«صندوق دارا دوم» با ۳۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود
+ جزئیات

سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی یازدهم از عرضه صندوق دارا دوم به مردم با 30 درصد تخفیف خبر داد و افزود: قرار است عرضه صندوق دارادوم  از 5 شهربورماه آغاز شود.

اخبار سیاسی- سید محسن دهنوی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «دیروز اخبار ضد و نقیضی راجع به لغو عرضه « صندوق دارا دوم » دریافت کردم. امروز ساعت ۸ صبح با ⁦‪وزیر نفت⁩ در مجلس حضوری صحبت کردم و از او قول گرفتم که وزارت نفت در این ماجرا همکاری داشته باشد و ایشان نیز قول ⁧‫ همکاری کامل‬⁩ داد. ساعت ۱۲ ظهر نیز جلسه‌ای با معاون وزیر اقتصاد در هیئت‌رئیسه‌ی مجلس گذاشتم و بازی با روان سهام‌داران را ⁧‫خط قرمز‬⁩ دانستم. ‌ایشان نیز بر اراده کامل وزارت اقتصاد بر عرضه «صندوق دارا دوم» تاکید داشت. خبرخوب اینکه قرار است در ۵ شهریور، عرضه «صندوق دارا دوم» به مردم با ۳۰ درصد تخفیف آغاز شود. ‌مجلس همچنان خود را متعهد به پیگیری منافع ⁧‫سهامداران خرد‬⁩ می‌داند.»

سهام چه شرکت هایی در دارادوم عرضه می شود؟

طبق وعده مسئولان قرار است دو صندوق دیگر که یکی شامل صنایع فلزی و خودرو و دیگری شامل چهار شرکت پالایشی می شود نیز عرضه شود. البته به نظر می رسد قرعه فال برای دارادوم به نام پالایشی ها شده و چهار شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران در این صندوق جای می گیرند.

زمان عرضه دومین ETF دولت

 

آنطور که علیرضا صالح-رییس سازمان خصوصی سازی-  در  سایت این سازمان اعلام کرده است، صندوق دوم نیز که متشکل از سهام دولت در شرکت های پالایشی است قرار است مرداد ماه تشکیل و در بورس عرضه شود.  


بیشتر بخوانید:

سخنگوی دولت: صندوق «دارا دوم» سریعاً عرضه می‌شود

زمان عرضه دارا دوم +فیلم

مزایای صندوق «دارا دوم» از زبان آقای وزیر /فیلم


 

سقف سرمایه گذاری برای هر شخص حقیقی در ETF چقدر است؟

طبق قانون و مصوبه هیات وزیران مقرر شد سه صندوق سرمایه­ گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با اعمال تخفیف و از طریق پذیره نویسی عمومی تا سقف بیست میلیون ریال برای هر شخص، تشکیل شود. درواقع ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‌مندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی بود. سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده بود.

 

زمان عرضه دومین ETF دولت

 

محدودیت های پذیره نویسی در ETF

پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر بوده و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود نداشت. البته هنوز مشخص نیست افرادی که دارایکم را خریداری کردند و از تخفیف برخوردار شدند، در خرید دارادوم نیز از تخفیف برخوردار شوند یا خیر.

نحوه پذیره نویسی سهام صندوق ETF

افرادی که کد بورسی دارند برای پذیره نویسی صندوق های دولتی تحت عنوان ETF می توانند از طریق کارگزاری ها و بانک ها اقدام کنند. افرادی هم که کد بورسی ندارند می توانند از طریق بانک ها اقدام کنند. در واقع یک نهاد بازار پول وظیفه یک نهاد بورسی را انجام می دهد در حالی که مسئول پاسخگویی به مردم سازمان بورس است. این نشان می دهد سازمان بورس تاکنون برای ساماندهی ورود مردم به بورس تدابیر لازم را اتخاذ نکرده است.

نحوه پذیره نویسی صندوق های دولتی باید ساماندهی شود

عرضه سهام شرکت های دولتی تحت عنوان سه صندوق ETF در دستور کار دولت قرار گرفته که قرار است اولین صندوق تحت عنوان واسطه‌گری مالی در اواسط اردیبهشت عرضه شود. در عرضه این صندوق ها ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است که تنها در یک صندوق قابل استفاده خواهد بود.

نحوه پذیره نویسی صندوق های ETF چگونه است؟

افرادی که کد بورسی دارند می توانند برای خرید سهام صندوق های دولتی از طریق کارگزاری ها و یا بانک ها اقدام به خرید کنند. همچنین افرادی که کد بورسی ندارند می توانند از طریق درگاه‌های حضوری و غیرحضوری همه بانک‌ها اقدام به مشارکت کنند.

در تصویر زیر می توانید نحوه خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله یا ETF را مشاهده کنید:

 

جزییات زمان عرضه صندوق etf دوم  و سوم دولت

 

پذیره نویسی توسط بانک ها انجام می شود (در واقع نهاد بازار پول وظیفه پذیره نویسی یک نهاد بورسی را انجام می دهد)، مدیریت صندوق و عزل و نصب مدیران شرکت های زیر مجموعه صندوق نیز به عهده دولت است، سرمایه لازم از مردم گرفته می شود و مسئول پاسخگویی به مردم بازار سرمایه است!!!

این موارد نشان می دهد که بورس تاکنون به فکر ساماندهی ورود مردم به بازار سرمایه نبوده است به نظر من برای ساماندهی ورود مردم به بازار سرمایه کد سبد بورسی باید جایگزین کد بورسی شود.

عرضه سهام به صورت بلوکی!

 

معاملات بلوکی در بورس و فرابورس

باتوجه به این مسئله که  هم اکنون بین سهام داران بحث بر سر این است که تفاوت اصلی معاملات به سبک بلوکی یا صندوقETF  چیست گزارشی را تهیه کرده ایم؛

صندوق ETF دولتی به یکی از انواع صندوق های سرمایه‌گذاری گفته می‌شود که امکان خرید و فروش آن به عنوان دارایی وجود دارد. در واقع این نوع از صندوق‌ها، همانند سهام عادی در بورس قابل خرید و فروش هستند. ETF مخفف کلمه Exchange-traded fund است و فرآیند آن به گونه‌ای است که با خرید هر واحد در این صندوق‌ها، دارایی شما سرمایه‌گذاری و برای کسب سود پس‌انداز می‌شود.

 

معاملات بلوکی چیست؟

معامله بلوکی، معاملاتی است که در آن قوانین مربوط به محدودیت حجمی و محدودیت قیمتی رعایت نمی‌شود.
این نوع معامله، سفارشی است که برای خرید و فروش بخش بزرگی از یک نوع اوراق بهادار مانند سهام یک شرکت ثبت می‌گردد. معامله بلوکی شامل تعداد زیادی از سهام یا اوراق مشارکت است که با یک قیمت تعیین‌شده بین خریدار و فروشنده، خارج از بازار بورس یا فرابورس ، برای کاهش تأثیر چنین معامله بزرگی بر قیمت جاری سهم در بازار، انجام می‌شود.

 

 

بازار بلوک چیست؟

بازار بلوک، بازار مجزایی است که برای انجام معاملات بلوکی ایجاد شده است. حداقل‌های معاملات بلوکی می‌تواند با تصویب هیئت‌مدیره بورس تغییر و پس از اطلاع‌رسانی اعمال شود.

زمانی معامله بلوکی شرکت‌های بورسی انجام می‌شود که حجم معاملات سهام و یا حق تقدم سهام، ۵۰ برابر محدودیت حجم هر سفارش در بازار یا ارزش معامله آن بیشتر از ۲ میلیارد تومان باشد. این معاملات معمولاً در زمان معاملات بازار انجام می‌شود و شرایط آن همانند بازار عادی است؛ یعنی سهم در دامنه مجاز خود معامله می‌شود.

در فرابورس تعداد سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در آن برای شرکت‌هایی که سرمایه پایه آن‌ها بیش از یک میلیارد ریال است، بزرگ‌تر یا مساوی نیم و کمتر از یک درصد سرمایه پایه و برای شرکت‌هایی که سرمایه پایه آن‌ها کمتر یا مساوی یک میلیارد ریال است بزرگ‌تر یا مساوی یک و کمتر از پنج درصد سرمایه پایه شرکت است.

 در کل، این حجم کمتر از حدنصاب‌های معاملات عمده است.

شکل زیر فرآیند معاملات بلوکی را نشان می‌دهد:

فرآیند معاملات بلوکی در بورس

زمان انجام معاملات

معاملات بلوک به روش حراج ناپیوسته و هر 5 دقیقه یکبار برگزار می­شود.

سامانه معاملاتی

معاملات در بازار بلوک در نمادی مجزا از معاملات بازار عادی انجام می­شود و در محاسبه قیمت پایانی و شاخص فرابورس لحاظ نمی­شود.

روش سفارش دهی

در بازار بلوک صرفا سفارش محدود قابل اجرا بوده و استفاده از کد معاملاتی گروهی در این بازار مجاز نمی­باشد.

وضعیت نماد

مادامی که نماد معاملاتی سهم در بازار عادی متوقف باشد، نماد معاملاتی سهم در بازار بلوک نیز متوقف خواهد بود.

نماد معاملاتی در بازار بلوک مادامی که دامنه نوسان روزانه قیمت سهم در بازار عادی به دلیل بازگشایی نماد معاملاتی افزایش یافته است، متوقف خواهد بود.

آیا عرضه بلوکی واقعا متوقف خواهد شد؟

 

عرضه سهام شرکت‌های نفتی به صورت بلوکی متوقف شد

 

ناظر مجلس در شورای عالی بورس از توقف عرضه سهام شرکت‌های نفتی به صورت بلوکی خبر داد و گفت که دولت موظف است سهام خود را در شرکت‌های پالایشی به صورت صندوق پذیره نویسی کنند.

محسن علیزاده اظهار کرد: با توجه به لغو پذیره نویسی صندوق «دارا دوم» و تاثیر آن بر بازار سرمایه این موضوع را  در جلسه‌ای با حضور نمایندگان سازمان خصوصی سازی، وزارت اقتصاد و نفت پیگیری کردم و مقرر شد عرضه سهام شرکت‌های نفتی، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به صورت بلوکی متوقف شود.

وی افزود: در راستای این پیگیری‌ها دولت موظف است سهام خود در شرکت‌های پالایشی را به صورت صندوق پذیره نویسی کنند لذا عرضه بلوکی متوقف شود و تشکیل و ثبت صندوق‌ها در دستور کار وزارت نفت قرار می‌گیرد تا در کوتاه ترین زمان ممکن و با ایجاد زیرساخت عرضه سهام به صورت صندوقی انجام شود.