خروج دیپلمات‌های آمریکایی از ساختمان کنسولگری چنگدو

 در پی به پایان رسیدن ضرب الاجل ۷۲ ساعته دولت چین به واشنگتن ، دیپلمات‌های آمریکایی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را ترک کردند.

اخبار بین الملل- طبق گزارش بی بی سی، پیش از پایان نهایی ضرب الاجل که تا امروز دوشنبه بود، کارکنان این کنسولگری در حالی که از ساختمان این مرکز دیپلماتیک در حال خروج بودند، مشاهده شدند؛ همچنانکه تابلوی سفارت نیز برداشته شد و پرچم آمریکا به پایین کشیده شد.

این در حالی است که وزارت خارجه چین گفته است کارمندان چینی وارد ساختمان کنسولگری شده و مسئولیت امور را برعهده گرفته اند.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده بود: این کنسولگری مرکز ارتباط ما با مردم در غرب چین، از جمله تبت برای ۳۵ سال به شمار می‌رفت. ما از تصمیم حزب کمونیست چین احساس ناامیدی می‌کنیم و تلاش داریم تا به ارتباط خود با مردم در این منطقه مهم از طریق پایگاه‌های دیگرمان در چین ادامه دهیم.

با بسته شن کنسولگری آمریکا، ساکنان محلی در بیرون از این مکان جمع شدند و با تکان دادن پرچم‌های چین، اقدام به گرفتن عکس‌های سلفی کردند.

چهارشنبه هفته گذشته بود که آمریکا دستور داد چین باید کنسولگری خود را در شهر هیوستون تعطیل کند. آمریکا مدعی شده بود کنسولگری چین به مرکزی برای جاسوسی و سرقت مالکیت معنوی بدل شده است.

در پی این اقدام خصمانه آمریکا، دولت چین نیز روز جمعه اعلام کرد واشنگتن ۷۲ ساعت مهلت دارد تا کنسولگری خود در شهر چنگدو را تعطیل کند.

این در حالی است که چندی است تنش‌ها میان دو کشور بر سر شماری از مسائل افزایش یافته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بار‌ها با پکن بر سر تجارت و همه گیری کرونا درگیر شده است.