موضع چین در قبال قطعنامه آژانس را فراموش نمی‌کنیم!

 «محمد کشاورززاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن از موضع چین در خصوص قطعنامه پیشنهادی اخیر سه کشور اروپایی به شورای حکام آژانس تقدیر کرد.

اخبار سیاسی- وی در توئیتی با اشاره به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین مبنی بر اینکه «از آنجایی که آمریکا از برجام خارج شده هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها ندارد. چین از آمریکا می‌خواهد به برجام و قطعنامه UNSC بازگردد،» نوشت: «موضع اخیر چین در قبال قطعنامه آژانس قاطع و به یادماندنی بود آن را فراموش نمی‌کنیم.»

 

 

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه در نشستی خبری با یادآوری خروج آمریکا از برجام تأکید کرد این کشور از هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار نیست.

به گزارش فارس، روز جمعه ۳۰ خرداد ماه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) را با ۲۵ رای مثبت، هفت رای ممتنع، یک غایب و دو رای منفی به تصویب رساند.

چین و روسیه دو کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. نمایندگی چین در دفتر سازمان ملل در وین پس از صدور این قطعنامه از آن ابراز تاسف کرد و نسبت به تاثیر چنین اقدامی بر برجام هشدار داد.

در این قطعنامه از ایران خواسته شده است به تعهدات خود در چارچوب ان.پی.تی و پروتکل الحاقی کاملا پایبند باشد.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی نیز روز (جمعه) بعد از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، گفت این سازمان به فشار بر ایران برای گرفتن پاسخ درباره مکان‌های مورد نظر ادامه می‌دهد.

«وانگ کان» نماینده چین در نشست شورای حکام و قبل از تصویب این قطعنامه در اظهاراتی ضمن انتقاد از عملکرد آمریکا گفته بود که چین به هیچ وجه نمی‌تواند اجازه دهد موضوع هسته‌ای ایران مجدداً به جاده قدیمی تقابل برگردد.