ایران خواهان جنگ بی‌پایان در یمن است

برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا که با دستور کار تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به انگلیس سفر کرده، بار دیگر اظهارات بی‌اساسی را علیه کشورمان مطرح کرد.

اخبار سیاسی- نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا امروز چهارشنبه مدعی شد: «ایران جنگ بی‌پایان در یمن می‌خواهد.»

او افزود: «تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران که در سال ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد، کافی نیست.»

برایان هوک مدعی شد: «هیچکس بر این عقیده نیست که ایران باید قادر به خرید و فروش تسلیحات متعارف مانند جنگنده، تانک، توپخانه کالیبر بالا، کشتی جنگی و انواع موشک باشد.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه ادعا‌های بی‌اساس خود گفت: «ایران می‌خواهد شاهد جنگ بی‌پایان در یمن باشد. اگر تحریم‌های تسلیحاتی ایران پایان یابد منطقه بی‌ثبات‌تر خواهد شد.»

برایان هوک ادعا کرد: «بسیار عالی خواهد بود اگر اتحادیه اروپا این تحریم‌ها را پابرجا نگهدارد. اما ما خواهان تحریم تسیحاتی جهانی علیه ایران هستیم و اگر تحریم تسلیحاتی جهانی نباشد ایران قادر به خرید این تسلیحات خواهد شد.»

هوک با هدف جلب حمایت کشورها برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، پیش از این به منطقه سفر کرده و با مقامات چندین کشور دیدار داشته است و اکنون نیز در انگلیس به سر می‌برد. بعد از انگلیس نیز راهی استونی خواهد شد.

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرده و از آن خواسته است تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند. تصویب این قطعنامه مستلزم کسب ۹ رای از ۱۵ رای شورای امنیت است. همچنین لازم است که انگلیس، چین، فرانسه یا روسیه آن را وتو نکنند. اما نشانه‌ها حاکی از آن است که پکن و مسکو به این قطعنامه رای منفی خواهند داد.

مقامات چین و روسیه پیش از این بار‌ها بر مخالفت خود با این قطعنامه و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرده‌اند.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر لغو خواهد شد و مقامات آمریکا تلاش گسترده‌ای را برای جلوگیری از لغو این تحریم‌ها در پیش گرفته‌اند.