اعلام آمادگی رئیس مجلس برای اصلاح قوانین صدور کارت بازرگانی

نشست مشترک مسئولان اقتصادی با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و روسای کمیسیون‌های اقتصادی برگزار شد.

اخبار سیاسی- براساس این گزارش،  در این نشست که در محل تالار آیینه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، علاوه بر رئیس مجلس و برخی روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس؛ همتی رئیس کل بانک مرکزی، زنگنه وزیر نفت، مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت، میراشرفی رئیس کل گمرک و شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند.

همچنین قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست که سومین جلسه مشترک مجلس و دولت در موضوع بازگشت ارز صادراتی تشکیل می‌شود، بر ضرروت هم‌افزایی دولت و مجلس در موضوع مدیریت عرصه تجارت خارجی، بازگشت ارز صادراتی و تأمین کالاهای اساسی تأکید کرد و افزود: در حوزه اقتصادی، کشور نیاز به یک عزم و اراده ملی و کار جهادی شبانه‌روزی دارد.

رئیس مجلس با اشاره به تعامل بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی و مجلس در موضوع اطلاعات و سامانه‌های حوزه تجارت خارجی و بویژه بازگشت ارز، تصریح کرد: اگر شناسایی و اطلاعات دقیقی وجود نداشته باشد، نمی‌توان تصمیم درستی گرفت، باید اطلاعات به روز و جامع باشد و در اختیار دست‌اندرکاران امر قرار گیرد.

وی همچنین در موضوع سوء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی گفت: باید بین صادرکننده خوش‌حساب و کسانی که به صورت اجاره‌ای از کارت بازرگانی دیگران سوء‌استفاده می‌کنند و یا از هویت افراد دیگر برای صادرات از طریق دریافت کارت بازرگانی اقدام می‌کنند، تفکیک قائل شد.

قالیباف، اعلام امادگی کرد که در موارد لازم مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قوانین و مقررات مربوط به صدور کارت بازرگانی اقدام کند.

همچنین در ادامه، رئیس مجلس بر اقداماتی همچون تنوع بخشیدن به روش‌های ورود ارز و کالا به کشور، ضرورت انجام مذاکره و ایجاد تفاهم با صادرکنندگان عمده و خوش‌حساب، درنظر گرفتن اعتبار مالیاتی اشخاص در موضوع پروانه صادراتی و رصد زنجیره توزیع کالا از گمرک تا مصرف‌کننده نهایی تأکید کرد.

همچنین در این جلسه همتی رئیس کل بانک مرکزی و معاون ارزی این بانک گزارشی از میزان ارز بازگردانده شده به کشور ارائه کردند و وضعیت فعلی را رو بهبود دانستند که باعث می‌شود تا سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی ثبات پیدا کند.

وی، سامانه نیما را مرجع اصلی خرید و فروش ارز برای واردات و صادارت عنوان کرد و هرگونه توافق خارج از آن را خلاف دانست.

همچنین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت نیز در این دیدار به تشکیل کمیته اقدام ارزی در 31 استان اشاره کرد که با همکاری نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و تعاون به تفاهم با صادرکننده‌ها می‌پردازد.

وی همچنین در خصوص تعهدات صادرکنندگان گفت: 2500 کارت بازرگانی را تعلیق کردیم که هیچ ارزی را برنگرداندند و تولیدی هم نبودند. تا 15 شهریور نیز به کسانی که زیر 30 درصد ارز برگرداندند و تولیدی نیستند، مهلت دادیم که ارز را برگردانند.

شافعی رئیس اتاق بازرگانی نیز در این جلسه درخواست کرد که نگاه به صادرکننده، واقعی باشد و خشک و تر با هم سوزانده نشود.

وی تأکید کرد: حتما ممکن است عده‌ای تخلف کنند، اما قاطبه صادرکنندگان، آبرو و حیثیتی که به سختی جمع‌آوری کردند را حراج نمی‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی گفت: ما از سال گذشته به آقای رئیس‌جمهور پیشنهاد دادیم که برای کارت‌های بازرگانی، درجات مختلفی درنظر بگیرید، اما به پیشنهاد ما توجهی نشد.

در این جلسه، میراشرفی رئیس کل گمرک نیز به آماری از واردات کالاهای اساسی و ترخیص شده از گمرک اشاره کرد.

گفتنی است، در این جلسه روسای کمیسیون‌های اقتصادی، برنامه و بودجه، صنایع و معادن، کشاورزی و برخی نمایندگان متخصص حوزه اقتصادی نیز حضور داشتند.