مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا شکست خورده است

«عادل الکرعاوی» فرمانده الحشدالشعبی عراق و سخنگوی تیپ ۱۹ انصارالله، از شکست و فروپاشی مذاکرات راهبردی میان طرف آمریکایی و گفتگوکننده‌های عراقی خبر داد.

اخبار بین الملل- او گفت: طرف آمریکایی با توجه به ضعف گفتگوکننده عراقی که خود نیز از طرف واشنگتن انتخاب شده بود تا دنباله رو اهداف آمریکا باشد، به دنبال این بود که خواسته‌های خود را از طریق مذاکرات راهبردی به عراق دیکته کند.

این فرمانده الحشدالشعبی افزود: گروه‌های مقاومت تمامی دیکته‌های آمریکا که حضور آمریکایی‌ها را در عراق قانونی می‌کرد، نپذیرفتند و این مسئله را به گفتگوکننده عراق ابلاغ کرده و اعلام کرده بودند که در صورت موافقت طرف عراقی با دیکته‌ها و خواسته‌های آمریکا این امر را نمی‌پذیرند.

سخنگوی تیپ ۱۹ انصارالله عراق تاکید کرد: مخالفت گروه‌های مقاومت با خواسته‌های آمریکا به شکست تمامی گفتگو‌های ویژه مرتبط با مذاکرات راهبردی منجر شد، اما طرف عراقی نمی‌خواهد این شکست را بپذیرد و در تلاش برای ادامه مذاکره هستند.

پیش از این، «باسم الخشان» نماینده مستقل پارلمان عراق اعلام کرده بود که آمریکا در مذاکرات راهبردی با عراق تنها به دنبال خرید زمان بیشتر برای حضور در عراق و امتناع از ترک این کشور است. نخست وزیر نیز از گفتگو‌های راهبری به منظور ترغیب فراکسیون‌های مخالف حضور آمریکا سود برده تا بقای خود را در قدرت تضمین کند.

دور اول مذاکرات راهبردی بغداد-واشنگتن در ۲۲ و ۲۳ خرداد سال جاری به صورت ویدئوکنفرانس انجام شد و به گفته منابع عراقی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق رئیس تیم مذاکره کننده در دور دوم گفتگو‌ها خواهد بود و برای این منظور به آمریکا سفر خواهد کرد.

در پی اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس، نائب رئیس نیرو‌های بسیج مردمی عراق در ژانویه امسال، پارلمان عراق طی مصوبه‌ای خروج نیرو‌های خارجی از خاک این کشور را تصویب کرد.

مصوبه پارلمان عراق که از اکثریت موافق آرا برخوردار بود، دولت بغداد را ملزم به لغو درخواست از ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا و تعهد نسبت به پایان دادن حضور نیرو‌های خارجی در خاک عراق می‌کند.