وزارت خارجه تا محکوم شدن آمریکا تعرض به هواپیمای ایرانی را پیگیری کند

علی اصغر عنابستانی با اشاره به ایجاد مزاحمت جنگنده آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ماهان در آسمان کشور سوریه، گفت: آمریکایی ها نشان دادند قواعد و ضوابط بین المللی فقط برای دیگران است و خودشان هیچ وقت به قوانین احترام نمی گذارند و به فکر رعایت قواعد بین المللی نیستند.

اخبار سیاسی- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: این بار اول نیست آنها همیشه چنین رویه را از خود نشان داده اند چون احساس می کنند قدرت بیشتری دارند، آمریکایی ها همیشه قوانین بین المللی را به نفع خود تفسیر می کنند و آن طور که دلشان می خواهد قواعد را رعایت می کند، این خوی تجاوزگری و زیر پای گذاشتن قوانین آمریکا است و جز چنین رفتاری از آنها انتظاری نمی رود.

نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، داورزن و خوشاب  در مجلس شورای اسلامی عنون کرد: آمریکایی ها در گذشته چنین  تلاش مذبوهانه انجام داده اند و در جریان سقوط هواپیمای روسی آمریکا شیطنت بسیار خاص انجام داد، الان هم تلاش کرد در سایه هواپیمای ماهان جمهوری اسلامی شیطنت کند تا بلکه پدافند کشور سوریه دچار خطا شود و آن زمان مبادلات بین المللی برای خود تصور کرده بود که با هوشیاری خلبان ماهان این اتفاق نیافتاد، هر چند نگرانی زیادی برای مسافرین ایجاد شد.

وی تاکید کرد: ایجاد مزاحمت برای هواپیمای مسافرتی تجاوز آشکار به اصول وقواعد بین المللی تلقی می شود، وزارت خارجه کشور باید به فوریت مسئله را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کند و بلافاصله اعتراض رسمی بدهد و اسنادرا در شورای امنیت منتشر شود.

عنابستانی همچنین مطرح کرد: از سوی دیگر در سازمان های هوایی بین المللی باید طرح شکایت کنیم، تا اینگونه در کوریدورهای رسمی هوایی، مسافر هواپیمایی تهدید نشوند، در این کوریدورهای باید هواپیمایی مسافربری از امنیت هوایی کامل برخوردار باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید محکومیت آمریکا را در ساختار های امنیتی جهانی از جمله شورای امنیت و مجمع ملل سازمان به صورت جدی پیگیری بود.