سیا درخواست انگلیس را به بهانه عدم همکاری در پرونده ایران رد کرد

 روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شده «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» سال ۲۰۱۸ درخواست لندن برای کمک در یک پرونده را به بهانه عدم همکاری این کشور با واشنگتن در خصوص ایران را رد کرده است.

اخبار سیاسی- روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مفصل با عنوان «حقایق نامطلوب» به بررسی جدال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور پرداخته است. بخش زیادی از این گزارش به فشار ترامپ بر دستگاه‌های اطلاعاتی برای منصرف کردن آنها از ارائه گزارش‌های منفی درباره روسیه به خصوص درباره نقش ادعایی این کشور در پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ اختصاص دارد.

یک مقام سابق دولت ترامپ که خواسته نامش فاش نشود به نیویورک‌تایمز گفت: «اصلاً نمی‌شد آدم حرفی درباره روسیه و انتخابات بزند و رئیس‌جمهور فکر نکند که شما دارید پیروزی او در انتخابات را زیر سئوال می‌برید؛ در کاخ سفید همه این را می‌دانستند و بنابراین کسی در این خصوص با او صحبت نمی‌کرد.»

نیویورک‌تایمز به برخوردهای قهری ترامپ با مقام‌های اطلاعاتی که نظراتی مخالف با خواسته‌های درونی او ارائه می‌کردند هم اشاره کرده است. «دانیل کوتس»، مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا یکی از چنین افرادی بود که قبل از آنکه بازنشسته شود توسط ترامپ اخراج شد.

با این حال، رسانه آمریکایی نوشته ترامپ رابطه خوبی با ۲ رئیس سازمان سیا یعنی «مایک پامپئو» و «جینا هاسپل»، رئیس فعلی این سازمان دارد، زیرا آنها تمایل بیشتری برای سازش با ترامپ نشان داده‌اند.

روزنامه آمریکایی نوشته است: «نخستین رئیس سیا، مایک پامپئو به شدت در تلاش بود رابطه نزدیکی با ترامپ پی‌ریزی کند. پامپئو در اجلاس امنیتی آسپن در تابستان ۲۰۱۷ گفت که روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ دخالت کرده.»

یک سال بعد، وقتی که دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس از سیا برای تحقیق درباره مسمومیت یک جاسوس دوجانبه انگلیس-روسیه (سرگئی اسکریپال) توسط مأموران روسیه کمک خواستند پامپئو تمایلی برای کمک نداشت و به حاضران در جلسه‌ای گفت که چون بریتانیا هیچ کاری برای کمک به ایالات متحده در پرونده ایران نکرده او هم دلیلی نمی‌بیند که آمریکا در این خصوص به انگلیس کمک کند. این مسئله را یکی از حاضران در نشست مذکور به نیویورک‌تایمز گفته است.

پرونده‌ای که روزنامه نیویورک‌تایمز به آن اشاره کرده مربوط به مسمومیت جاسوس دوجانبه‌ای به نام «سرگئی اسکریپال» است. 

انگلیس بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ روسیه را متهم کرد با گاز اعصاب به این افسربازنشسته سابق روس‌تبار که در سال ۲۰۱۰ به دلیل همکاری با سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (ام‌آی۶) از انگلیس پناهندگی گرفته بود را به همراه دخترش در یک مرکز خرید در «سالزبری» انگلیس مورد حمله قرار داده است. 

بعداز مسمومیت «سرگئی اسکریپال» و دخترش، مقامات انگلیس ۲۳ دیپلمات روسیه را اخراج کردند که این اقدام با واکنش متقابل مسکو مواجه شد. مقام‌های روسیه همواره ادعاهای انگلیس و متحدان این کشور درباره دست داشتن در این حمله را رد کرده‌اند.

انگلیس بعد از این حملات خواستار انجام تحقیقات درباره پرونده حمله به اسکریپال و دخترش شد اما لندن درخواست مسکو برای تشکیل کمیته مشترک تحقیقات در این خصوص را رد کرد.