قول و فعل متناقض غربی‌ها

طی روزهای اخیر، مقامات اروپایی نگرانی خود را از تحولات جاری در نظام بین‌الملل اعلام کرده و تأکیددارند که آمریکا، قواعد بازی دوجانبه با اتحادیه اروپا را بر هم زده است! هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در تازه‌ترین مواضع خود خطاب به دیگر سران اروپایی گفته است :

« در صورت شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، سیاست خارجی ایالات‌متحده تغییری نخواهد کرد.این‌یک توهم است که سیاست خارجی آمریکا در صورت پیروزی بایدن تغییر می‌کند. هر کس در اروپا کارت برنده خود را بر روی یک تغییر در کاخ سفید گذاشته است، باید بداند که حتی در این صورت، دیگر همه‌چیز مانند گذشته راحت و ساده نخواهد بود.

باید بپذیریم که سیاست خارجی و رویکرد  امنیتی آمریکا تغییر کرده و این از زمان پرزیدنت ترامپ رخ نداده است.»

هایکو ماس به‌گونه‌ای سخن می‌گوید که گویا همین امروز! متوجه عهدشکنی‌های واشنگتن و بازی نامتوازن و آزاردهنده مقامات آمریکایی ( اعم از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان) در برابر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده است! وزیر امور خارجه آلمان در حالی از «عدم‌تغییر سیاست خارجی آمریکا» و تغییر رویکرد امنیتی این کشور در نظام بین‌الملل سخن می‌گوید که «برلین»، همچنان حکم جاده‌صاف‌کن واشنگتن را در «ناتو»و« اتحادیه اروپا» دارد. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان ازجمله سیاستمداران اروپایی است که حتی بابت شنود غیرقانونی تلفن همراه خود توسط آژانس امنیت ملی آمریکا، کمترین شکایتی از مقامات آمریکایی نکرد تا مبادا در تعهدات مخفیانه آمریکا در قبال برلین خدشه‌ای وارد شود! فراتر از آن، زمانی که برخی مقامات اروپایی در سال گذشته، از تعیین سازوکار مالی ویژه خود برای «تجارت حداقلی با ایران »خبر دادند، مرکل تأکید کرد که اتحادیه اروپا نباید با کاخ سفید بر سر مسائلی مانند برجام وارد منازعه شود! همچنین مقامات آلمانی طی دو ماه اخیر، نقش پررنگی را در تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام  آژانس بین‌المللی انرژی ایفا کردند و در حال حاضر نیز مشغول رایزنی با مقامات وزارت خارجه آمریکا بر سر «تمدید موقت تحریم تسلیحاتی» کشورمان هستند. 

بازی بسیار جالبی است! مقامات آلمانی از یک‌سو به‌صورت مستقیم و کاملا ارادی، به مهره بازی واشنگتن در جهان امروز تبدیل‌شده‌اند و از سوی دیگر، نسبت به کارشکنی‌های کاخ سفید در قبال خود ابراز ناامیدی و نارضایتی می‌کنند.میان استراتژی و گفتار مقامات اروپایی در قبال آمریکا، کمترین تناسبی وجود ندارد. اگرچه ممکن است سخنان هایکو ماس برای میلیون‌ها شهروند آلمانی و ده‌ها میلیون شهروند اروپایی که خواستار استقلال کشورهای‌شان در برابر آمریکا هستند خوشایند باشد، اما منبعث از رویکرد واقعی آلمان و دیگر کشورهای اروپایی در قبال واشنگتن نیست. بازی اروپائیان در زمین کاخ سفید، هزینه‌های زیادی برای شهروندان این کشورها داشته است. این هزینه‌ها طی سال‌های اخیر به‌صورت تصاعدی افزایش‌یافته و منجر به از بین رفتن «قدرت ذاتی و اکتسابی اروپای واحد» شده است. بنابراین بهتر است افرادی مانند آنگلا مرکل و هایکو ماس به‌جای عوام‌فریبی ، به فکر لطماتی باشند که باسیاست‌ها و رفتارهای خود به آلمان و اتحادیه اروپا وارد کرده‌اند. 

حنیف غفاری