اظهارات بی‌اساس پامپئو علیه ایران

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود بار دیگر اظهارات بی‌اساس خود را درباره ایران تکرار کرد.

اخبار سیاسی- در این پیام توییتری ادعا شده است: در صورتی که تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر به پایان برسد، ایران می‌تواند جنگنده‌های جدیدی مانند «سوخو_۳۰» روسیه و «جی_۱۰» چین را خریداری کند. با این جنگنده‌های به شدت مرگبار، اروپا و آسیا در چنگ ایران خواهند بود. آمریکا هرگز اجازه روی دادن چنین امری را نخواهد داد.

دولت آمریکا که خود از برجام خارج شده است و دیگر یکی از طرف‌های این توافق بین‌المللی نیست پیشتر اعلام کرده بود در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران که در ماه اکتبر به پایان خواهد رسید، تلاش خواهد کرد.

بر اساس یکی از بند‌های قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (اواخر مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران امکان خرید جنگ‌افزار از دیگر کشور‌ها را خواهد داشت.

امروز سه‌شنبه آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ارائه کرد.

بلومبرگ گزارش داد: با توجه به اینکه تحریم تسلیحاتی ایران در اکتبر امسال به پایان می‌رسد، در پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا از همه کشور‌ها خواسته شده "از عرضه مستقیم یا غیرمستقیم، فروش یا انتقال سلاح به داخل جمهوری اسلامی ایران خودداری کنند" مگر اینکه شورای امنیت دستکم ۳۰ روز قبل از اقدام آن را به صورت موردی تایید کند.