خیانت سال 97 باعث گرانی ارز شد/ شرکت های دولتی بزرگترین مصرف کنندگان ارز کشور هستند

اخبار سیاسی- محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با افکارنیوز با اشاره به دلایل گران شدن نرخ ارز اظهار داشت: متاسفانه بانکهای دولتی در افزایش نرخ ارز نقش دارند و مانند سرمایه داران لمپنی می مانند که به اقتصاد کشور کاری ندارند و فقط به دنبال سود خود هستند.

وی افزود: خیانتی که در سال 97 رخ داد و چوب حراجی که به 20 میلیارد دلار سرمایه کشور زده شد تبعاتی داشت که امروز نرخ ارز یکی از تبعات آن تصمیم بود. کسانی که باعث این خیانت به ملت و گرانی ارز و دلار شدند باید به سزای خود برسند.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس نیز وظیفه خود می داند تلاش کند دستگاههای اجرایی کشور به وظایف خود درباره رعایت حفظ ارزش پول ملی عمل کرده و بر آنها نظارت کند.

وی افزود: متاسفانه بانک مرکزی در حوزه ارز تعلل دارد و شرکت های دولتی پتروشیمی و فولادی ها مشکلات زیادی را به وجود آورده اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: دستگاههای دولتی و شبه دولتی بیشترین ارز را در کشور مصرف کرده و صادرات دارند که هنوز بخشی از ارز را برگشت نداده اند و بازگشت این ارز به کنترل قیمت ارز کمک می کند.

صفایی همچنین در بخش دیگری از این گفت و گو درباره رونق بورس گفت: یکی از بهترین فضاهایی که می تواند به سرمایه را به کمک تولید ببرد بورس است زیرا این بازار خیلی بهتر از بازار ارز و طلا و سکه است.

وی تاکید کرد: بازار بورس به ویژه در واحدهای تولیدی بهترین روش برای هدایت سرمایه می باشد اما مهم این است که مدیریت سهام درست اتفاق بیفتد.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: بازار بورس به هر دلیلی تقاضای زیادی دارد و دولت باید چابکی به خرج داده و شرکت های جدیدی را به بورس عرضه کند و عرضه و تقاضا یکسان شده تا حباب شکل نگیرد.

وی ادامه داد: افزایش صرف تقاضا در بازار بورس و تشکیل حباب باعث می شود قیمت غیر واقعی شکل بگیرد و کسانی که پول خود را به بورس برده اند ضرر کنند.

صفایی در پایان تاکید کرد: دولت باید با مدیریت صحیح شرکت های جدید و بخش خصوصی را با سرعت بیشتری وارد بورس کند .