روسیه از موضع خود در مخالفت با قطعنامه ضدایرانی آمریکا کوتاه نمی‌آید

روسیه همچنان مخالف پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران است که به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شده است.

اخبار بین المللاین مسئله را شب گذشته (چهارشنبه) یک مقام آگاه در دفتر نمایندگی دائم روسیه در مقر سازمان ملل در نیویورک به این خبرگزاری اعلام کرد.

این منبع خبری در پاسخ به سئوالی درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ایالات متحده روز گذشته به شورای امنیت ارائه داده، گفت: «مواضع ما در این رابطه هیچ تغییری نکرده است. همانطور که پیش از این، "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست تاریخ 30 ژوئن (10 تیر ماه) شورای امنیت، در جریان مباحثات پیرامون پیشنهاد طرف آمریکایی در این باره، هشدار داده بود که حتی اگر قطعنامه ایالات متحده علیه ایران در آینده به رأی هم گذاشته شود، شانس تصویب آن وجود نخواهد داشت.»

این مقام آگاه تأکید کرد که روسیه هیچ گونه تلاشی در جهت به تصویب رساندن سندی در تأیید سیاست آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر ایران در شورای امنیت را نخواهد پذیرفت.

پیش‌نویس اصلاح شده قطعنامه پیشنهادی آمریکا که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری تاس قرار گرفته است، اساساً با نسخه ارائه شده در ماه ژوئن تفاوتی ندارد.

ایالات متحده پیشنهاد کرده است که همه کشورها "از طریق خاک خود یا شهروندانشان، و همچنین استفاده از کشتی‌ها و هواپیماهای آنها، خرید، فروش یا ارسال مستقیم یا غیرمستقیم سلاح یا مواد مرتبط به آن به جمهوری اسلامی ایران را ممنوع کنند، به استثنای کالاهایی که مجوز کمیته ویژه «UNSC» را حداقل برای 30 روز یا به منظور رفع نیازهای انسان دوستانه را داشته باشد."

اینکه مقامات واشنگتن چه زمان این سند را برای رأی گیری به شورای امنیت ارسال خواهند کرد، هنوز بطور دقیق مشخص نیست.

محدودیت‌های خاص برای واردات سلاح به ایران، مطابق با توافقنامه هسته‌ای با جمهوری اسلامی، باید در تاریخ 18 اکتبر سال 2020 (27 مهر ماه سال جاری) منقضی شود.