تظاهرات برضد بی عدالتی به تایلند هم رسید

ده‌ها نفر از شهروندان تایلند در اعتراض به ما‌ها واجیرالونگ‌کورن، پادشاه این کشور با برپایی تظاهرات خواستار اصلاحات در سلطنت و محدود شدن قدرت پادشاه شدند.

اخبار بین الملل- پلیس با وجود اینکه باعث توقف سخنرانی‌های این تظاهرات نشد، اعلام کرد هرگونه توهین مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

بر اساس قوانین مربوط به پادشاهی تایلند ، توهین به سلطنت در این کشور ممکن است به محاکمه تا ۱۵ سال زندان منجر شود.

اکثر افراد شرکت‌کننده در این تظاهرات با پوشیدن لباس‌های شخصیت‌های سینمایی مانند هری پاتر، به بی‌عدالتی تحت حکومت مورد حمایت ارتش اشاره کردند.

آنون نامپا، وکیل ۳۴ ساله، سلطنت تایلند را به استفاده از قدرت فزاینده متهم کرد که باعث تضعیف دموکراسی می‌شود.

آنون در سخنرانی خود در این اعتراض گفت: «صحبت درباره این موضوع مربوط به براندازی سلطنت نیست، بلکه مربوط به این است به سلطنت اجازه دهیم به شکلی صحیح بر اساس سلطنتی دموکراتیک و قانونی در جامعه تایلند زندگی کند.»

پائول چمبرز، استاد دانشگاه نارسوآن در تایلند درباره برگزاری این اعتراضات گفت: «چنین انتقاد علنی از سلطنت تایلند از سوی غیرنخبگان در یک مکان عمومی در تایلند که بدون مداخله پلیس انجام گرفت، نخستین مورد در تاریخ تایلند است.»

سلطنت پادشاهی تایلند تغییراتی در قانون اساسی جدید ان کشور اعمال کرده است که در نتیجه این تغییرات قدرت اضطراری بیشتری به شخص پادشاه داده شده است. از آن زمان پادشاه تایلند کنترل شخصی بر برخی واحد‌های ارتش و دارایی‌های کاخ پادشاهی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار دارد.

در همین حال برخی فعالان تایلندی با شکایت از آزار و اذیت از سوی مقامات اعلام کرده اند، دست‌کم ۹ شخصیت مخالف که در خارج از تایلند زندگی می‌کند، ناپدید شده اند. جسد ۲ نفر از ناپدیدشدگان نیز پیدا شده است.

کاخ سلطنتی تایلند نسبت به این اعتراض واکنشی نشان نداده است.