ادعای جدید و مضحک عربستان درباره ایران

«عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل با استناد به گزارش ادعایی این نهاد در خصوص ایرانی بودن منشا سلاح‌هایی که سپتامبر ۲۰۱۹ تاسیسات نفتی آرامکو را هدف قرار دادند، مدعی شد بر مبنای این گزارش می‌توان در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران اقدام کرد.

اخبار سیاسی- عبدالله المعلمی گفت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از محور‌های اصلی مباحثات شورای امنیت است. نظرات متفاوتی در خصوص مواجهه با آن مطرح است. با این حال این ایده‌ها همچنان در دست بررسی قرار دارد. نماینده عربستان در سازمان ملل در ادامه مدعی شد سازمان ملل می‌تواند با استناد به گزارش اخیر آنتونیو گوترش در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و موارد مربوط به آن تصمیم گیری کند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه نیز اخیرا در دیدار با برایان هوک، نماینده دولت آمریکا در امور ایران در مواضعی خصمانه خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران شد.

خبرگزاری رویترز اخیرا خبری منتشر کرد که در آن دبیرکل سازمان ملل در گزارش ۱۴ صفحه‌ای خود به شورای امنیت که روز پنج‌شنبه تقدیم این شورا شده، منشا موشک‌های مورد استفاده برای حمله به تاسیسات نفتی و فرودگاه‌های عربستان سعودی در سال گذشته را ایرانی دانسته و اعلام کرده که این مسئله می‌تواند مغایر با تحریم‌های تسلیحاتی قطعنامه ۲۲۳۱ باشد.

وزارت خارجه کشورمان در واکنش به گزارش گوترش اعلام کرد در حالی که این دبیرخانه بر اساس تفسیر غیرمعمول از قطعنامه ۲۲۳۱ تاکنون از گزارش موارد متعدد نقض برجام توسط آمریکا و کشور‌های اروپایی خودداری کرده و حتی با خروج آمریکا از برجام که نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است در نهایتِ تسامح و ابهام برخورد کرده است؛ اما در موضوعی که دبیرخانه طبق ترتیبات مرتبط با اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اساسا اختیاری در آن ندارد ورود کرده و اقدام به تهیه گزارش به اصطلاح تخصصی می‌کند.