تصویب قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار باعث شکوفایی روستاها شد

شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز، با بیان اینکه در سال 96 قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی به تصویب مجلس رسید که اقدام مناسبی بود، گفت: این قانون باعث شکوفایی روستاها شد و مانع از مهاجرت‌ بی‌رویه به شهرها شده است.

اخبار سیاسی- وی با بیان اینکه بر اساس این قانون سقف معادل ریالی یک‌میلیارد و ‌پانصد‌میلیون دلار از صنوق توسعه ملی برداشت شد و مقرر شد به روستائیان وام قرض‌الحسنه پرداخت شود، اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که این تسهیلات با حداقل سود بوده و کارآفرینان و روستاییان می توانند به راحتی از این اعتبارات استفاده کنند.

نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بر اساس قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی، تسهیلات برای ایجاد اشتغال با اولویت روستاها و شهرهای زیر ده هزار نفر به ویژه در مناطق مرزی و عشایری ارائه خواهد شد، نگاه ویژه مجلس در این قانون به مناطق مرزی نشان دهنده اهمیت گسترده این مناطق است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه با تسهیلات ارائه شده به روستائیان اشتغال در این مناطق رشد داشته است، اضافه کرد: باید در روستاها به سمتی برویم که زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های که دارای فرزند معلول هستند توانمند شوند تا نیاز به بخش‌های حمایتی نداشته باشند.

حسن‌پور با تاکید براینکه باید علاوه بر توانمند سازی‌ روستائییان در زمینه اشتغالزایی سند آمایش سرزمینی را تدوین کنیم تا سرمایه‌گذاری‌ها هدفمند باشد، عنوان کرد: باید مشخص شود در کدام مناطق می‌توان چه اشتغالی را ایجاد کرد که متناسب با آن منطقه باشد. به نظر بنده تسهیلات باید به سمت توسعه تولید مبتنی بر شرایط منطقه هدایت شود که در این زمینه دستگاه‌های متولی همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برنامه‌های مناسبی را طراحی کنند.

این نماینده در مجلس با تاکید براینکه اجرای قانون باید با توجه به پیوست های فرهنگی، اجتماعی و سرزمینی عملیاتی شود، گفت: از این رو مهم ترین مولفه برای اجرای قانون، توجه به آمایش سرزمینی است.