ادعا شده که فعال کردن سازوکار حل اختلاف برجام (مکانیزم ماشه) از روی حسن نیت صورت گرفته است. تروئیکای اروپا در این بیانیه ایران را به نقض برجام متهم کرده و مدعی شدند: ما به شدت از نقض توافق هسته‌ای از سوی ایران که تبعاتی جدی و غیرقابل برگشت دارد، نگران هستیم.