آذری‌جهرمی: تا پایان سال ۱۸ ماهواره خواهیم داشت

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در صحن علنی مجلس با ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه گفت: در وزارت ارتباطات برنامه‌ها ذیل دو محور کلیدی انجام می‌شود که اولین محور شبکه ملی اطلاعات و دوم برنامه صلح آمیز هسته‌ای است.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات از سال ۸۴ مطرح و در سال ۸۶ به تصویب رسید و از آن روز تاکنون در حال پیگیری است و اولین گام هم در بحث  شبکه ملی اطلاعات استقرار یک شبکه ارتباطی مناسب بود.

وزیر ارتباطات افزود: از سال 86 تا سال ۹۲ بحث  شبکه ملی اطلاعات در مجلس مورد توجه قرار گرفت و از سال 92 هم رشد این حوزه چشمگیرتر شده است.

جهرمی تاکید کرد: ما در شرایطی که کشور درگیر تحریم های بین المللی و گفته برخی فشارهای حداکثری بودیم شکوفایی حداکثری را داشتیم، سازمان جهانی مخابرات در گزارشی که سال گذشته منتشر کرد جمهوری اسلامی ایران دارای بالاترین رشد نرخ فناوری ارتباطات معرفی کرد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: همه امورات کشور در ایام شیوع کرونا در روی بستر فضای مجازی آمد و به دعوت رهبر معظم انقلاب و بر پایه و محور فضای مجازی، یک خاطره خوش از کمک های مومنانه را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در کنار پیشرفت های خوب مشکلاتی هم وجود داشت، گفت: ما باید راه را برای حضور در بخش های خصوصی باز کنیم واگذاری کانال های زیرزمینی و مسی باید مورد اصلاح قرار گیرد تا راه برای بخش خصوصی باز شود.

آذری جهرمی اظهار داشت: باید مخابرات ایران را وارد گود رقابت کنیم تا هم استعدادهایی که وجود دارد شکوفا شود و هم مردم خدمات بهتری بهره گیرند.

وزیر ارتباطات گفت: در سال ۹۲ مادر کشور ۴۰۰ اپلیکیشن داشتیم و امروز این آمار به ۳۴۵ هزار اپلیکیشن رسیده است.

وی افزود: در ایام کرونا هشت میلیون نفر از دانش آموزان، معلمان و والدین نرم افزار شاد را نصب و از آن استفاده کردند.

آذری جهرمی یادآور شد: کرونا ضعف‌‌ها و قوت‌ها را برای ما روشن کرد. مثلا ما دیدیم که می‌توانیم به ۲۴ میلیون نفر با ارسال یک پیامک وام دهیم.

وزیر ارتباطات در ادامه از اقدام قوه قضاییه در پیوستن به دولت الکترونیک قدردانی کرد و گفت: اقدام ارزشمند قوه قضاییه در پیوستن به دولت الکترونیک یک جهش بزرگ را برای دولت رقم زد. رئیس جمهور دولت الکترونیک است و امروز می بینیم مختلف و صدور بیمه شخص ثالث از مواردی است که به صورت الکترونیکی انجام می شود.

وی تصریح کرد: تعداد ماهواره هایی که تا سال ۹۸ ساخته شد ۱۵ مورد بود و تا پایان سال ۹۹ ما ۱۸ ماهواره خواهیم داشت. در دولت دوازدهم دو برابر دولت یازدهم به حوزه فضای بودجه اختصاص داده شد اخیراً هم توان نیروی هوافضای سپاه به ظرفیت ما اضافه شد و توان ما را افزایش داده است.